• Bocajke

Ögoninflammation i snart ett år

Någon som har tips på hur man kan bli av med ögoninflammation orsakad av kontaktlinser?

Jag började få kletiga ögon för snart ett år sedan efter att ha sovit med dygnet runt linser flera dagar i sträck och har sedan dess haft problem med kletiga ögon dagligen.

Har uppsökt läkare flertalet gånger och fått utskrivet ett par olika mediciner men ingen av dessa jag fått har hjälpt.

Därav vänder jag mig nu till er för rådgivning, är det någon som har varit i liknande situation som mig och lyckats blivit av med en kontaktlinsorsakad ögoninflammation eller har tips på vad jag kan göra?

Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Ögoninflammation i snart ett år
  • Themis

Då hade jag

1) slutat med linser i 2-3 månader för att låta ögonen friskna till. 

2) kokat isoton saltlösning i en liten rostfri kastrull med lock varje kväll (samma salthalt som kroppen så det inte gör ont) och sköljt ögonen med när den svalnat, på kvällen och igen på morgonen. Koka nytt vatten varje kväll.

xn--koksaltlsning-pmb.se/recept-p%C3%A5-egen-koksaltl%C3%B6sning

Jag gör en större sats, 5 ml (1 tsk) salt till 5 dl vatten, kokas 15 minuter under lock. Köp sköljpipett eller liknande på apoteket. Vinkla huvudet och skölj alltid ögat så vattnet rinner från näsan/tårkanalen i ögonvrån och utåt sidan, för att rengöra tårkanalens öppning från bakterier.

Jag häller inte över vattnet utan håller det i den lilla kastrullen och öppnar den bara när jag suger upp lösning i sköljsprutan.

(Man kan givetvis köpa sterilt vatten i engångspipetter också på apoteket om man tvekar inför att kunna koka sterilt vatten, men nu har jag bihåleproblem så jag behöver större volymer och kokar därför vatten själv. Har använt det på ögoninflammationer också när det börjat gegga och det brukar funka.)

Jag är dock inte läkare så rådet följes på egen risk.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Bocajke
    Themis skrev 2017-08-13 12:24:56 följande:

Då hade jag

1) slutat med linser i 2-3 månader för att låta ögonen friskna till. 

2) kokat isoton saltlösning i en liten rostfri kastrull med lock varje kväll (samma salthalt som kroppen så det inte gör ont) och sköljt ögonen med när den svalnat, på kvällen och igen på morgonen. Koka nytt vatten varje kväll.

xn--koksaltlsning-pmb.se/recept-p%C3%A5-egen-koksaltl%C3%B6sning

Jag gör en större sats, 5 ml (1 tsk) salt till 5 dl vatten, kokas 15 minuter under lock. Köp sköljpipett eller liknande på apoteket. Vinkla huvudet och skölj alltid ögat så vattnet rinner från näsan/tårkanalen i ögonvrån och utåt sidan, för att rengöra tårkanalens öppning från bakterier.

Jag häller inte över vattnet utan håller det i den lilla kastrullen och öppnar den bara när jag suger upp lösning i sköljsprutan.

(Man kan givetvis köpa sterilt vatten i engångspipetter också på apoteket om man tvekar inför att kunna koka sterilt vatten, men nu har jag bihåleproblem så jag behöver större volymer och kokar därför vatten själv. Har använt det på ögoninflammationer också när det börjat gegga och det brukar funka.)

Jag är dock inte läkare så rådet följes på egen risk.

Jag slutade helt med att använda linser för ett halvår sedan så jag har låtit ögonen vila väldigt länge men verkar vara något som inte vill ge sig då det gått så lång tid utan förbättring.

Jag ska testa det där med koksaltlösning så får vi se om det blir någon förbättring, tack för tipset!

Om det är någon mer som har något tips ni tror kan hjälpa får ni gärna skriva det! :)
  • Pjutter

Hej! Har du varit hos en riktig ögonläkare? Vad är det för medicin du fått utskrivet? antihistaminer eller kortison? Jag är själv linsbärare sedan många herrans år och har drabbats av GPC, Giant Papillary Conjuctivitis. Googla och ta det på allvar.

• Bocajke
    Pjutter skrev 2017-08-13 17:32:54 följande:

Hej! Har du varit hos en riktig ögonläkare? Vad är det för medicin du fått utskrivet? antihistaminer eller kortison? Jag är själv linsbärare sedan många herrans år och har drabbats av GPC, Giant Papillary Conjuctivitis. Googla och ta det på allvar.

Hej!

Ja, jag har varit hos riktiga ögonläkare och det dem har sagt är att det är en allergisk inflammation jag åkt på men ingen av dem flertal mediciner jag fått har hjälpt.

Jag har fått följande mediciner: Chloromycetin, Lomudal, Zaditen, Tobrasone och den jag använder just nu är Dexafree.

Finns chans att jag drabbats av GPC men borde inte en ögonläkare ha kunnat se det isåfall och kunnat ge mig rätt medicin mot det?

Vad är det för medicin du använder mot din GPC?

Tack för ditt svar!
  • Pjutter

Hej igen, jag har använt Lomudal nu i 2 månader men upplever ingen förbättring alls tyvärr. Jag har googlat ihjäl mig på detta och läst olika medicinska skrifter (med hjälp av en bekant som är kunnig) och förstått det som att det finns olika typer av GPC, mild och severe. Trodde också först det var en allergisk reaktion men tror ni snarare på långvarigt mekaniskt skav av linskanten mot insidan av ögonlocket så att ärrbildning uppstått. . Har dina läkare tagit odling för att utesluta bakterier eller virus?

• Bocajke
    Pjutter skrev 2017-08-13 19:55:50 följande:

Hej igen, jag har använt Lomudal nu i 2 månader men upplever ingen förbättring alls tyvärr. Jag har googlat ihjäl mig på detta och läst olika medicinska skrifter (med hjälp av en bekant som är kunnig) och förstått det som att det finns olika typer av GPC, mild och severe. Trodde också först det var en allergisk reaktion men tror ni snarare på långvarigt mekaniskt skav av linskanten mot insidan av ögonlocket så att ärrbildning uppstått. . Har dina läkare tagit odling för att utesluta bakterier eller virus?

Ja, de har tagit odling tre gånger men inte hittat någon bakterie eller virus någon av gångerna.

Vad betyder det?
  • VlolaGråsten

Kan tillägga att jag vet en som förlorade synen pga amöbor som kom när linser missköttes. Läkarna förstod för sent att de borde testa för amöbor. Den personen hade dock större besvär än du.

• Pjutter

Då kan du säkert utesluta bakterie eller virus. Hur känns det då? Alltså, på vilket sätt märker du av det? För mig skaver det, svider och är lite varmt främst på kvällen. När det var som värst innan jag fick GPC konstaterat så känndes det som glaskross innanför ögonlocken. Men det går uppochner och ibland känns det inte alls. Det som oroar mig är de långsiktiga konsekvenserna av skav mot ögat, hornhinnan, om det inte läker.

• Bocajke
    VlolaGråsten skrev 2017-08-13 20:07:37 följande:

Kan tillägga att jag vet en som förlorade synen pga amöbor som kom när linser missköttes. Läkarna förstod för sent att de borde testa för amöbor. Den personen hade dock större besvär än du.

Okej det låter inte roligt men tror lyckligtvis att jag inte har amöbor då jag inte har några symptom som visar att jag skulle kunna ha det.
  • Bocajke
    Pjutter skrev 2017-08-13 20:11:16 följande:

Då kan du säkert utesluta bakterie eller virus. Hur känns det då? Alltså, på vilket sätt märker du av det? För mig skaver det, svider och är lite varmt främst på kvällen. När det var som värst innan jag fick GPC konstaterat så känndes det som glaskross innanför ögonlocken. Men det går uppochner och ibland känns det inte alls. Det som oroar mig är de långsiktiga konsekvenserna av skav mot ögat, hornhinnan, om det inte läker.

Det känns inte så mycket faktiskt, besvären jag har är att det kommer något slags gulaktigt klet som jag brukar rensa ur ett par gånger om dagen.
Svar på tråden Ögoninflammation i snart ett år