• Anonym (Lönneberga)

Dags att sälja fonder på börsen?

Nu är det ju lite oroliga tider och funderar på att sälja av lite fonder och minska 
    med risken men fonder på pensionen. Hur tänker ni med Nordkorea och Usa senaste veckorna har ju börsen gått ner en hel del ett kärnvapenkrig verkar ju inte osannolikt långt borta.

Bättra att sälja av en del innan det bryter eller ska man vänta. Hur gör ni?

• Svar på tråden Dags att sälja fonder på börsen?
  • Anonym (mia)

Jag väntar. Börsen har i alla tider gått upp och ner pga saker som händer i världen. Tror inte heller att det faktiskt kommer bli ett krig, så jag är inte speciellt orolig.

• Anonym (Lönneberga)

Ja kanske bättre vänta ett tag till, hur långt ska det gå ner till innan man bör sälja tror du?

• Anonym (mia)
    Anonym (Lönneberga) skrev 2017-08-12 13:22:36 följande:

Ja kanske bättre vänta ett tag till, hur långt ska det gå ner till innan man bör sälja tror du?

Sånt går aldrig att svara på. Du får ta en kalkylerad risk. Fundera över hur mycket du har investerat, och om du klarar dig utan pengarna om det värsta skulle ske. Om du behöver pengarna inom snar framtid så bör du nog sälja, men för egen del så har jag bara investerat pengar som jag klarar mig utan.När börsen sjönk så hamnade jag på minus,och jag vill inte sälja med förlust. Men jag har möjlighet att vänta på att börsen vänder upp igen (för det gör den alltid förr eller senare), vare sig det tar 3 månader eller 10 år. 
  • Anonym (Lönneberga)

Ligger fortfarande på plus har månadssparat och satt undan men man vill ju vänta för länge när allt går fort neråt så man hamnar på minus börskrascher har ju hänt tidigare när börsen gått upp ganska mycket.

• Anonym (mia)
    Anonym (Lönneberga) skrev 2017-08-12 13:44:45 följande:

Ligger fortfarande på plus har månadssparat och satt undan men man vill ju vänta för länge när allt går fort neråt så man hamnar på minus börskrascher har ju hänt tidigare när börsen gått upp ganska mycket.

Ligger du på plus så är det ju ok att sälja om du är orolig. Bara att hoppa på igen sen när du ser att det vänder. Du kanske kan tjäna på det också om du köper billigt början på uppgången.
  • Anonym (Lönneberga)

Beror på Nordkorea mycket hur mycket mer det går ner.

• Frontline

Är man inte i behov av pengarna så skulle jag ha kvar dom i fonder för på tid och längd går det ju oftast upp. När England gick ur EU förlorade vi ca 15000:- på 1 dag nu ligger dom 20-25000:- plus istället.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Sara)

Det beror ju på när du behöver pengarna.

Jag har sålt en del i sommar, men det är pengar vi ska använda nästa år. Annars fyller jag på som vanligt.
  • Tow2Mater

Behover man inte pengarna närmaste året ska man inte sälja när det går ner, man ska kopa.
  • Anonym (12345)

Nu är ett utmärkt tillfälle att placera sin fonder i räntepapper och invänta botten på nedgången och sedan placera tillbaka.
    Man köper då billigt och är med på uppgången igen.
    Det är bra med en nedgång eftersom man då köper till lågt pris.

• Thereisthat
    Anonym (12345) skrev 2018-10-27 11:54:10 följande:

Nu är ett utmärkt tillfälle att placera sin fonder i räntepapper och invänta botten på nedgången och sedan placera tillbaka.

Man köper då billigt och är med på uppgången igen.

Det är bra med en nedgång eftersom man då köper till lågt pris.

Jag har bara 4000 kvar på mitt fondkonto hos Swedbank. Resten har jag sålt av. Jag ska vänta minst ett år innan jag placerar dem tillbaka men då i en annan fond för jag tror att vi är påväg in i en nedgång.

Ett tips: placera inte ditt kapital i Sverige utan sök dig utomlands (jag har ögat inställt på Österrike). Jag tror att nedgången kommer att bli påtaglig här då vi har extrema privata skulder (senast jag kollade var 89% av vårt BNP kkrediter vilket är högt), vilket andra länder inte har.
Svar på tråden Dags att sälja fonder på börsen?