• Anonym (Mår så dåligt)

    Han har skickat in om att skilja sig - vad händer nu?

    Hej

    Min make har skickat in papper om att han vill skilja sig. Vi har varit gifta i mer än 5 år. 
    Jag vill inte skilja mig och undrar vad som händer nu, kan någon berätta?

  • Svar på tråden Han har skickat in om att skilja sig - vad händer nu?
  • Anonym (skild)

    Har ni barn som är minderåriga så är det sex månaders väntetid och då behöver man sedan skicka in bekräftelse till tingsrätten. Har ni inga barn så går skilsmässan igenom direkt om han begärt så.

  • Mortiscia80

    domstol.se/Familj/Skilsmassa/


    Om ingen av er bor tillsammans med egna barn och ni gemensamt ansöker om skilsmässa kan tingsrätten meddela dom utan betänketid. Men om ni vill, kan ni få betänketid. Betänketiden är alltid på minst sex månader och högst ett år.


    Om ni/du har hemmavarande barn under 16 år (dina, din makes/makas eller gemensamma barn) eller om en av er inte vill skiljas, får ni alltid betänketid.


    När tingsrätten beslutat om betänketid får ni det beskedet med posten. Tingsrätten har då beräknat när betänketiden börjar och när den slutar. Av beslutet framgår datumet där ni tidigast kan begära att skilsmässan går igenom.

  • Haskel

    Då jag antar att TS INTE vill skiljas, blir det också 6 månaders betänketid.

    Det är enbart då paret saknar barn, båda vill skiljas och ingen vill ta betänketid som omedelbar skilsmässa beslutas.

  • Anonym (Mår så dåligt)

    Tack för svar.

    Jag misstänker att en hel del pappersexercis beträffande pengar/ägodelar mm har ändrats med hjälp av anhöriga. 

    Det är inte så "enfaldigt" bara att jag fortfarande älskar min man, men jag blir låginkomsttagare utav lägsta rang. 

    P.g.a honom har jag missat en hel del chanser i livet som att trygga min inkomst. Hur faller detta sig?

  • sextiotalist
    Anonym (Mår så dåligt) skrev 2017-08-14 17:37:48 följande:

    Tack för svar.

    Jag misstänker att en hel del pappersexercis beträffande pengar/ägodelar mm har ändrats med hjälp av anhöriga. 

    Det är inte så "enfaldigt" bara att jag fortfarande älskar min man, men jag blir låginkomsttagare utav lägsta rang. 

    P.g.a honom har jag missat en hel del chanser i livet som att trygga min inkomst. Hur faller detta sig?


    Troligen påverkar det inget alls. Det finns inget stöd i lagtexten som kan kompensera dig för detta.
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Mår så dåligt) skrev 2017-08-14 17:37:48 följande:

    Tack för svar.

    Jag misstänker att en hel del pappersexercis beträffande pengar/ägodelar mm har ändrats med hjälp av anhöriga. 

    Det är inte så "enfaldigt" bara att jag fortfarande älskar min man, men jag blir låginkomsttagare utav lägsta rang. 

    P.g.a honom har jag missat en hel del chanser i livet som att trygga min inkomst. Hur faller detta sig?


    Menar du att han fifflat undan tillgångar..? Det borde ju gå att ta reda på mha advokat. I övrigt, om ni inte har äktenskapsförord så ska allt delas lika (i princip).
  • Lgllfllflldlldld

    TS vill alltså ha betalt för sina "förlorade år" där hon prioriterat bort sina fantastiska karriärmöjligheter till förmån för att stå fastkedjad och hunsad vid spisen. Attans, tänk om TS aldrig gift sig, då hade hon varit börs-VD nu. Eller statsminister.

    Inte mer än rätt att den svikande maken skuldsätter sig med miljonbelopp och ger henne som kompensation.

  • Anonym (mmm)

    du tar kontakt med jurist så att du får det du har rätt till 

  • Anonym (japp)
    Anonym (Mår så dåligt) skrev 2017-08-14 17:37:48 följande:
    Tack för svar.

    Jag misstänker att en hel del pappersexercis beträffande pengar/ägodelar mm har ändrats med hjälp av anhöriga. 

    Det är inte så "enfaldigt" bara att jag fortfarande älskar min man, men jag blir låginkomsttagare utav lägsta rang. 

    P.g.a honom har jag missat en hel del chanser i livet som att trygga min inkomst. Hur faller detta sig?
    Inte pga honom, det var DITT val och det får du stå för nu.
Svar på tråden Han har skickat in om att skilja sig - vad händer nu?