• frida fjellner

Långvariga mollusker .. Hjälp!

Sonen har mollusker (80-100st) utspridda på ben, rumpa, mage och rygg. Han har hittills haft dem i åtminstone 1½ år och vi ser inget tecken på att de ska ge sig. Han har också återkommande atopiskt eksem (sedan födseln) som gärna sätter sig runt molluskerna. Kombinationen av dessa två ger en otrolig klåda ..  trots att vi smörjer hela kroppen med Miniderm morgon och kväll. 

Under en eksemfri period testade vi att pensla Nopoxivir på molluskerna - men då blossade eksemen upp som ett brev på posten - så vi fick sluta med Nopoxiviret.

Jag har också testat ordentligt med salt i badvattnet, men då gick eksemen bananas - så det vill jag inte utsätta honom för igen. 

Någon som har tips för att bli kvitt dessa mollusker med någon salva eller annat? Vill så långt det är möjligt undvika att skrapa/bränna/frysa bort dem, då det hörs ta ordentligt ont.

Tack på förhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-15 10:23
    Tillägg: Vi smörjer eksemen runt molluskerna med Hydrocortison/Locoid (beroende på vart de sitter) när det är riktigt besvärliga.

• Svar på tråden Långvariga mollusker .. Hjälp!
  • Anonym (..)

Hejsan!

När jag gick i mellanstadiet, nu är det ca 20 år sedan. Då hade jag 3 stycken mollusker på insidan överarmen. Sjuksköterskan i skolan sa till mig att pensla med lite genomskinligt nagellack på varje. Nu är detta som sagt ganska längesedan, och den metoden kanske inte är okej idag? Men det funkade iaf. Nu har din son eksem med.. Du kanske kan be om remiss till någon hudmottagning eller liknande?

• Snobben1979

Min son har också mollusker som inte ger med sig....tyvärr sitter de i ansiktet, runt ögonen, hakan och på halsen...dock har han inga eksem eller så runt.

Han har haft dem snart 1 år o jag testade också Nopoxivir nu i somras men upplevde ingen skillnad direkt.

Sen var vi i Spanien i somras och där blev de bättre! Det var ju varmt o soligt o bad i poolen med mycket klor och det gjorde nog att de började torka ut. Sonen pillade hål på några så de började blöda. Tvättade med bakteriedödande o sen blev det skorpa på som han sen pillade bort och då var den mollusken borta. Hade vi hängt där hela sommaren kanske alla varit borta nu.... ????

Nu här hemma i Sverige har jag hållit på o baddat molluskerna med alsolsprit som ska verka uttorkande. Upplever att några av molluskerna reagerar på det o torkar ut så man kan pilla sönder dem. Sen kan det ju lika väl vara så att de hade gjort så ändå, att de liksom var "mogna" o ändå skulle spricka....

Upplever i alla fall att de "hålls i schack" med alsolsprit, de blir inte fler o inte större....

Min son har som tur är inga problem med dem, de kliar inte o han får inga eksem. Ser dock att det blivit pytte pytte ärr efter molluskerna men hoppas de försvinner med åren....

• Bdbdb

Testa att smörja på hydrokortison. Det bör hjälpa.

• Kasperina

Min son hade mollusker i två år, sen försvann de. Min dotter hade dem i nästa tre år, men nu är äntligen den sista borta. Förhoppningsvis behöver ni inte stå ut så länge till

• Themis

När min son fick när han var liten så torkade vi ut dem med alsolsprit (apotek), badda med tops på varje "plipp" 1-2 gånger dagligen, det funkar på många sorters utslag.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Themis

Mot klådan hade jag gett flytande Clarityn istället för att hålla på med kortisonsalvor som förändrar huden.

Jag gillar läkemedel väldigt mycket där dessa är till hjälp, men har själv fortfarande synliga skador/onormal hud i armbågsvecken från allt kortison jag har smort mig med som yngre. Helt i onödan dessutom.

Idag vet jag vad jag inte tålde (bekräftat av läkare också) och har därför inte eksem längre.

Diagnosen "atopisk hud" är för mig till stora delar trams, det är vad det kallas när läkaren är för stressad eller okunnig för att gå vidare och faktiskt hjälpa patienten utreda vad det är huden reagerar mot. Den som gör utredningsarbetet själv kan dock ofta påverka hur svåra problem man har med sin atopiska hud.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Themis

Om ni inte har testat SABAR-kost än så är det ett möjligt tips, vården ska kunna ge er instruktioner. Se detta:

alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/16448/Dietist%20SABAR_kost.pdf?a=false&guest=true

Om huden blir bättre av det, testa att långsamt återintroducera övriga livsmedel och för matdagbok för att ev. få ledtrådar till vad det är som ger er son problem.

När jag slutade få i mig bensoater och vissa färgämnen mest varje dag så försvann eksemen (som då var riktigt svåra) och mina andra allergier blev mildare. 

• uplo

Jag smörjde min dotters mollusker med microcid salva som är bakteriedödande och uttorkande. När de började ge sig blev de lite smetiga och variga nån dag och då baddade jag med alsollösning.

Min dotter hade sina mollusker i flera år och jag har hört att mollusker är som vårtor, vanligt hos barn där immunförsvaret inte är helt utvecklat, men en dag får kroppen nog och gör sig av med molluskerna.

Men har man samtidigt eksem så är ju immunförsvaret redan lite påverkat så då kan det ju vara skönt att bli av med molluskerna i förtid sas. Microcid finns att köpa på apotek, kan ju vara värt att prova!

• konichiwa

Hade samma problem med min äldsta. Eksem och mollusker. Hällde Tea tree olja i badvattnet, badade nästan varje kväll. Sedan smörjde jag honom med mjukgörande. Vet inte om det funkade, men molluskerna försvann!

Leta upp en bra läkare som gör en utredning på barnet. När mitt barn testades upptäcktes ägg-allergi. När vi slutade med ägg försvann eksemen.

• konichiwa

För övrigt: om du använder kortison så smörj ordentligt på en större yta än du ser eksem på, smörj i 10 dagar även om du inte ser några eksem. Fasa ut kortisonen de sista dagarna genom att ta hälften mjukgörande. Du förstör huden om du håller på att ta lite då och då. Bättre att köra en ordentlig kur. Tänk på att inte utsätta huden för sol när ni kör kuren. Blir lätt konstiga missfärgningar på huden då.

• Anonym (.)

3 av mina barn har haft mollusker. De första 2 hade hundratals och de försvann efter 2-3 år. När sista fick det häromåret började de även ploppa upp i ansiktet förutom det typiska runt armhåla och bål. En dag var en mollusk öppen med nåt vitt i sig så jag klämde den som en finne och satte över ett plåster med alsollösning på. Den försvann.

Sen klämde jag de andra, några i taget och tillslut var alla borta.

Svar på tråden Långvariga mollusker .. Hjälp!