• Anonym (Undrar)

Frågor om giftermål!

1. Jag och sambon pratar om att gifta oss.

Jag vill inte ta hans efternamn helt och han vill inte ta mitt.

Kan vi ta bådas efternamn?

T.ex jag heter Anna Andersson,

han heter Bertil Larsson.

Kan vi då t.ex heta Anna Andersson Larsson och han Bertil Larsson Andersson?

2. Om jag eventuellt får en skuld i mitt namn, kan då kronofogden ta pengar från min sambo lr utmäta hans saker?

Hus och sånt står sambon 100% på idag.

Enda jag så sett äger är lösöre av normal standard så att säga.

• Svar på tråden Frågor om giftermål!
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Från och med 1:a juli i år så kan man ha dubbla efternamn, så jag tror man kan ha det som i ditt exempel.

Var och en äger sina egna saker när man är gifta, och kronofogden kan inte ta från den ena för att betala den andres skuld. Det gäller förstås att kunna visa vem som äger dyrare saker. Det man äger tillsammans kan utmätas, tror jag.

Det är är man skiljer sig som man har rätt till halva ekonomiska värdet av det som den andre äger. Det blir dock mindre om man varit tillsamman mindre än 5 år.

• Frontline
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-08-14 02:54:31 följande:
    Från och med 1:a juli i år så kan man ha dubbla efternamn, så jag tror man kan ha det som i ditt exempel. Var och en äger sina egna saker när man är gifta, och kronofogden kan inte ta från den ena för att betala den andres skuld. Det gäller förstås att kunna visa vem som äger dyrare saker. Det man äger tillsammans kan utmätas, tror jag. Det är är man skiljer sig som man har rätt till halva ekonomiska värdet av det som den andre äger. Det blir dock mindre om man varit tillsamman mindre än 5 år.

Hmm vadå från den 1 juli i år? Vi gifte oss 2009 och frugan och barnen har dubbla efternamn, mitt och hennes
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Hejhejj)
    Frontline skrev 2017-08-14 04:52:52 följande:

Hmm vadå från den 1 juli i år? Vi gifte oss 2009 och frugan och barnen har dubbla efternamn, mitt och hennes
    Simsalabim trosorna försvinn :)
    Inte troligt att hon har båda efternamnen som just efternamn eftersom lagändringen kom i år. Däremot fullt möjligt att ena efternamnet varit mellannamn, typ som jag som heter Johansson Arvidsson. Johansson är mellannamn och Arvidsson efternamn, om jag vill kan man ändra hos Skatteverket i och med lagändringen.
  • MallaL
    Frontline skrev 2017-08-14 04:52:52 följande:

Då är det ena mellannamn, en märklig svensk konstruktion som inte fungerade så himla bra. Det som är nytt nu är att man får ha dubbla efternamn, och att alla i familjen kan ha samma dubbla efternamn, det kunde man inte förut. Som skrivs ovan kan man nu om man har mellannamn ansöka om att göra om det till efternamn, med eller utan bindesstreck, man bestämmer själv. Inga fler kommer att få mellannamn men de som har får ha dem kvar om de vill.

Nyfödda kommer i fortsättningen inte få automatiskt efternamn utan man ansöker precis som för förnamnen, bra ny namnlag tycker jag!
  • Franck på iPhone

Ny namnlag från 1 juli 2017. Det går bra med dubbla efternamn.

Kronofogden kan alltid ta den andre sambon/makens egendom som ersättning för dina skulder såvida inte den personen kan visa med kvitton och dyl. att det tillhör denne. Gifta har dock en möjlighet att registrera att en viss lös egendom tillhör den ena.

Svar på tråden Frågor om giftermål!