• Anonym (ts)

ätit 1kg choklad! :/

Hamnat i en svacka och misstänker jag börjat tröstäta.. Ätit typ 1kg (!!) choklad senaste dagarna.. :/

Hur är det ens möjligt? Tror inte jag mår riktigt bra av det. Har lite ont i magen nu. Skulle aldrig våga berätta för någon. Känns nästan lika illa som att berätta att man knarkat.

Någon som gjort nåt liknande?

• Svar på tråden ätit 1kg choklad! :/
  • Anonym (f)

Har haft flera sådana episoder fast med chips istället för choklad. Kroppen repar sig, men man ska nog försöka att undvika att plåga kroppen så.

• Anonym (mammahela)

Ja. det har jag gjort. Jag åt minst 200 gram choklad varje dag i tre år efter min make gick bort.

• Anonym (ts)
    Anonym (mammahela) skrev 2017-08-14 22:14:35 följande:

Ja. det har jag gjort. Jag åt minst 200 gram choklad varje dag i tre år efter min make gick bort.

Beklagar. Helt förståeligt.
  • Anonym (gott)

Jo, jag gjorde det efter jul. Fick en en-kilos låda med ljus choklad ("havsfrukter") i julklapp, eftersom choklad är något jag gillar. (Har skrivit om det här tidigare i någon annan tråd.) Började äta av det direkt. Sen åt jag varje dag, ett antal dagar tills det var slut. Det hade det goda med sig att jag sen dess inte ätit ljus choklad!!Skrattande 
    Innan dess såg jag mig som en chokladmissbrukare. Mörk choklad däremot, norpar jag nu av lite nästan varje dag. Men bara några gram. Det är inte alls samma sak, ger inte samma effekt, så jag känner mig lugn med det. Det är inget missbruk längre, och det känns så himla bra!Glad

• Anonym (mackor!)

Kan göra likadan med mackor! Kan äta 10, om det vill sig riktigt illa. MEN sen blir magen därefter. Då fastar jag på tomatjuice och vatten nästa dag.

• Anonym (mackor!)

"festar", och inte fastar, skulle det stå.

• Spagettimonstret

Ja!

Åt c:a 200 g chocklad per dag (vissa dagar upp till ~400, andra mindre) större delen av en vecka under en period som det var stressigt på jobbet.
    Sedan bestämde jag mig för att ha ett vitt halvår - och det gick!

Det finns är väg ut!

Jag tror att beroendet är främst mentalt.

Finns det nån rutin du kan försöka ersätta choklad-tröstätandet med? T.ex. ta en frukt/ äta nötter, eller kanske bara kolla på ett youtube-klipp?

Sedan tycker jag också det är lättare att äta hälsosamt om man tränar, gärna någon rolig träningsform då.

Lycka till!

• Anonym (Ej läkare)

Köp inte hem ljus choklad, man blir ju mer sugen på choklad när man väl börjat. Gå över till mörk choklad, minst 70% kakao, och försök nöja dig med en eller två "rader" per dag (mindre än 50 gram).

• Anonym (G)

Oj, vad mycket men det är nog ganska vanligt

• Anonym (123)

Åt 6 kilo på ca 2 veckor en gång. Tröståt inte, var bara sugen :)

Svar på tråden ätit 1kg choklad! :/