• AnnikaK

Slutat med p-piller efter 15år, nu långa och oregelbundna menscykler. Svårt att bli gravid.

Hej!
    Tycker att den här eviga väntan på att bli gravid är så jobbig när man inte har någon att prata med förutom sin sambo(vill hålla det hemligt). Speciellt när kroppen motarbetar en. Kanske finns fler som mig som vill skriva av sig?

Jag är nu över 30år och har ätit p-piller de senaste 15 åren. I mitten på mars bestämde vi oss för att försöka bli gravida och jag slutade med p-piller. Mina 3st cykler sedan dess har legat på 54, 46 och 38 dagar. Använder clearblues digitala ägglossningstester med dubbel hormonindikator.

Första cykeln fick jag ett positivt ÄL-test, de andra 2 cyklerna har det bara blinkat under en vecka och sedan försvunnit, för att sedan börja blinka igen efter ännu en vecka. Runt denna tid brukar jag få ont i höger äggstock i ungefär 2-3 veckor och även ömma bröst nu senast. För 4 dagar sedan fick jag blinkande smiley och nu igår försvann det igen, har gått 2v sedan förra mensen. Enda tecknet på ÄL är lite riklig flytning.

Funderar på om det är något fel på mina hormoner? Det är jobbigt att ha så långa cykler, minskar ju möjligheterna speciellt om jag inte ens får ägglossning varje cykel :(

någon annan som krånglat för efter lång tid av p-piller?

• Svar på tråden Slutat med p-piller efter 15år, nu långa och oregelbundna menscykler. Svårt att bli gravid.
  • elil87

Jag förstår dig. Är lite i samma sits. Jag och min sambo (jag är 30 och han är 42) försöker bli gravida med vårt första barn. Jag tog ut min p-stav i april och har efter det haft cykler på 38-40 dagar. Jag har använt p-stav och p-piller i 14 år. Skillnaden mellan dig och mig är att jag lyckats hitta mina ägglossningar varje cykel.

Den här månaden hände dock något. Jag fick ägglossning redan dag 17 istället för 25-28 som det varit tidigare. BIM är redan dag på torsdag (dag 31). Hoppas ju så klart att mensen inte kommer då eller dagarna efter heller för den delen men det känns tyvärr i kroppen som om det är på gång. I alla fall, det kan nog vara så att det tar några månader för kroppen att återställa sig efter preventivmedel. Förhoppningsvis kommer jag i fortsättningen att ha en lite mer "normallång" cykel.

Det jag tycker är svårast är att inte ha någon att prata med. Precis som för dig är det bara jag och min sambo som vet att vi försöker bli gravida. Varje månad när mensen kommer så blir jag så förtvivlat ledsen och sorgsen. Vi har ju inte försökt så länge så egentligen är det ju inget konstigt att det inte har tagit sig än men jag kan ändå inte låta bli att oroa mig för att vi inte kan få barn. Min sambo försöker stötta och trösta men han förstår inte riktigt min rädsla utan är mer lugn och sansad. Hade varit skönt att ha en kompis i liknande sits att prata med.

Nu fick du ett jättelångt svar. Hoppas att det inte bara är svammel utan att du har lite nytta av det med :)

• Aurora1988

Även jag befinner mig i en liknande situation.

Har tagit p-piller i 15 år och är 29 nu. Eftersom jag började med p-piller så tidigt så hade jag inte en regelbunden cykel då heller (vad jag minns!) så det kanske påverkar?

Hur som så slutade jag med p-piller juli 2016, alltså ett år sedan.. Mina cykler har varit allt från 27 dagar till 42 dagar.

Men de senaste cyklerna har varit 27,39,28,30 dagar.. Så det känns som att de börjar bli mer och mer regelbundna även om de inte blivit 100% regelbundna ännu. Ägglossningen har också varierat väldigt mycket även den har börjat komma mer regelbundet..

Så jag tror det är på rätt väg iallfall.. Och då har det gått ett år sedan sista p-pillret.. Så det kan nog ta lite tid.

• AnnikaK

Åh! Vad roligt att få svar från någon i typ samma situation! Det trodde jag aldrig ???? Min sambo är också den lugnare av oss, han tycker att vi ska vänta och se medan jag börjar känna mig gammal och inbillar mig att det är allt från pco -s till trasiga äggledare. Ändå fyller jag "bara" 31 i år, och sambon som bara är 25år känner såklart ingen stress. Märkligt att ni inte blir gravida trots att du hittar din ägglossning? De säger ju i och för sig att det bara är typ 25-30% chans att bli gravid per ÄL oavsett hur fertil man än är. Det som stör mig mest är att jag fick utslag på ÄL-sticka med hög fertilitet i 2 omgångar under en cykel. Men ingen maximal, och då antar jag att ägglossningen inte sker. Men ändå får jag ont i höger äggledare i flera veckor. Är rädd att det blir cystor.. Skönt att äntligen ha någon att prata med :) och du får skriva hur långa svar du vill! Mitt var inte heller så kort :'D

• AnnikaK
    Aurora1988 skrev 2017-08-15 19:50:57 följande:

Även jag befinner mig i en liknande situation.

Har tagit p-piller i 15 år och är 29 nu. Eftersom jag började med p-piller så tidigt så hade jag inte en regelbunden cykel då heller (vad jag minns!) så det kanske påverkar?

Hur som så slutade jag med p-piller juli 2016, alltså ett år sedan.. Mina cykler har varit allt från 27 dagar till 42 dagar.

Men de senaste cyklerna har varit 27,39,28,30 dagar.. Så det känns som att de börjar bli mer och mer regelbundna även om de inte blivit 100% regelbundna ännu. Ägglossningen har också varierat väldigt mycket även den har börjat komma mer regelbundet..

Så jag tror det är på rätt väg iallfall.. Och då har det gått ett år sedan sista p-pillret.. Så det kan nog ta lite tid.

Vad jobbigt att det tar sån tid! Men skönt att det börjar stabilisera sig för dig. Tänkte du söka hjälp nu när det gått ett år eller väntar du lite till? Jag har lust att ringa redan nu men vet att de kommer be mig vänta. Barnmorskan sa dock att jag kunde höra av mig efter sommaren om jag ville, och att jag borde sluta med ÄL-stickor och bara sluta tänka på det. Inte så lätt när jag och sambon jobbar olika skift. Äter du några kosttillskott också?
  • elil87
    AnnikaK skrev 2017-08-15 19:52:38 följande:

Åh! Vad roligt att få svar från någon i typ samma situation! Det trodde jag aldrig ???? Min sambo är också den lugnare av oss, han tycker att vi ska vänta och se medan jag börjar känna mig gammal och inbillar mig att det är allt från pco -s till trasiga äggledare. Ändå fyller jag "bara" 31 i år, och sambon som bara är 25år känner såklart ingen stress. Märkligt att ni inte blir gravida trots att du hittar din ägglossning? De säger ju i och för sig att det bara är typ 25-30% chans att bli gravid per ÄL oavsett hur fertil man än är. Det som stör mig mest är att jag fick utslag på ÄL-sticka med hög fertilitet i 2 omgångar under en cykel. Men ingen maximal, och då antar jag att ägglossningen inte sker. Men ändå får jag ont i höger äggledare i flera veckor. Är rädd att det blir cystor.. Skönt att äntligen ha någon att prata med :) och du får skriva hur långa svar du vill! Mitt var inte heller så kort :'D

Det är ju precis som du säger bara 25-30% chans att bli gravid även om man prickar in ägglossningen exakt så det har väl inte träffat helt rätt. Jag hoppas innerligt att det bara är det som är problemet och inte att det är något fel på mig eller min sambo. Jag har väldigt lätt för att stressa upp mig själv över diverse olika scenarion och det är så även i bebisverkstaden. Har också funderat på pco-s, endometrios och allt möjligt. Gjorde en gynundersökning i samband med att jag tog ut p-staven och då gjorde de även ett ultraljud över äggstockar och livmodern så jag vet att allt ser bra ut utåt sätt men ändå oroar jag mig. Ultraljudet gjordes precis innan mens och barnmorskan sa att mina slemhinnor var tunna för att va precis innan mens. Detta beror så klart säkert på att jag hade p-staven som minskar blödningar (mindre slemhinnor, mindre mens) men nu går jag och oroar mig för att det kanske är så att mina slemhinnor är så tunna så att ägget inte kan fästa. Vet inte ens om det är en möjlighet men i min hjärna är det så, haha!
  • Aurora1988
    AnnikaK skrev 2017-08-15 19:57:30 följande:

Vad jobbigt att det tar sån tid! Men skönt att det börjar stabilisera sig för dig. Tänkte du söka hjälp nu när det gått ett år eller väntar du lite till? Jag har lust att ringa redan nu men vet att de kommer be mig vänta. Barnmorskan sa dock att jag kunde höra av mig efter sommaren om jag ville, och att jag borde sluta med ÄL-stickor och bara sluta tänka på det. Inte så lätt när jag och sambon jobbar olika skift. Äter du några kosttillskott också?

Jag sökte hjälp i juni men pga. semestertider fick jag tid nu i sep. (Vilket känns skönt!)

Men,

Jag plussade förra veckan och blev överlycklig men fick missfall bara dagar senare...vet inte exakt när i cykeln jag plussade pga oregelbunden mens men tror jag plussade lite innan BIM och fick missfall nästan i anslutning till att jag skulle ha mens. Med andra ord hade jag inte tagit ett grav test hade jag inte vetat att jag varit gravid och bara trott att det var mens..men nu vet jag inte om jag ska gå på utredningen eller ej? Tänk om de inte vill ta emot mig nu när jag varit gravid? Men samtidigt fick jag ju missfall nästan direkt., vill ju gärna veta om det är något fel?

Sa din BM så? Min gynekolog sa till mig (när jag förklarade min oregelbundna mens och oro inför att inte kunna bli med barn) att jag SKA använda ÄL test för att få koll på min cykel och för att veta om jag ens har ÄL överhuvudtaget (alla har ju inte ÄL varje månad, Spec inte om mensen är oregelbunden). om man inte orkar sexa varje dag är ju ÄL test jättebra.

Jag tar zink, folsyra, b6, b12, d-vitamin (inte nu på sommaren dock). Och denna månaden när jag blev gravid tog jag även rosenrot..

Tar du några tillskott?

Jag tycker du ska ringa din BM efter sommaren och se om du kan få hjälp.. Kan ju vara så att "naturen" behöver en hjälp på traven, och om det är så, varför vänta? Och om allt är som det ska så kan det vara skönt att veta det och kanske kan den vetskapen få dig att slappna av?
  • AnnikaK
    elil87 skrev 2017-08-15 20:41:55 följande:
    Det är ju precis som du säger bara 25-30% chans att bli gravid även om man prickar in ägglossningen exakt så det har väl inte träffat helt rätt. Jag hoppas innerligt att det bara är det som är problemet och inte att det är något fel på mig eller min sambo. Jag har väldigt lätt för att stressa upp mig själv över diverse olika scenarion och det är så även i bebisverkstaden. Har också funderat på pco-s, endometrios och allt möjligt. Gjorde en gynundersökning i samband med att jag tog ut p-staven och då gjorde de även ett ultraljud över äggstockar och livmodern så jag vet att allt ser bra ut utåt sätt men ändå oroar jag mig. Ultraljudet gjordes precis innan mens och barnmorskan sa att mina slemhinnor var tunna för att va precis innan mens. Detta beror så klart säkert på att jag hade p-staven som minskar blödningar (mindre slemhinnor, mindre mens) men nu går jag och oroar mig för att det kanske är så att mina slemhinnor är så tunna så att ägget inte kan fästa. Vet inte ens om det är en möjlighet men i min hjärna är det så, haha!
    Ja det känns ändå lugnande att de gjorde ett ultraljud, det är nog som du säger, att slemhinnorna är tunna pga p-staven. Det verkar finnas en uppsjö med saker som kan gå fel och ibland undrar jag om det är karma eller liknande som ställer till det för mig, något som jag gjort fel i livet, men så kommer jag att tänka på hur många hemska personer det finns i världen som ändå lyckas få barn så det är nog inte det heller ;) Men visst är det irriterande när man hör om nån kollega exempelvis som blev gravid 2v efter att hon slutade med p-pillerätande efter 10år. För min mamma tog det 5år tills hon äntligen fick IVF. Det p-piller som hon hade använt innan dess blev ju i och för sig olagligt sen för att det var lite FÖR effektivt och andra kvinnor precis som hon inte kunde bli gravida på flera år efteråt! 
  • AnnikaK
    Aurora1988 skrev 2017-08-15 21:33:42 följande:
    Jag sökte hjälp i juni men pga. semestertider fick jag tid nu i sep. (Vilket känns skönt!)

Men,

Jag plussade förra veckan och blev överlycklig men fick missfall bara dagar senare...vet inte exakt när i cykeln jag plussade pga oregelbunden mens men tror jag plussade lite innan BIM och fick missfall nästan i anslutning till att jag skulle ha mens. Med andra ord hade jag inte tagit ett grav test hade jag inte vetat att jag varit gravid och bara trott att det var mens..men nu vet jag inte om jag ska gå på utredningen eller ej? Tänk om de inte vill ta emot mig nu när jag varit gravid? Men samtidigt fick jag ju missfall nästan direkt., vill ju gärna veta om det är något fel?

Sa din BM så? Min gynekolog sa till mig (när jag förklarade min oregelbundna mens och oro inför att inte kunna bli med barn) att jag SKA använda ÄL test för att få koll på min cykel och för att veta om jag ens har ÄL överhuvudtaget (alla har ju inte ÄL varje månad, Spec inte om mensen är oregelbunden). om man inte orkar sexa varje dag är ju ÄL test jättebra.

Jag tar zink, folsyra, b6, b12, d-vitamin (inte nu på sommaren dock). Och denna månaden när jag blev gravid tog jag även rosenrot..

Tar du några tillskott?

Jag tycker du ska ringa din BM efter sommaren och se om du kan få hjälp.. Kan ju vara så att "naturen" behöver en hjälp på traven, och om det är så, varför vänta? Och om allt är som det ska så kan det vara skönt att veta det och kanske kan den vetskapen få dig att slappna av?
    Åh vad jobbigt, förstår att du nästan ångrar att du tog det där testet :( Du kanske lyckades bli gravid när du slappnade av för att hjälpen var på väg? jag tror ändå man påverkas av den mentala delen även om de påstår att tankar och stress inte ska göra det. Man säger ju ändå att tron gör hälften. Känns konstigt om de skulle neka dig? Nu har de ju ändå bokat in dig. Jag håller tummarna för att de hjälper till <3

Ja min BM sa säkert så för att det bara gått 2 månader, även om hon aldrig hade hört någon annan säga att de hade ont i äggstocken så länge som jag. Jag använder dock ÄL-test ändå, i och med att jag jobbar dag och sambon kväll så måste jag ju väcka honom för sex på morgonen innan jag åker till jobbet om det ger utslag på en vardag. Inte alls kul att stressa fram ett ligg, jag som har prestationsångest i vanliga fall liksom. :(

Rosenrot har jag läst om! Kanske är värt att testa även för mig? Jag äter nån multivitamintablett för kvinnor som innehåller även folsyra. Testar denna månaden att äta bidrottninggelé och har läst på lite grann om munkpeppar som jag funderar på. men känns dumt att ta allt samtidig!!

Jag ska ringa när nästa mens kommer tänker jag, så har jag iallafall hunnit se hur denna cykeln utvecklar sig.

Svar på tråden Slutat med p-piller efter 15år, nu långa och oregelbundna menscykler. Svårt att bli gravid.