Sova på mage
Har en dotter på 8 veckor som bara vill sova på mage. Vi har kämpat att lägga henne på rygg i 8 veckor men det funkar ej. I början funkade det bättre, men nu blir det bara sämre och sämre. Det går inte att lägga henne på dagen, då hon vaknar inom 5 min ifall hon ligger på rygg. På mage funkar. När hon ligger på rygg sover hon otroligt oroligt, vaknar av minsta ljud och väcker sig själv antagligen på grund av fallreflexen, eftersom hon rycker till i sömnen. På mage sover hon lugnt, störs ej av ljud och får ju inga ryckningar eftersom fallreflexen inte kommer i magläge. Har två andra barn hemma så jag kan inte ha henne sovande på mig hela tiden, samt att de för ju en del ljud under dagen som "stör henne" i ryggläge.
På kvällen har det funkat att ibland vända henne på sidan när hon sovit en stund. Jag gillar inte att hon sover på mage, då jag vet alla risker med det. På samma gång känns det inte bra att hon i princip inte sover under dagen.
Vad hade ni gjort? Köpt andningsalarm och låta henne sova på mage? Skippa andningsalarm och ändå låta henne sova på mage?
Kan tillväga att jag är magsovare och har svårt att sova på annat sätt.