• flOPI

    Vestibulit/vaginism mottagning?

    Hej till er tjejer med vestibult/vaginism! 


    Någon som har blivit frisk/friskare med hjälp av någon mottagning eller zonterapeut eller vad som helst, i Skåne?


    Läst massor av förslag, men verkar som att man måste bo i Stockholm för att hitta alla proffsiga läkare och terapeuter.... känns ju mindre kul. 

    Tips??

  • Svar på tråden Vestibulit/vaginism mottagning?
  • Anonym (Jag)

    Ja, det har jag också försökt att hitta i Skåne men har inte hittat inu.

  • flOPI
    Anonym (Jag) skrev 2017-08-14 16:28:26 följande:

    Ja, det har jag också försökt att hitta i Skåne men har inte hittat inu.


    Hur många ställen har du varit på, förutom ungdomsmottagningar?
  • Anonym (Jag)

    Jag har varit på 3 andra ställen också. Men får bara till svars att allt ser bra ut men något är ändå fel. För varför fortsätter det göra ont.

  • Anonym (Jag)

    Jag har varit på 3 andra ställen också. Men får bara till svars att allt ser bra ut men något är ändå fel. För varför fortsätter det göra ont.

  • flOPI
    Anonym (Jag) skrev 2017-08-14 22:28:31 följande:

    Jag har varit på 3 andra ställen också. Men får bara till svars att allt ser bra ut men något är ändå fel. För varför fortsätter det göra ont.


    Ja samma här, det gör ont och allt, men det syns ingenting och läkarna vet inte vart de ska trycka för att det ska göra ont vid undersökning, så det gör ju inte ont när de trycker... Så det enda de "hjälper" mig med är att säga åt mig att göra knipövningar som inte har hjälpt under två år. Kommer till en ny läkare som säger "det är så man behandlar det", när google nämner femtiotal olika behandlingar känns det som...

  • Anonym (Jag)

    Jag har bara fått som svar att det ät svamp men jag har haft svamp tidigare och vet hur det känna och det är inte den "typen" av smärta

  • Anonym (Ingen lösning)

    Jag har vaginism ... Har varit tillsammans med min man i 5 år och gifta i snart 2 år . Alltså sammanlagt 7 år har jag känt min man . Vi har aldrig haft sex . Och jag menar aldrig ! Jag har träffat minst 8 gynekologer , sexologer och barnmorskor . Jag har gett upp hoppet . Har aldrig fått hjälp förutom en bedövning och det har inte hjälpt mig att kunna ha samlag . Han kan absolut inte komma in . Öppningen är problemet och ja .. Jag har provat olika storlekar på stavar . Jag har aldrig kunnat stoppa in den näst sIsta staven eller sista staven fast jag har tränat i två hela år . Det är sorligt och deprimerande .. Jag och min man älskar varandra så mycket och vi båda undrar ifall vi nånsin kommer att ha samlag . Men eh båda har gett upp hoppet på det . PS : är en 25 årig tjej

  • flOPI

    (jag) - Har de inte tagit prover som visar på att det inte är svamp? Stå på dig. Med mig tog de alla möjliga prover för svamp och könssjukdomar. Sa ganska tidigt att det var Vestibulit och att jag även har Vaginism. De går ju ofta hand i hand. 


     


    (ingen lösning) - Oj en sån historia! Du har ju verkligen gett mig mer hopp vad gäller förhållandet! Har ofta funderat på om det verkligen funkar utan sex, men då vet jag att det kan gå. :)
    Dumt att fundera i de banorna kanske, men dock. 
    Det finns ju knipövningar och att smörja, samt jobba med stavar som du beskriver det... Sen finns det mer att göra för att få musklerna att slappna av. Skriver de sakerna jag lärt mig:

    Stå rakt upp. Spänner du rumpan? Lägger du tyngden på hälarna? Försök att tänka på när du står, att lägga tyngden jämnt över foten, och att slappna av i skinkorna. 

    Du kan prova akupunktur.

    Om du kan få in en stav (oavsett storlek), skaffa en med vibration för att vibrera mot musklerna. Fungerar som massage på axlar eller vad som. 

    Skriv en egenremiss till gynekologisk kvinnoklinik och beskriv dina problem, så får du tid till en läkare som (förhoppningsvis) kan hjälpa dig, eftersom dessa problem är så individuella, så kan ni förhoppningsvis hitta en lösning :)

    Hoppas att något av detta kunde vara till hjälp! 

  • Anonym (Jag)
    flOPI skrev 2017-08-28 14:08:25 följande:

    (jag) - Har de inte tagit prover som visar på att det inte är svamp? Stå på dig. Med mig tog de alla möjliga prover för svamp och könssjukdomar. Sa ganska tidigt att det var Vestibulit och att jag även har Vaginism. De går ju ofta hand i hand. 

     

    (ingen lösning) - Oj en sån historia! Du har ju verkligen gett mig mer hopp vad gäller förhållandet! Har ofta funderat på om det verkligen funkar utan sex, men då vet jag att det kan gå. :)

    Dumt att fundera i de banorna kanske, men dock. 

    Det finns ju knipövningar och att smörja, samt jobba med stavar som du beskriver det... Sen finns det mer att göra för att få musklerna att slappna av. Skriver de sakerna jag lärt mig:

    Stå rakt upp. Spänner du rumpan? Lägger du tyngden på hälarna? Försök att tänka på när du står, att lägga tyngden jämnt över foten, och att slappna av i skinkorna. 

    Du kan prova akupunktur.

    Om du kan få in en stav (oavsett storlek), skaffa en med vibration för att vibrera mot musklerna. Fungerar som massage på axlar eller vad som. 

    Skriv en egenremiss till gynekologisk kvinnoklinik och beskriv dina problem, så får du tid till en läkare som (förhoppningsvis) kan hjälpa dig, eftersom dessa problem är så individuella, så kan ni förhoppningsvis hitta en lösning :)

    Hoppas att något av detta kunde vara till hjälp! 


    Dom har tagit prover på svamp och sjukdomar men det visar inget men dom är ändå envisa om att det är svamp. Skulle vilja få hjälp tex som det sägs med stavar eller akupunktur. Hur får jag dom till att fatta detta?
  • flOPI
    Desequilibre skrev 2017-08-28 14:57:16 följande:

    Stockholm har vulvamottagningar på storsjukhusen men en snabb googling visade två i Skåne, provat dom?

    vestibulit.com/rad-till-dig-med-vestibulit/mottagningar/


    Jag har också läst en del om ställen i Stockholm, men bor man i Skåne blir det lite svårt eftersom att man inte bara kommer dit en gång och sen är det fixat. Man måste liksom dit regelbundet under minst ett års tid
  • flOPI
    Anonym (Jag) skrev 2017-08-28 16:15:36 följande:
    Dom har tagit prover på svamp och sjukdomar men det visar inget men dom är ändå envisa om att det är svamp. Skulle vilja få hjälp tex som det sägs med stavar eller akupunktur. Hur får jag dom till att fatta detta?

    Har du en läkare du går till skulle jag nog bytt. Du kan utan vidare ringa till kliniken och be om att få byta läkare, eller så skriver du egenremiss till en annan klinik. Visar inga tester på att du har svamp så har du inte det. Har du fått diagnosen vaginism måste de ju behandla dig för det! Blir så irriterad på när läkare gör så som du berättar!! De borde inte vara läkare. 


    Byt läkare eller klinik. Funkar inte det så testa att själv kontakta någon som utför zonterapi, har läst att det hjälpt någon. Börja med akupunktur. 


    Alla läkare, sexologer och barnmorskor som jag har fått träffa har fattat direkt vad vestibulit och vaginism är, och att det är det jag har. Så de finns, tro mig. Leta reda på någon som förstår. :)

  • Anonym (vaginism36)
    flOPI skrev 2017-08-14 13:36:14 följande:

    Hej till er tjejer med vestibult/vaginism! 


    Någon som har blivit frisk/friskare med hjälp av någon mottagning eller zonterapeut eller vad som helst, i Skåne?


    Läst massor av förslag, men verkar som att man måste bo i Stockholm för att hitta alla proffsiga läkare och terapeuter.... känns ju mindre kul. 

    Tips??


    Hej,
    Jag bor inte i Skåne så jag kan inte tipsa om något speciellt ställe.
    Jag har vaginism, som jag upptäckte att jag hade när jag var 20 år (jag är 36 nu), då jag skulle ha penetrerade samlag med min första pojkvän. Vi var tillsammans i flera år men hade aldrig penetrerande samlag för att det gick inte. När förhållandet tog slut tog jag kontakt med ett gyn som skrev remiss till en klinik som behandlar kvinnor med bl a vaginism och vestibulit i Stockholm. 

    Min behandling var en blandning av terapi och sjukgymnastik - det kallas kroppskännedom. Hon som behandlade mig var sjukgymnast med grundutbildning i terapi. Varje gång jag gick där så var det en blandning av att vi pratade och sen avslappningsövningar, stretchning och meditation. Sen fick jag även öva hemma med olika stavar, den minsta var lika smal som en penna. De såg ut såhär:


     

    När jag sedan träffade min andra pojkvän så kunde jag ha sex, jag har fortfarande ont precis i början men det går över fort. Jag har tänkt att jag ska söka hjälp igen för vaginism, jag vill bli av med detta helt, som jag tror är möjligt. 

  • Anonym (Botad)

    Hej TS

    Jag tycke det är så tråkigt att höra att du och alla andra kvinnor här har sådant problem att hitta någon med kunskap om vestibulit och som faktisk kan erbjuda riktig hjälp.

    Tyvärr finns det inte många proffsiga läkare inom vestibulit så jag har ingen aningen om ifall du kan hitta någon i Skåne. Däremot kan jag med glädje säga att det finns hjälp att få om du gör dig besväret att ta dig till Visby. Även om det kanske låter omständigt så skulle jag absolut påstå att det är värt besväret.

    Om du googlar Roland Alvarsson i Visby kan du läsa vad han har för teorier om vestibulit efter 40 år som gynekolog och även hans behandlingsmetod.

    Han har hjälp mig med många och proffsigare bemötande av en gynekolog är nog svårt att hitta.

    Hoppas det löser sig för dig, kram.

Svar på tråden Vestibulit/vaginism mottagning?