• kottelin

Förslag, vad tycker ni?

Jag har hängt här på sajten ett bra tag nu, är väl inte den mest aktiva men jag är här en del.

Sajten har en del brister och jag har ett par förslag till förändring och är nyfiken på vad ni andra tycker!

1. Jag saknar ett markeringssystem för att dölja trådar jag ser som totalt ointressanta. Det skulle göra det mer överskådligt med resterande trådar som intresserar mig.
    2. Jag saknar möjlighet att kunna redigera i mina kommentarer. Mitt förslag är att ha den möjligheten så länge inte kommentaren är anmäld. Så fungerar det på andra sajter jag varit aktiv på.
    3. När trådar flyttas till sandlådan borde man fortfarande kunna kommentera anonymt. Ingen, förutom ts, kan med säkerhet veta om det är på allvar och medlemmarnas kommentarer kan vara värdefulla även om några tror att det är trolleri.
    4. Detta är jag inte säker på men jag har hört av andra att man kan bli avstängd utan varning. Stämmer det så anser jag det vara felaktigt. Jag anser att alla bör få chansen att bättra sig. I värsta fall, om någon är rent elak, kallar folk för svordomar eller liknande så kanske det kan finnas fog. Men inte för ämnen eller åsikter som för många ses som tabu.

Så, vad tycker ni?

Ja, typ så...
  • Svar på tråden Förslag, vad tycker ni?
  • Aniiee

1: Det finns ju kategorier, men ja, det kan bli bättre.
    2: Ja, nja, jag vet inte. Jag modererar ett annat (rätt litet) forum, och det kan bli totalt kaos med redigerade kommentarer, särskilt i "känsliga" diskussioner som politik där medlemmarna kastar paj på varandra. Men med en kort timer/tidsfönster så kan det gå. 
    3: Ja, det kan jag hålla med om. Jag lånade ut mitt konto en gång (gör det ibland, vet att det kanske inte är ok) och en väldigt allvarlig tråd hamnade i sandlådan.
    4: Det tror jag inte ett dugg på att det skulle ske annat än i följade fall (och möjligen av misstag). De flesta som klagar på att de blivit avstängda utan varning är de som startar konto efter konto efter konto, trots att de redan är avstängda, och startar sina trådar om och om och om igen. Dessa varnas inte, för de är redan väl medvetna om varför de stängs av (detta enligt Forumvärden i en annan tråd, plus att dessa så klart känns igen när de dyker upp).

så..... Det är min tanke.

En sak som jag VERKLIGEN efterlyser dock är att när FL tar bort en tråd, attt de skriver ut vilken tråd det rör sig om, istället för bara "tråden verkar vara borttagen". Det här stör säkert inte så många, de flesta håller nog reda på vilka trådar de varit aktiva i på sistone, men jag kan gå in på FL och har uppdateringar i 20+ trådar på en dag..... då kan jag undra vad för tråd som försvann...

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • kottelin
    Aniiee skrev 2017-08-12 17:46:56 följande:

1: Det finns ju kategorier, men ja, det kan bli bättre.
    2: Ja, nja, jag vet inte. Jag modererar ett annat (rätt litet) forum, och det kan bli totalt kaos med redigerade kommentarer, särskilt i "känsliga" diskussioner som politik där medlemmarna kastar paj på varandra. Men med en kort timer/tidsfönster så kan det gå. 
    3: Ja, det kan jag hålla med om. Jag lånade ut mitt konto en gång (gör det ibland, vet att det kanske inte är ok) och en väldigt allvarlig tråd hamnade i sandlådan.
    4: Det tror jag inte ett dugg på att det skulle ske annat än i följade fall (och möjligen av misstag). De flesta som klagar på att de blivit avstängda utan varning är de som startar konto efter konto efter konto, trots att de redan är avstängda, och startar sina trådar om och om och om igen. Dessa varnas inte, för de är redan väl medvetna om varför de stängs av (detta enligt Forumvärden i en annan tråd, plus att dessa så klart känns igen när de dyker upp).

så..... Det är min tanke.

En sak som jag VERKLIGEN efterlyser dock är att när FL tar bort en tråd, attt de skriver ut vilken tråd det rör sig om, istället för bara "tråden verkar vara borttagen". Det här stör säkert inte så många, de flesta håller nog reda på vilka trådar de varit aktiva i på sistone, men jag kan gå in på FL och har uppdateringar i 20+ trådar på en dag..... då kan jag undra vad för tråd som försvann...

Tack för dina åsikter!

1. Ja, det kan bli bättre. Jag tycker som sagt att en bortsorteringsfunktion vore toppen.
    2. Bra förslag, så man hinner justera stavfel, särskrivningar och annat jox man inte märkte när man skrev. Speciellt viktigt när man skriver från mobilen. Säg att man får tre minuter på sig.
    Jag reviderar mitt förslag enligt ditt! Tumme upp!
    3. Bara nickar.
    4. Det är sant men kan inte FL kolla ip-nummer? Fast det faller ju ändå då det kan finnas mer än en medlem i ett hem... det är ett problem. Kanske utan lösning. JAg minns ett förslag av en medlem i ett annat forum som föreslog att man skulle logga in via mobilt bank-id. Den idén är inte dum man kanske svår att genomföra. Då skulle nog det värsta trolleriet försvinna.

Jag minns flera trådar jag följt som bara *poff*försvunnit. De har handlat om, för många, känsliga ämnen men jag anser att alla ämnen går att diskutera. Även de mest tabubelagda. Men det tycker inte FL och det är ju de som bestämmer.

Har faktiskt inte tänkt på det sista men du har rätt, hoppas tjifen här på sajten läser tråden och tar sig en funderare! Kring alla förslag.
    Ja, typ så...
  • kottelin

Kom på en sak till som jag saknar!

5. Jag skulle gärna få en notifikation när någon gillat eller ogillat något jag skrivit. Som på FB.

Ja, typ så...
  • Tecum

1. Nja, problemet på gamla FL är att funktionerna  "avprenumerera" och "markera som läst" inte funkar. Då hänger gamla ointressanta trådar kvar så fort någon skriver något nytt.

2. Håller med Aniiee, det blir kaos om folk går in i efterskott och ändrar åsikt. Bättre då att skriva ett nytt inlägg där man korrigerar ev fel.

3. Håller med.

4. Jag har blivit avstängd utan förvarning och utan motivering, annat än att admin citerar mitt inlägg. Jag som är världens snällaste... Så jag vill iaf ha en motivering till avstängning och en möjlighet att förklara sig.

Svar på tråden Förslag, vad tycker ni?