• Anonym (Rosor)

Sluta med Sertralin

Hej!

Har tagit Sertralin ca 50 -70 mg per dag i ca 20 år från och till pga ångest och social fobi. Men nu vill jag sluta. De har gjort mig psykiskt stabil men det går ju inte att ha ett förhållande för sexlusten är lika med noll. Har nu tagit 25 mg i ca 2 veckor, men hoppar jag över denna tablett mår jag illa, känner mig skakig och yrslig. Era erfarenheter av att sluta med denna tablett, hur länge mår man dåligt efter många års användande?

• Svar på tråden Sluta med Sertralin
  • Zavichij

Öka mellanrummen hela tiden, ta som du säger 25mg per dag i en vecka, sen 25mg varannan dag i en vecka, öka på mellanrummen tills du rent av glömmer å ta den. På så sätt blir avvänjningseffekterna mycket mildare än om man slutar tvärt.

I vilket fall så varar avvänjningseffekterna på sin höjd i ca 2 veckor, för det tar ett tag för kroppen att komma upp i normal produktion av sitt egna serotonin.

När du väl slutat, försök undvika kaffe å socker i större mängder, så inte kroppen rusar upp sig, med tanke på att du tagit det emot ångest.

• Anonym (.)
    Zavichij skrev 2017-08-12 17:46:14 följande:
    I vilket fall så varar avvänjningseffekterna på sin höjd i ca 2 veckor, för det tar ett tag för kroppen att komma upp i normal produktion av sitt egna serotonin.
    Det stämmer inte. Det är individuellt hur länge det varar. För en del varar det många månader, för mig i ett halvår. För dig kansj´ke det var två veckor.

TS
    Min terapeut gav mig rådet att ta halva dosen då jag fick utsättningssymptom. Det gjorde att det automatiskt blev längre och längre mellan doserna. Då det gått 2-3 veckor med den nya lägre dosen halverade jag igen. Började nedtrappningen vis 200mg.
  • Anonym (Rosor)

Tack tack för era svar!

• Anonym (NN)

Det är så vansinnigt individuellt det där. Jag tog 200 mg under drygt tio år. Provade att sluta ett par gånger, trappade ner under läkaröversyn, och hade i princip inga utsättningssymptom. Dock kom mina besvär tillbaka efter några månader utan men själva utsättningen var för mig enkel. Stickningar och domningar i händerna / armar i början men det var allt.

• Anonym (Lia)

Jag håller på å sänker min dos nu... Kände de första dygnen men sen gick d över.

• Anonym (Puh)

Jag fick starta om min nedtrappningen av sertalin 3 gånger för jag mådde så dåligt.. Mitt tips är att dra ner en halv tablett åt gången eller kanske vara en kvarts tablett ifall en halv är för mkt och låt det gå 2 veckor mellan varje neddragningar det var det enda som fungerade på mig... Jag fick ta en kvarts tablett i början

• Anonym (Lia)

Sänker fr 75 t 50..märker att jag sover mer oroligt och ytligt, vaknar varje timme... Hoppas det ger med sig.

• Anonym (Rosor)

Tack! Det går bättre. Håller mig ff till 1/2 tabl om dagen. Ska därefter köra på en kvart för säkerhets skull som Puh rekommenderar ????

• Anonym (Lia)

Dag 7 med sänkning...sov mkt bättre inatt men känner mig låg och gråtmild. Sätter in annan medicin oxå så vet inte riktigt vad som är vad...

• Anonym (Lia)

Fy farao!

Ca 10 dagar sen jag började nedtrappning från 75 till 50 mg... Högre ångestnivå, får ta Oxascand dagligen nu...sover dom en kratta, oroligt å ytligt!

Är det möjligt att det kan kännas så mkt genom att trappa ner så lite....?

• vivla

Förlåt om jag kapar tråden men äter sertralin och mår så bra psykiskt. MEN! Fått sä ont i ljumsken och nu i en fot och börjar misstänka biverkningar av medicinen. Alltid varit frisk kroppslugt, tills nu då! Ätit medicinen 3 månader varav 2 av dom haft dessa symtom.. foten kom iofs för 2 veckor sen. Varit hos läkaren, sjukgymnast, gyn..ja allt. Ska tillbaka nu i veckan då det inte gått över. Nåhon annan som haft ont i leder och muskler med sertralinen??? Haft vadkramp också...varje kväll i ca en månad..men det försvann.. höften kan jag vakna av mitt under natten..suck..

• Anonym (Puh)
    Anonym (Lia) skrev 2017-08-20 16:44:33 följande:

Fy farao!

Ca 10 dagar sen jag började nedtrappning från 75 till 50 mg... Högre ångestnivå, får ta Oxascand dagligen nu...sover dom en kratta, oroligt å ytligt!

Är det möjligt att det kan kännas så mkt genom att trappa ner så lite....?

Ja det är fullt möjligt... Jag fick avbryta min nedtrappning från 50 till 25 och börja om och bara ta bort en kvarts tablett.... Jag svimmade tom hemma
  • Luna Viola

Jag har ätit 50mg sertralin i 5-6 år. Jag har försiktigt trappat ner till 25mg några gånger, med influensaliknande symptom under några veckor, innan det stabiliserat sig.

Senaste 2 åren har dosen varit 50mg.

Fick igår recept på Voxra och fick av läkaren rådet att halvera sertralindosen i fem dagar, och sedan sluta helt för att börja med 150mg voxra/ dag...

Jag känner mig lite orolig för den snabba utsättningen och övergång till nytt läkemedel.... Biverkningarna av voxra verkar vara ungefär desamma som utsättnings effekten av sertralin - Nu är jag livrädd att det ska bli urdjävligt :-0

Någon med erfarenhet av sån övergång?

• Anonym (NN)
    Luna Viola skrev 2017-08-24 13:52:49 följande:

Jag har ätit 50mg sertralin i 5-6 år. Jag har försiktigt trappat ner till 25mg några gånger, med influensaliknande symptom under några veckor, innan det stabiliserat sig.

Fick igår recept på Voxra och fick av läkaren rådet att halvera sertralindosen i fem dagar, och sedan sluta helt för att börja med 150mg voxra/ dag...

Jag känner mig lite orolig för den snabba utsättningen och övergång till nytt läkemedel.... Biverkningarna av voxra verkar vara ungefär desamma som utsättnings effekten av sertralin - Nu är jag livrädd att det ska bli urdjävligt :-0

Inte exakt samma men nära ; jag trappade ner från 200 till 100 mg sertralin och satte samtidigt in 150 mg voxra. Hade inga direkta utsättningssymptom, däremot vanvettigt svårt att sova de första 1-2 veckorna. Tror dock det var mer insättningen av voxra än minskningen av sertralin.

Fortfarande kvar på 100 mg sertralin och 150 voxra, funkar superbra för mig. Provade att dra ner sertralinet till 50 men det gick bara i några veckor, sedan blev ångesten väldigt märkbar igen.
  • Anonym (NN)
    Anonym (NN) skrev 2017-08-24 16:39:37 följande:

Inte exakt samma men nära ; jag trappade ner från 200 till 100 mg sertralin och satte samtidigt in 150 mg voxra. Hade inga direkta utsättningssymptom, däremot vanvettigt svårt att sova de första 1-2 veckorna. Tror dock det var mer insättningen av voxra än minskningen av sertralin.

Fortfarande kvar på 100 mg sertralin och 150 voxra, funkar superbra för mig. Provade att dra ner sertralinet till 50 men det gick bara i några veckor, sedan blev ångesten väldigt märkbar igen.

Förtydligande: gick alltså direkt från 200 till 100 mg sertralin. Hade sobril om utifall att det blev jobbigt men behövde inte ta av dem.
  • Anonym (Lia)
    Luna Viola skrev 2017-08-24 13:52:49 följande:

Exakt så upplever jag nu med med fortsatt nedtrappning från 50 t 25....känns som jag e på väg att bli sjuk, sover sämre, kroppen spinner på högvarv om jag inte tar en Oxascand på morgonen, yrsel, vimmelkantig, värmevallningar..fruktansvärt!!
  • Luna Viola
    Anonym (NN) skrev 2017-08-24 16:39:37 följande:

Jaha, jag trodde inte att man fick kombinera sertralin och voxra... och i en annan tråd här på FL skrev någon att voxra och ångest inte var en bra kombo. Men det kanske är individuellt.

Det är ialla fall fantastiskt skönt att få höra andras erfarenheter! Tack
  • Anonym (Lia)

Tog sista Sertralin precis! Ätit 25 mg i 5 dagar nu.... Imorgon höjer jag min nya medicin Brintellix från 5 mg t 10.

Svar på tråden Sluta med Sertralin