• Anonym (Kanske har)

Ni som haft vägglöss

Hur såg era bett ut?
    Hur många bett fick ni per natt?
    På vilket avstånd från varandra satt betten?

Kände ni när lössen bet? Kliade dom direkt?

Hur lång tid tog det att sanera?
    Vilka metoder?
    Vilken saneringsfirma hade ni?

Hur gjorde du för att fånga en lus och skicka in till saneringsfirman?

• Svar på tråden Ni som haft vägglöss
  • Anonym (Ny lgh)
    Anonym (Kanske har) skrev 2017-08-14 22:57:12 följande:

Hur såg era bett ut?

Hur många bett fick ni per natt?

På vilket avstånd från varandra satt betten?

Kände ni när lössen bet? Kliade dom direkt?

Hur lång tid tog det att sanera?

Vilka metoder?

Vilken saneringsfirma hade ni?

Hur gjorde du för att fånga en lus och skicka in till saneringsfirman?

Jag flyttade in i en lägenhet. Efter ca två-tre veckor upptäckte jag tre-fyra små röda bett på handen. Ca 1mm stora, kliade kraftigt. Några dagar senare fick jag en rak linje med några likadana bett över bröstet. Upptäckte betten dagtid. Kontaktade Anticimex som sa att det där med bett i rak linje är mer typiskt för loppor men efter lite diskussion trodde de ändå på vägglöss och skickade tekniker. De sa också att det är meningslöst att beskriva hur betten ser ut eller känns, för alla reagerar olika och de ser olika ut.

Jag och mina husdjur fick utrymma lgh en arbetsdag. Det kom två killar som pudrade något på undersidan av säng- och soffbotten och strök något på alla lister. Jag tror att de upprepade list-grejen efter någon vecka men är osäker. Efter detta var det klart och jag kunde sova hemma första natten. Man ska vara där, de kryper fram och dör då av medlet (ofarligt för djur). Om man inte är hemma så kryper de inte fram.
  • Anonym (Ny lgh)

Det var tydligen ett mkt litet angrepp hos mig och jag såg aldrig något spår efter ohyran.

• Anonym (Kanske har)
    Anonym (Ny lgh) skrev 2017-08-14 23:17:35 följande:

Det var tydligen ett mkt litet angrepp hos mig och jag såg aldrig något spår efter ohyran.

Ok. Tack för ditt svar!
  • Anonym (Kanske har)

Någon mer som har erfarenhet av vägglöss? 

Alla har säkert olika erfarenheter av dem, så jag vill gärna veta hur det kan vara.

• efterfest

Jag har inte haft vägglöss hemma men däremot råkat ut för dom två ggr när jag varit ute och rest. Märkte ingenting när jag vaknade utan betten blev synliga under dagen. Hade massor, och som typiskt vägglöss så var det många på rad. Det kliade inte värre än ett myggbett, man kan alltså låta bli. När en vägglöss biter dig så sprutar dom in ett gift så du inte ska känna någonting, först när giftet sen går ur kroppen så börjar betten att synas. Det kan alltså ta några timmar beroende på hur känslig man är.

• Anonym (Ny lgh)

En bekant bar tydligen allergisk/mkt känslig för hon svullnade upp kraftigt och såg inte klok ut när hon sov över hos en med vägglöss.

• Anonym (Lusen)

Jag köpte en soffa på blocket och någon månad senare hade jag några bett på ena överarmen som kliade kraftigt...tänkte att det nog var myggbett, fast det liknade inte vanliga myggbett. Låg och läste en tidig morgon då ett kryp kom promenerande på lakanet, liknade typ, en äpplekärna...slog ihjäl det och började googla...stämde precis med vägglus!! Då kom jag också på att det varit en märklig lukt i lägenheten den sista tiden...vilket stämde med kännetecknen. Ringde anticimex som kom och pudrade lister och golv...och sedan var jag tvungen att sova där, i alla fall var annan natt (jag tänkte att jag kunde bo hos min pojkvän, men icke) för att locka fram dem så att de kom i kontakt med giftet!! Efter tre veckor upprepades proceduren och sedan var de borta!!

Svar på tråden Ni som haft vägglöss