• Anonym (sorgsen)

Olika typer av svek. Är otrohet värre än annat svek?

Att människor beter sig som svin mot varandra är ingen hemlighet!
    När det gäller sex och pengar verkar det inte finnas några gränser för hur långt en del människor kan gå och göra.
    Jag har gått på en del nitar genom åren och blivit utsatt för många svek men en del saker sårar så mycket mer än andra. Hur är det för er? Vad är det värsta sveket som ni blivit utsatt för och hur hanterar ni det?

När min far dog för några år sedan var det såklart väldigt uppslitande och väldigt jobbigt för min mor, mig själv och mina syskon. Min hjälte och familjens samlingspunkt var borta. Det var en väldig sorg. Det som hände efteråt var nästan värre! Mina två syskon ville ha allt och roffade åt sig allt de kunde. Det var en snuskig historia. Sedan visade det sig att min syster stulit pengar ur boet mm.
    Det var ett väldigt stort svek och vi har inte haft kontakt på nästan tre år. Idag tycker jag mest synd om våra barn eftersom dom inte har kontakt med sina kusiner längre. Detta är ett stort svek och en stor sorg i mitt liv.

För ett år sedan kom det fram att min fru varit otrogen i omgångar under vårt 20-åriga liv tillsammans och haft ett förhållande med en man bakom min rygg med en bekant som varade i över 6 månader. Mitt liv rasade då på ett helt annat sätt än när min far gick bort. Jag har aldrig känt en sådan smärta och kommer förmodligen aldrig att göra det heller. Vi lever fortfarande ihop men min kärlek till den kvinna jag älskade mest i hela världen är ersatt med ett förakt. Vi kommer förmodligen att skiljas. Hon vill stanna och kämpa för oss men det känns försent för mig.
    Mitt liv idag känns tomt och meningslöst. Det liv som jag hade för 5 år sedan med  härliga familjeträffar, skidresor tillsammans och spontana roliga fester med vänner känns som ett helt annat liv. Som om någon annan levde det livet.

Jag vet inte vad jag vill säga med detta förutom att ni som är otrogna mot er make/maka/sambo inte vet hur mycket ni sårar den människan. För jag tror inte att det finns nåt värre svek. För mig var det värre än döden. Detta för att döden är så slutgiltig. Det finns fina minnen kvar som värmer. Nu finns det bara svek och egoism kvar hos oss och ett förstört liv.

• Svar på tråden Olika typer av svek. Är otrohet värre än annat svek?
  • Anonym (Stick)

Girighet visar sig i människor. Lyssnar man på många människors inställning här till ämnet blir man sorgesam. Inget annat än vidrigt och fegt. Lämna henne, du förtjänar inte en sådan behandling! Straffa henne på samma sätt som hon har svikit dig. All lycka!

• Anonym (sorgsen)
    Anonym (Stick) skrev 2017-08-15 09:43:45 följande:

Girighet visar sig i människor. Lyssnar man på många människors inställning här till ämnet blir man sorgesam. Inget annat än vidrigt och fegt. Lämna henne, du förtjänar inte en sådan behandling! Straffa henne på samma sätt som hon har svikit dig. All lycka!

Tro mig att jag tänkt ut alla de sätt som går för att "straffa" henne eller "hämnas". Jag börjar nu förstå att det inte är möjligt. Hur ska man kunna hämnas på någon som tillåter att man gör allt bara man stannar kvar och förlåter?

Den bästa hämnden eller vad man ska kalla det är väl att helt enkelt gå vidare och bli lycklig med ett nytt liv? Idag känns det dock inte möjligt. Hur skulle nån kvinna stå ut och bli lycklig med en sån som mig i framtiden? Jag står knappt ut med att kolla på mig själv i spegeln utan att känna obehag för den människa jag ser.

Jag ser en fjant som människor tycker att dom kan köra över och utnyttja och ljuga för. En sån där som alltid stannar kvar, som alltid gör rätt för sig, som tar ansvar när ingen annan gör det. Detta oavsett vad dom gör.

Det är svårt att tro att man en gång var sedd som en "hårding" som alltid hade mycket tjejer och var snygg!!
    Jag trodde jag hade världens bästa fru! En snygg, trevlig, glad tjej som hade moral och tänkte på andra för sig själv. Jag tyckte att jag var lyckligt lottad..
    Snacka om att man inte vet vart man har människor och hur fort livet kan gå från att vara lyckligt till miserabelt.
  • Anonym (Går över)

Lider med dig kompis, denna smärta går över med tiden. Det bästa är att lämna äktenskapet , så att du kan fortsätta med ditt egen liv. Försök göra det smidigt för barnens skull. Jag även om det känns så är hon även dina mamma. Ni kommer alltid att ha en koppling där.

Lycks till kompis och hoppas att det ordnar sig.

• Anonym (Stick)
    Anonym (sorgsen) skrev 2017-08-15 10:20:49 följande:

Tro mig att jag tänkt ut alla de sätt som går för att "straffa" henne eller "hämnas". Jag börjar nu förstå att det inte är möjligt. Hur ska man kunna hämnas på någon som tillåter att man gör allt bara man stannar kvar och förlåter?

Den bästa hämnden eller vad man ska kalla det är väl att helt enkelt gå vidare och bli lycklig med ett nytt liv? Idag känns det dock inte möjligt. Hur skulle nån kvinna stå ut och bli lycklig med en sån som mig i framtiden? Jag står knappt ut med att kolla på mig själv i spegeln utan att känna obehag för den människa jag ser.

Jag ser en fjant som människor tycker att dom kan köra över och utnyttja och ljuga för. En sån där som alltid stannar kvar, som alltid gör rätt för sig, som tar ansvar när ingen annan gör det. Detta oavsett vad dom gör.

Det är svårt att tro att man en gång var sedd som en "hårding" som alltid hade mycket tjejer och var snygg!!

Jag trodde jag hade världens bästa fru! En snygg, trevlig, glad tjej som hade moral och tänkte på andra för sig själv. Jag tyckte att jag var lyckligt lottad..

Snacka om att man inte vet vart man har människor och hur fort livet kan gå från att vara lyckligt till miserabelt.

Var otydlig. Menade inte att du ska vara otrogen utan att du ska lämna henne och på så sätt straffa henne för det svek hon har begått. Under så pass lång tid. Det är inte ett engångsragg på en finlandsbåt hon har lyckats med utan ett halvårs bedragande. Klart du skäms inför spegelbilden. Hennes feghet har ätit din självkänsla. Det är inte okej! Du som trott hon varit världens bästa fru. Världen bästa fru har fått dig att må dåligt, tappa dig själv. Varför stannar du? Tycker du hon förtjänar det efter vad hon gjort? Kunna köra med den man som trott någonting helt annat. Det kan gå sådär när en girig och egoistisk människa kommer över en omtänksam och lojal människa. Det går inte att lita på någon så fullt ut, det ansvaret kan missbrukas. Hade du varit den otrogna i ett halvår hade hon redan sagt hej då till dig. Behåll din värdighet och gå!
  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (Stick) skrev 2017-08-15 10:34:11 följande:
    Var otydlig. Menade inte att du ska vara otrogen utan att du ska lämna henne och på så sätt straffa henne för det svek hon har begått. Under så pass lång tid. Det är inte ett engångsragg på en finlandsbåt hon har lyckats med utan ett halvårs bedragande. Klart du skäms inför spegelbilden. Hennes feghet har ätit din självkänsla. Det är inte okej! Du som trott hon varit världens bästa fru. Världen bästa fru har fått dig att må dåligt, tappa dig själv. Varför stannar du? Tycker du hon förtjänar det efter vad hon gjort? Kunna köra med den man som trott någonting helt annat. Det kan gå sådär när en girig och egoistisk människa kommer över en omtänksam och lojal människa. Det går inte att lita på någon så fullt ut, det ansvaret kan missbrukas. Hade du varit den otrogna i ett halvår hade hon redan sagt hej då till dig. Behåll din värdighet och gå!
    Ja du har naturligt vis rätt. Hon menar att människor kan förändras. Det har hon också gjort väldigt mycket. Men, det är ju ändå inte samma sak såklart. Den människa jag älskade så mycket och har så mycket minnen med fanns ju aldrig. Hon var aldrig den jag trodde hon var. Känns som man levt i 20 år med nån som man egentligen aldrig känt. Sen håller jag med dig att ett fylleknull på en findlandsfärja i jämförelse med ett förhållande inte ens går att jämföra i förhållande till grad av svek. Det skulle jag t om kunna förlåta och stå för.
  • Anonym (Stick)
    Anonym (sorgsen) skrev 2017-08-15 11:03:49 följande:

Ja du har naturligt vis rätt. Hon menar att människor kan förändras. Det har hon också gjort väldigt mycket. Men, det är ju ändå inte samma sak såklart. Den människa jag älskade så mycket och har så mycket minnen med fanns ju aldrig. Hon var aldrig den jag trodde hon var. Känns som man levt i 20 år med nån som man egentligen aldrig känt. Sen håller jag med dig att ett fylleknull på en findlandsfärja i jämförelse med ett förhållande inte ens går att jämföra i förhållande till grad av svek. Det skulle jag t om kunna förlåta och stå för.

Engångsgrej är en sak. Du har blivit lurad i ett halvår. Minst. Vad vet du. Det kanske har hänt längre eller vid flera tillfällen? Nu försöker hon släta över det med tomma ord. Läs det du har skrivit här i inlägget högt för dig själv ord för ord. Se till dig själv nu.
  • Anonym (dra)

Tro mig du KOMMER må mycket bättre när du dragit, hela anledningen till att du mår som du gör beror på henne. Så länge du är kvar med henne så kommer du fortsätta må som du gör, hon är källan till det. Så även om du inte träffar någon ny med en gång så kommer du ändå må bättre ensam än med henne.

Hämnd:
    Att hämnas på den sortens människor är totalt värdelöst, de tänker inte som du gör, de har ingen empati eller moral, de tänker enbart på sig själva, så oavsett vad du gör kommer de ändå tolka det helt snett och få det till att bli du som är svinet och hon själv som ett offer. Det bästa du kan göra är att helt enkelt skita i vad hon tycker, tänker och känner och tänka på dig själv. Gör saker för din egen skull, gör det du mår bäst av och skit i henne helt och hållet.

Lojalitet och ansvar
    För att lojalitet ska fungera behöver det vara ömsesidigt, ensidig lojalitet är inte längre lojalitet utan utnyttjande. Genom att vara lojal mot någon som inte är det tillbaka väljer du självman att låta dig utnyttjas. Gör inte det, det är du som väljer.
    Ta inte på dig hennes del av ansvaret, man är två om ett förhållande, det betyder att båda måste ta sin del av kakan, om du tar på dig hela lasset och tar ansvar för båda två så gör du dig själv till lastdjur och hon blir fri att göra som hon vill, hon vet ju att du tar hennes del av ansvaret. Ta din del och låt henne ta sin del, gör hon inte det låt det vara och låt det få de konsekvenser det vill, spring inte omkring och försök mildra konsekvenserna som blir av hennes slarv, det är kontraproduktivt och får motsatt effekt, ju mer ansvar du tar desto mindre behöver hon ta.

Självkänsla
    När man blivit sviken så går självkänslan ner, man har trotts allt blivit blåst och man känner sig som en lättlurad idiot. Men det ÄR naturligt att lita på andra människor, det som inte är friskt är att inte kunna lita på andra människor eller som hon gör, se andra människor som byte som man kan utnyttja. Den sortens människor blir aldrig lyckliga. Så låt inte hennes snedvridna psyke få dig att ändra din personlighet, det är hon som är fel inte du. Du hade bara oturen att välja fel partner, men det kan du lätt åtgärda genom att göra dig av med henne.

Läka
    Det är svårt att tro det när man befinner sig på botten av ett stort svart hål, men du kommer komma ur det med i små steg åt gången när du avlägsnat källan till dina problem. Det går gradvist, rätt vad det är kommer du på dig med att inte tänka på det som hänt längre och världen börjar ljusna igen. Efter ett tag kommer du på dig med att inte tänka på henne och allt hon gjort mot dig alls längre, hon är bara en till människa i mängden som inte påverkar dit humör. Det tar tid, men du kommer komma dit du med. 

Erfarenhet
    Man blir förändrad av såna erfarenheter, du kommer bli lite ärrad, du kommer inte längre ha samma naiva inställning till förhållanden, du kommer få en krassare och mer realistisk bild av världen. Du kommer bli starkare

Lycka till!

• trappstege
    Anonym (sorgsen) skrev 2017-08-15 10:20:49 följande:

Vad jag känner igen mig i allt det du skriver.

Det har snart gått fem år, och vägen tillbaka till ett drägligt liv känns väldigt lång. Ibland till och med oändligt lång.

Det enda som motiverar mig att fortsätta kämpa för att hålla näsan ovan vattenytan är barnen, Utan dem hade jag avslutat för länge sedan.
  • Anonym (sorgsen)
    trappstege skrev 2017-08-16 14:07:42 följande:
    Vad jag känner igen mig i allt det du skriver.

Det har snart gått fem år, och vägen tillbaka till ett drägligt liv känns väldigt lång. Ibland till och med oändligt lång.

Det enda som motiverar mig att fortsätta kämpa för att hålla näsan ovan vattenytan är barnen, Utan dem hade jag avslutat för länge sedan.
    Ledsen för din skull! Vad hände er?
Svar på tråden Olika typer av svek. Är otrohet värre än annat svek?