• Anonym (Me)

Gör polisen alltid orosanmäla för ett barn?

Det här kommer nog låta lite diffust och rörigt..men here it goes..

Polisen dök upp hos mig då någon ringt in och sagt att det var nån typ av bråk på adressen. Personen som ringde uppgav inte exakt adress eller namn(bor i hyresrätt). De knackade på hos flera. Jag lämnade ett dåligt förhållande för ca 5 mån och vi har gemensam vårdnad om vårt barn.

Givetvis trodde dom att anmälaren syftade på mig och dom kollade runt i lägenheten och pratade en stund med mig.dom frågade saker om relation med exet, om han kunde ta sig in (kan han inte). Berättade att jag ansökt om skiljsmässa.

Dom upprättade ingen anmälan då inget faktiskt hade hänt. Jag förklarade att exet borde i närheten så om han skulle befinna sig utanför så vore det inte något brottsligt med det. Polisen sa dock att jag skulle ringa om han dök upp igen.

Undrar om polisen kommer göra nån orosanmälan? Jag frågade om det händer nått mer med det här och dom sa nej men som kanske tror att jag menade från deras sida.

• Svar på tråden Gör polisen alltid orosanmäla för ett barn?
  • Anonym (Me)

Ingen här som är lite insatt i sånt här? Kan tillägga att dom inte pratade med honom heller.

• Anonym (Nope)

Dom gör inte alltid det. Mitt ex var våldsam, trashade halva lägenheten.

Ungarna o jag evakuerade till grannen. Efter han dragit från platsen frågade dom mig, som var i chock om jag ville att dom skulöe göra en oroanmälan??? Jag som vad rädd skulle t ett sådant beslut???

Dom gjorde aldrig någon anmälan och det tog månader av terror innan jag krävde av skola att se skulle gör en oroaanmälan samt att jg själv gjorde en.

• Anonym (Ha)

Japp men bara om dom tror att barnet kan komma å bli ett offer i nån form av konflikt ...

muntligt eller inte

• Anonym (Me)
    Anonym (Ha) skrev 2017-08-12 21:28:26 följande:

Japp men bara om dom tror att barnet kan komma å bli ett offer i nån form av konflikt ...

muntligt eller inte

Ok. Då gissar jag att dom inte kommer göra någon o rosanmälan. Lever under ordnade förhållanden för övrigt och vi delar på umgänget vilket fungerar bra.
  • Anonym (Me)
    Anonym (Nope) skrev 2017-08-12 21:26:02 följande:

Dom gör inte alltid det. Mitt ex var våldsam, trashade halva lägenheten.

Ungarna o jag evakuerade till grannen. Efter han dragit från platsen frågade dom mig, som var i chock om jag ville att dom skulöe göra en oroanmälan??? Jag som vad rädd skulle t ett sådant beslut???

Dom gjorde aldrig någon anmälan och det tog månader av terror innan jag krävde av skola att se skulle gör en oroaanmälan samt att jg själv gjorde en.

Oj vad konstigt! Spontant känns det definitivt som dom gjorde fel, som borde ju verkligen gjort en o rosanmälan! Dom kanske bedömde att du kunde skydda dina barn ändå? Eller så gjorde dom inte sitt jobb. Hoppas allt blev bra för dig sen!
  • Anonym (Ha)

Beror nog på enhet till enhet.. liksom bvcsköterskor läkare mm så har även poliser å förskolepersonal anmälningsplikt...

• Anonym (Me)
    Anonym (Ha) skrev 2017-08-12 21:45:31 följande:

Beror nog på enhet till enhet.. liksom bvcsköterskor läkare mm så har även poliser å förskolepersonal anmälningsplikt...

Japp, jag vet att dom har anmälningsplikt.man kan ju bara spekulera i det här fallet. Dom ska ju anmäla ifall de misstänker att ett barn far illa. Om det hade upprättats en anmälan av något slag så fattar jag att dom hade gjort en orosanmälan.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Me) skrev 2017-08-12 21:39:29 följande:

Oj vad konstigt! Spontant känns det definitivt som dom gjorde fel, som borde ju verkligen gjort en o rosanmälan! Dom kanske bedömde att du kunde skydda dina barn ändå? Eller så gjorde dom inte sitt jobb. Hoppas allt blev bra för dig sen!

Precis som socialtjänsten,i ett senare skede, bedömde dom att jag verkade vara en tillräknelig förälder? Det är väl inte svårt att vara en tillräknelig förälder i stunden, det är en drift man har som mamma att skydda sina barn.

Är förbannad o efterhand att dom inte gjorde en anmälan, då hade jag haft dokumenterat den händelse också. Nu ligger den bara och skvalpar.

Det var deras skyldighet att göra en och det frångick dom pga. Jag var så sansad.
  • Anonym (Me)
    Anonym (Nope) skrev 2017-08-12 22:17:39 följande:

Precis som socialtjänsten,i ett senare skede, bedömde dom att jag verkade vara en tillräknelig förälder? Det är väl inte svårt att vara en tillräknelig förälder i stunden, det är en drift man har som mamma att skydda sina barn.

Är förbannad o efterhand att dom inte gjorde en anmälan, då hade jag haft dokumenterat den händelse också. Nu ligger den bara och skvalpar.

Det var deras skyldighet att göra en och det frångick dom pga. Jag var så sansad.

Men det blev väl en polisanmälan ialf? Då borde det väl finnas viss dokumentation?
  • Anonym (22)

Polisen kan göra en orosanmälan om man befarar att ett barn far illa av att bevittna våld i hemmet. Det behövs inte göras en formell polisanmälan för det.
    Den föräldern som inte är våldsam behöver inte oroa sig.

• Anonym (Me)
    Anonym (22) skrev 2017-08-13 00:11:11 följande:

Polisen kan göra en orosanmälan om man befarar att ett barn far illa av att bevittna våld i hemmet. Det behövs inte göras en formell polisanmälan för det.

Den föräldern som inte är våldsam behöver inte oroa sig.

Det förstår jag! Vi är dock inte tillsammans, vi är separerade och bor på olika adresser.
  • Anonym (Humlan)

Så någonstans i ert hus lät det som ett bråk pågick.

Någon ringde polisen.

Polisen trodde att det var hos er pga tidigare incidenter, men så var inte fallet?

Om du var tydlig med att ni var oskyldiga så har inget hänt hos er och därför har de inget att anmäla.

• Anonym (Me)
    Anonym (Humlan) skrev 2017-08-14 00:56:02 följande:

Så någonstans i ert hus lät det som ett bråk pågick.

Någon ringde polisen.

Polisen trodde att det var hos er pga tidigare incidenter, men så var inte fallet?

Om du var tydlig med att ni var oskyldiga så har inget hänt hos er och därför har de inget att anmäla.

Oki vad bra, hoppas på att det blir som du säger. Jag tror jag var tydlig men jag vet ju inte hur dom tolkar det. Han har slagit mig många gånger förr men äntligen har jag ju separerat från han.
Svar på tråden Gör polisen alltid orosanmäla för ett barn?