• Anonym (ånges­t)
    Äldre 15 Aug 21:46
    2024 visningar
    4 svar
    4
    2024

    Tvingad till umgänge

    Det gäller syster, hon har bott i många olika familjehem och jag har aldrig träffat dom hon bor med nu. Det har varit mycket problem kring våra föräldrar och umgänge, ibland har det funkat och ibland inte, ibland eller i perioder dyker dom inte upp alls etc. Ibland har vi i långa perioder inte haft nåt umgänge alls. sen ett tag tillbaka bor min syster som jag skrev i ett nytt familjehem och jag antar att det är soc som bestämt att dom ska ta upp umgänget igen och min syster har väldigt stor ångest över det, hon vill alltså inte ha något umgänge. 


    Hon har sagt att hon inte vill men hon säger att hon måste åka, att dom har sagt det. föräldrar borde inte, tycker jag, ha rätt att träffa sina barn utan tvärt om. Någon som varit i samma situation?

  • Svar på tråden Tvingad till umgänge
  • Anonym (Kvinn­a37)
    Äldre 15 Aug 22:16
    #1

    Ska hon göra sig riktigt tjurig så får hon helt enkelt sätta sig rakt upp och ner så de får bära henne dit de ska träffas, och naturligtvis ska hon protestera dagligen till sin handläggare på soc tills hon får klartecken att hon inte behöver träffa era föräldrar om hon inte vill. Man ska faktiskt ta hänsyn till barns/ungdomars vilja i sådana här fall, det kan inte vara förenligt med barns rättigheter att påtvinga umgänge så där.

  • Äldre 15 Aug 23:48
    #2
    +1

    Om din syster inte är alltför ung så borde hänsyn tas till hennes åsikt. Man tar ju hänsyn till barn från typ 12-13-års ålder när det gäller umgänge när barnet har skilda föräldrar...

  • Anonym (ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 16 Aug 11:06
    #3

    Jag tror dom kommer inse att det inte är en bra ide, det har dom gjort förut men det är onödigt att riva upp det igen men dom tänker inte så. Hon är under 12 år.

  • Anonym (Me)
    Äldre 16 Aug 12:21
    #4
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-15 22:16:41 följande:
    Ska hon göra sig riktigt tjurig så får hon helt enkelt sätta sig rakt upp och ner så de får bära henne dit de ska träffas, och naturligtvis ska hon protestera dagligen till sin handläggare på soc tills hon får klartecken att hon inte behöver träffa era föräldrar om hon inte vill. Man ska faktiskt ta hänsyn till barns/ungdomars vilja i sådana här fall, det kan inte vara förenligt med barns rättigheter att påtvinga umgänge så där.
    Håller med
Svar på tråden Tvingad till umgänge