Anonym (Bellat) skrev 2017-08-22 22:43:10 följande:
Nej, inte lika viktigt då man kan justera armlängden för att få läsglg att fungera vid små ändringar bilaterat. Om du har en ändring på +0,5 (på båda ögonen för enkelhetens skull) så hamnar du ca 10 cm närmare kroppen med ett par nya glg.
Sen beror det på ålder med, är du i 40-55 års åldern har du fortfarande en viss ackommodation kvar (förmåga att spänna linsen) så du kan se med gamla läsglg trots den lilla ändringen.
Om du har läsglasögon på +2,5 (nu räknar jag inte med eventuellt brytningsfel för att förenkla det) så hamnar du på ett läsavstånd på 40 cm. 1/2,5= 0,4m. (1/styrkan = avstånd i m). Detta om du har 0,00 i avståndsstyrka.
Om din syn har ändrats med +0,5 (dvs +0,5 i avstånd) så behöver du läsglasögon på +3 (+0,5 + +2,5) för att behålla samma avstånd (dvs 40 cm).
Om du inte byter läsglasögon så behöver du föra armarna 10 cm längre ifrån för att få fokus. 1/2= 0,5m (+2,5 -0,5 = 2 om du väljer att behålla gamla läsglö). (minus 0,5 eftersom gamla läsglg kommer bli 0,5 för svaga)
Om det är en ändring på -0,5 på avstånd så behöver du ta gamla läsglg närmare kroppen för att läsa. (1/3= 0,33m) (+2,5 + +0,5 (plus eftersom gamla läsglasögonen kommer bli 0,5 för starka) = +3). Dvs Ha boken på 33 cm men gamla glasögon.
Jo det är sant visserligen, antar att du lägger mer pengar på det progressiva glaset med (vilket glädjer mig, det gör skillnad). Antar att du refererar till Synsam, Synoptik, Smarteyes och Specsavers och att de två senare är billigare?
För att dra ned kostnaden i ditt fall är väl att välja en båge som kostar mindre som läsglg då de vanligtvis inte syns eller används lika mycket, samt att inte välja ett tunnare glas i läsglasögon (om du inte har väldigt höga plus) men välj för all del inte asffäriskt glas som läsglas men det litar jag på att de i butiken ska ha koll på.
Tack för ännu ett inlägg med bra information för en lekman. Jag gissar att du är i branschen?
Vid ungefär hur mycket förändring av synen brukar det löna sig att byta glasögon och när kan man låta bli för att kostnaden inte uppväger förbättringen? Är det onödigt att byta glasögon om synen har förändrats till det sämre med 0,5 t ex?
Om jag förstår dig rätt så kan man behålla sina gamla läsglas om synen har förändrats med 0,5 om man bara skjuter det man läser lite längre ifrån sig? Men progressiva lönar det sig att byta oftare så kanske när synen har förändrats 0,5?
Skulle man, utan att det gör någon större skillnad för ens upplevelse, kunna byta progressiva vid 0,5 men hålla kvar läsglasen tills synen har ändrats 0,75 eller tom 1? Så i praktiken kanske man kan byta progressiva varannat år men läsglas vart tredje eller tom vart fjärde år?
En annan sak jag funderade på och som jag tror du är inne på är att man kanske bör lägga krutet på dyra progressiva glasögon men kan ta ett mycket billigare par läsglasögon? (Det jag frågar främst om är vanlig ålderssyn när det börjar bli svårare att läsa mindre text och se nära.)