• Anonym (Varje dag)

Är det normalt att under en period dricka 3,5% öl varje dag?

Hej

Har sen några veckor tillbaka druckit 3,5 % öl varje dag. Ibland 2 ibland fler. 
    Det är lite som en tröst det vet jag. Blir ju liksom inte berusad på det men det är ju ändock alkohol. Läser på universitet så har sommarlov nu lite till och hoppas väl att vanliga rutiner ska komma igång för känns ju som att det inte är så bra att dricka öl varje dag. Men är det normalt att det blir så under en period? Kan man bli beroende? 

• Svar på tråden Är det normalt att under en period dricka 3,5% öl varje dag?
  • Anonym (Kvinna37)

Jag känner personer som gör så året runt, skulle dock inte kalla det normalt... Det du pratar om låter snarare som något slags semesterklunkande och kan snarast vara mentalt beroendeframkallande, en dålig vana helt enkelt. Om det nu är smaken så finns det helt ok alkoholfria öl som du kan ta istället. Om du är ute efter alkoholen i sig skulle jag säga att du har problem.

• Woopsie

Definiera fler? Två om dagen ger ju inte mycket i berusningsgrad, så tänker att blivande alkoholmissbruk av det är mindre troligt. Däremot är öl väldigt kaloririkt så jag hade dragit ner konsumtionen av den anledningen.

• Anonym (Varje dag)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-15 22:37:35 följande:

Jag känner personer som gör så året runt, skulle dock inte kalla det normalt... Det du pratar om låter snarare som något slags semesterklunkande och kan snarast vara mentalt beroendeframkallande, en dålig vana helt enkelt. Om det nu är smaken så finns det helt ok alkoholfria öl som du kan ta istället. Om du är ute efter alkoholen i sig skulle jag säga att du har problem.

Ja precis många dricker ju varje dag på semestern och gör man det året runt skulle jag inte se det som normalt eller bra heller. Alltså, det är nog lite alkoholen jag vill ha ändå för även om det bara är några stycken så känns det bra liksom fast jag blir ju såklart inte berusad. Men innan så drack jag annat och insåg att nej det är inte bra, mådde inte bra heller och visste att det var ett destruktivt sätt att dricka på. Är alltså ensam hemma och inte ute eller så heller. 
  • Anonym (Varje dag)
    Woopsie skrev 2017-08-15 22:37:45 följande:

Definiera fler? Två om dagen ger ju inte mycket i berusningsgrad, så tänker att blivande alkoholmissbruk av det är mindre troligt. Däremot är öl väldigt kaloririkt så jag hade dragit ner konsumtionen av den anledningen.

2-4 stycken. Ja alltså jag äter inte bra heller. Så kalorierna lagras ju. Tänker att jag ska ta tag i allt sånt när terminen börjar för har inte mått bra och inte orkat i sommar. 
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Varje dag) skrev 2017-08-15 22:43:09 följande:
    Ja precis många dricker ju varje dag på semestern och gör man det året runt skulle jag inte se det som normalt eller bra heller. Alltså, det är nog lite alkoholen jag vill ha ändå för även om det bara är några stycken så känns det bra liksom fast jag blir ju såklart inte berusad. Men innan så drack jag annat och insåg att nej det är inte bra, mådde inte bra heller och visste att det var ett destruktivt sätt att dricka på. Är alltså ensam hemma och inte ute eller så heller. 
    Jag menade nog förresten mer att om det är berusningen du är ute efter så att säga, då är det problem. Så lite som du dricker är det mer en lugnande effekt men se upp så det inte blir en ond cirkel!
  • Anonym (Varför tänker jag på denna låt text)

And the beer i had for breakfast wasn't bad so i had one more for dessert Skål

• Anonym (Varje dag)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-15 22:51:53 följande:
    Jag menade nog förresten mer att om det är berusningen du är ute efter så att säga, då är det problem. Så lite som du dricker är det mer en lugnande effekt men se upp så det inte blir en ond cirkel!

Ja det är väl det det är och det jag tänker är inte så bra och hoppas att det inte fortsätter sen när skolan börjar. 

• Anonym (stress)

Akta dig bara för att när den stressiga vardagen börjar ta till alkohol för att "varva ner". Eller för att "kunna sova"... Åtskilliga har åkt dit genom den inkörsporten.

• Flodhästen

Rent medicinskt klassas det inte som överkonsumtion. Du måste upp till 1 flaska vin om dagen eller motsvarande mängd alkohol.

Frågan jag tycker är intressant är varför du dricker. För att mildra ångest och själv medicinerar för något? Då tycker jag du ska försöka sluta, innan du behöver mera alkohol för att lugna ner ångest. Hur blir du om då låter bli en dag? Har du då svårt att inte tänka på ölen och känner du att du behöver den. Då skulle jag säga att du är i risk för beroende.

• Anonym (stress)
    Anonym (Varje dag) skrev 2017-08-15 23:00:47 följande:

hoppas att det inte fortsätter sen när skolan börjar. 

Det är inte utanför din kontroll... nu. Du kan planera hur du skall göra för att det inte skall "bli" så.
Svar på tråden Är det normalt att under en period dricka 3,5% öl varje dag?