• Anonym (Emma)

Vill köpa aktier som ger utdelning, har ni tips?

Jag är nybörjare och vill börja spara i aktier. T.ex. sådana som ger utdelning. Är i första hand intresserad av svenska bolag men det är inget krav. Hur kommer jag igång och vilka aktier ska jag välja? Är det bara aktier som ger utdelning eller även aktiefonder?

Har ca. 25 000 kronor som jag vill placera om det spelar någon roll och vill gärna placera dem på lång sikt. 

• Svar på tråden Vill köpa aktier som ger utdelning, har ni tips?
  • Anonym (Utdelare)

Kolla på stabila utdelare som till exempel castellum,

Atlas Copco, Assa Abloy, någon bank, eventuellt någon av telecom-bolagen, Nibe...

Sprid riskerna!

• morningsun

Jag googlade på "aktier som alltid ger utdelning" och första träffen var hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/stabilaste-utdelningsaktierna/

Listan är i såvitt jag kan bedöma korrekt. Det kanske inte är läge att lägga alla sina pengar i fastigheter just nu, men det finns ju andra bolag på listan också.

Att bara investera i bolag som konsekvent ger utdelning är en erkänd och hyfsat god strategi. I synnerhet om man inte behöver sälja akut (kurserna kan ju gå ned).

• Skogshuggaren

avanza.se kan man använda aktielistorna och filtrera fram aktier med hög utdelning. Var dock observant på aktier med "för hög" direktavkastning, där är det ofta något skumt (extrautdelning i fjor, kurskollaps el likn). Kolla på utdelningshistoriken (finns också på avanza).

Sprid dina risker. Även företag som har gett bra utdelning i många år kan börja gå sämre och sänka sin utdelning. Exempel från de senaste åren är Telia och Ratos. Köper du i olika företag och helst i olika branscher så minskar du riskerna.

De flesta aktiefonder ger ingen utdelning, de återinvesterar utdelningarna i fonden istället. Det finns dock fonder som ger utdelning.

Starta ett ISK om du inte har det, och köp aktierna där. Det ger lägre skatt än en depå. 

Svar på tråden Vill köpa aktier som ger utdelning, har ni tips?