Anonym (TS) skrev 2017-08-13 22:00:05 följande:
Det är första barnet. Jag har läst mycket på hennes blogg och har även hennes bok. Tyckte att det kändes så vettigt innan det blev detta kaos hos oss, vet inte hur jag ska applicera hennes tips på vår vardag och få det att fungera. Hon får ofta hjälpa till och när det är möjligt får hon bestämma själv, men vi är också tydliga med att vissa saker bestämmer mamma och pappa. I affären t ex får hon välja om hon vill sitta i en bil-kundvagn, vanlig eller köra en egen liten själv. Hon får hålla i listan och blippa med självscanning, hämta varor och välja vad vi ska köpa till frukost, vilken frukt vi ska köpa osv. Väga, sätta på klisterlapp osv. Men sedan börjar hon springa runt med kundvagnen och krockar med folk varpå jag sätter mig och förklarar lugnt att folk kan göra sig illa och att hon får köra vagnen gåendes, samt ger henne en "ny" uppgift att hjälpa till med. Men hon kan inte hejda sig och springer ändå, river ivrigt ned frukt som hamnar på golvet och börjar sparka på dem eller liknande. Vet inte hur sådana situationer ska lösas på ett bra sätt. På kvällarna får hon möjlighet att välja pyjamas, borsta tänderna lite själv, klä på sig och välja ev. sov-musik. Sedan vägrar hon klä på sig och springer runt, hur mycket man än påminner, erbjuder att hjälpa till eller gör det till en lek. Hon ska gömma sig från monster (inte rädsla utan på skoj), klä av sig igen t ex. Vi har provat olika sovrutiner och -tider men det blir ingen skillnad. Hon vägrar lägga sig ibland och säger att man ska "sluta tjata".
Och så kan hon vägra tvätta händerna efter toabesök. En naturlig konsekvens blir att man inte får hjälpa till med maten och då blir det skrik och gråt, jag är elak osv. Även om jag förklarar och erbjuder mig följa med osv. Känns som att det inte finns något sätt i någon situation.
Min första var exakt likadan. Han vägrade sätta på sig bilbälte, det var typ en brottningsmatch. Han vägrade att gå med mig hem från lekplatsen och vägrade tvätta händerna. Vi höll på att bli galna. Vi gjorde precis som ni. Vi lade ner så himla mycket tid på vissa situationer. Försökte vänta ut honom och vara pedagogiska. Han var dock något yngre, 3 år. Till slut bestämde vi oss för att göra något drastiskt. Vi tänkte ut vilka situationer som var värst. Bilbältet, gå från lekplatsen och ta på kläder.
Vi frågade honom inför tex bilbälte: Vill du sätta dig i stolen själv och sätta på bältet, eller vill du att jag gör det? Om han inte svarade något av alternativen så upprepade jag frågan. Bara två alternativ, där båda leder till mitt mål.
Vill du gå från lekplatsen eller vill du att jag bär dig här ifrån? Fick bära hem en galet skrikande unge ett par gånger. Vi struntade i allt som inte var så himla nödvändigt. Han fick ha samma pyjamas på sig till förskolan varje dag. Köpte några likadana, det var en skelett-pyjamas från Åhléns, han var skelett ett halvår :D
Hade han gjort sådär i affären som din dotter gjort hade jag frågar: ska vi handla färdigt, eller gå hem? Och gått hem, förmodligen med ett galet argt barn. Inte skällt där och då. Burit hem och sedan berättat varför.
Jag säger verkligen inte att man ska göra så här jämt. Vi valde som sagt ut några grejer som liksom tärde på alla. Jag hotar aldrig med "gör si eller så annars åker vi hem". Utan bara några specifika situationer. Blir galen när jag hör föräldrar hota i tid och otid.
Angående läggningen så var det exakt likadant. Och är det lite fortfarande. Han är 7 år nu, men vill inte lägga sig. men nu är han så stor att han lägger sig själv, så då får han ligga vaken själv. Han får ligga i vår säng om han är rädd osv.
Han är för övrigt världens lugnaste, mognaste barn nu ???? Säger inte att vi gjorde rätt, men vi var tvungna att ta oss ur en ond cirkel.