• Pyyyyret

Sova på mage

Har en dotter på 8 veckor som bara vill sova på mage. Vi har kämpat att lägga henne på rygg i 8 veckor men det funkar ej. I början funkade det bättre, men nu blir det bara sämre och sämre. Det går inte att lägga henne på dagen, då hon vaknar inom 5 min ifall hon ligger på rygg. På mage funkar. När hon ligger på rygg sover hon otroligt oroligt, vaknar av minsta ljud och väcker sig själv antagligen på grund av fallreflexen, eftersom hon rycker till i sömnen. På mage sover hon lugnt, störs ej av ljud och får ju inga ryckningar eftersom fallreflexen inte kommer i magläge. Har två andra barn hemma så jag kan inte ha henne sovande på mig hela tiden, samt att de för ju en del ljud under dagen som "stör henne" i ryggläge.

På kvällen har det funkat att ibland vända henne på sidan när hon sovit en stund. Jag gillar inte att hon sover på mage, då jag vet alla risker med det. På samma gång känns det inte bra att hon i princip inte sover under dagen.

Vad hade ni gjort? Köpt andningsalarm och låta henne sova på mage? Skippa andningsalarm och ändå låta henne sova på mage?

Kan tillväga att jag är magsovare och har svårt att sova på annat sätt.

• Svar på tråden Sova på mage
  • entillelin

Min son är likadan.
    Han har i början fått sova på sida (fast de rekommenderar inte det heller) men då sover han hyfsat bra. Sover han oroligt så, så lägger jag honom på mage så somnar han bättre igen.
    Nu är han drygt tre månader å lägger sig själv på rygg ibland, så han börjar gilla det mer.
    Också haft mycket ångest över detta, men insett att risken är så otroligt pytteliten ändå för spädbarnsdöd, så jag har tagit den risken. Utan andningslarm.
    Men svårt val!

• Sommarfjäril

Ja, båda mina barn sov på mage.

1:an sov bara PÅ mig de första veckorna. Jag var nojig och vågade inte lägga henne på mage. Hon vaknade direkt, och till slut var jag nästan psykotisk av sömnbrist. Till slut lät vi henne sova på mage, hon var då 6 veckor.

2:an var likadan, då lät vi honom sova på mage men använde andningslarm under madrassen.

Kan tillägga att båda mina barn var fullgångna och friska. Det är givetvis inte optimalt, men vi hade inget val kändes det som.

• EpicNurse

Vår sov också på mage from att hen var några veckor/ någon månad (minns inte exakt). Hade precis samma "problem" som ert barn (somnade inte/sov dåligt på rygg, lättväckt osv). Köpte ett andningslarm från babysense som vi hade i hens säng, under madrass och babynest. Funkade hur bra som helst.

Nu när hen är äldre sover hen hur som helst :)

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Linisisoffan

Hej

Testa ett babynest så det blir trångt för bebisen. Det funkade på en gång. Du kan ha den i både vagn och i sängen

• Pyyyyret

Tyvärr funkar inte babynest, har haft ett från start men det blir inte bättre.

Har lagt på mage nu några gånger och det funkar varje gång. Blir till att beställa ett andningslarm.

Känns skönt att fler är med om samma och låter dem sova på mage trots att det är sådan tabu. Jag hade aldrig vågat med mina andra två, som sov hyfsat, dock mest på sidan. Men med henne måste jag, så hon får sova ordentligt.

• Sommarfjäril
    Pyyyyret skrev 2017-08-15 13:11:42 följande:

Tyvärr funkar inte babynest, har haft ett från start men det blir inte bättre.

Har lagt på mage nu några gånger och det funkar varje gång. Blir till att beställa ett andningslarm.

Känns skönt att fler är med om samma och låter dem sova på mage trots att det är sådan tabu. Jag hade aldrig vågat med mina andra två, som sov hyfsat, dock mest på sidan. Men med henne måste jag, så hon får sova ordentligt.

Jag vågade inte heller egentligen.

Alternativet var att ingen kunde sova. Jag tror inte att man kan förstå vilken tortyr det är med en bebis som inte sover om man inte varit med om det själv. Jag upplevde också att det var enormt tabubelagt. Men det är ju farligt att inte sova också, både för bebisen och föräldrarna.

Jag fick massor av kommentarer kring mitt barns sovande och det var jättetufft. BVC tyckte att vi skulle låta henne somna på mage och sedan försiktigt vända över till ryggläge, det fungerade inte. Vi fick massor av tips och råd, ingenting fungerade. Utom just att sova på mage.

Hoppas det blir lättare längre fram för er!
  • loungearound

Mitt bästa råd är att investera i en Cocoonababy (googla det). 

Mitt första barn var som ni beskriver ovan omöjlig att lägga ner och vi båda hade konstant sömnbrist i ett halvår. Till mitt andra barn, som nu är 2 veckor, köpte jag denna special-madrass och har inte ångrat en enda krona!! Min bebis sover upp till 4 timmar i streck i denna, flera gånger om dygnet. Detta gör hon inte om jag lägger henne platt på sängen eller någon annan stans

Svar på tråden Sova på mage