Hej! Jag började arbeta som medicinsk sekreterare i juni på en vårdcentral efter två års yh-utbildning. Jag är jättenöjd med mitt yrkesval och det är alla mina klasskamrater också vad jag hört. Jag har jobbat både inom hotell- och mediabranschen förut och ville göra något helt annat, i linje med min förkärlek till administration och vilja att hjälpa människor. Utbildningen var väldigt rolig, intressant och givande. Jag var lite osäker på mitt nya yrkesval både före och under utbildningen, men nu efter ett par månader inser jag att jobbet passar mig som handen i handsken. Jag gillar administration och att tänka ut hur jag bäst ska kunna hjälpa en patient eller kollegor. I en reception, speciellt på en vårdcentral, förväntar sig patienterna att man ska kunna hjälpa till med och ge svar på allt mellan himmel och jord. I början kan det vara jobbigt men ju mer man lär sig desto roligare är det. Jag gillar språk och det är en stor del av yrket, både att kunna uttrycka sig skriftligt på svenska utan särstavningar, stavfel eller grammatiska fel. Dessutom är latinsk och grekisk ordläraen stor del av den medicinska terminologin.
Det finns alltid något att göra! Skulle det vara lugnt i luckan när det är din tur att stå i receptionen så finns det alltid handlingar som ska sorteras in i journalarkivet eller provsvar som ska dokumenteras i det elektroniska journalsystemet. Oftast är det inte lugnt utan man får vara glad om man hinner hämta ett glas vatten.
Som medicinsk sekreterare ser det lite olika ut beroende på var man arbetar, vilket är toppen eftersom det går att hitta den plats som passar en själv. En stor del av jobbet handlar om att skriva in besöksanteckningar, remissbeställningar, brev och andra anteckningar utifrån läkarnas inspelade diktat. Det är alltså ganska mycket stillasittande arbete med ögonen på datorskärmen och doktorns röst i hörlurarna. Man måste lära sig korrekt fingersättning så att man kan titta på det man skriver och inte på tangenterna. Man måste kunna medicinsk terminologi så att man hör vad läkarna säger. Det är ofta svårt att höra både svenska och utländska läkare då och då i diktaten. Den terminologin får du lära dig på utbildningen. Det är också nästan nödvändigt att förstå sig på hur kroppen är uppbyggd, hur den fungerar och att ha grundläggande kunskap om olika sjukdomar, diagnostiska metoder och behandling. Dessutom möter man nya uttryck och begrepp varje dag som man måste lista ut om man inte redan kan dem. Dessa kunskaper får du också på utbildningen.
Kort sagt, så som du beskriver dig själv tror jag att du skulle gilla det här yrket skarpt! I landstinget Sörmland ligger maxlönen för nyutbildade medicinska sekreterare på 23.000:- i månaden. I Stockholms landsting är det högre men på många andra håll lägre. Om jag jämför med mitt tidigare yrke som innebar deadlines och prestationsångest, tycker jag att detta är mindre psykiskt pressande även om det är mycket att göra ibland och kan vara mycket stressigt stundtals. Det är en sådan brist på sekreterare att du kommer att kunna välja och vraka. Plugga på, på svenska och engelska samt lär dig Officepakatet om du inte kan det redan så får du lättare att komma i på utbildningen! Lycka till!