• 879214

Religionskunskap 1 - hjälp!

3) Vilken betydelse kan livsåskådningar eller religiös tillhörighet ha för individers identitet (dvs. för hur de upplever sig själva och uppfattas av andra)?  

Utveckla ditt resonemang och koppla det till kulturella, sociala och geografiska faktorer. Hur samverkar de? Vilka kan tyckas vara starkast? Vad kan det bero på? 

Någon som är bra på detta och kan formulera frågan så att den är enklare att förstår? För mig låter det bara luddigt och jag fattar ingenting :p 
  • Svar på tråden Religionskunskap 1 - hjälp!
  • Anonym (A)

Vad är det du inte förstår exakt? Alltså, förstår du begreppen?

• Anonym (Religionslärare)

Hej!

I nuläget är frågorna ganska lika det som står i kursmålen för religionskunskap och det kan vara lite luddigt/svårt att förstå som elev. För det första så bör du vända dig till din lärare och be att denne förklarar frågan på ett mer lättförståeligt sätt så att du förstår vad det är du ska diskutera/skriva om.

Har du en lärobok till religionsämnet? Det brukar finnas kapitel som handlar om religion och identitet och/eller religion och kultur.

Mvh religionsläraren

• 879214
    Anonym (Religionslärare) skrev 2017-08-16 16:20:42 följande:

Hej!

I nuläget är frågorna ganska lika det som står i kursmålen för religionskunskap och det kan vara lite luddigt/svårt att förstå som elev. För det första så bör du vända dig till din lärare och be att denne förklarar frågan på ett mer lättförståeligt sätt så att du förstår vad det är du ska diskutera/skriva om.

Har du en lärobok till religionsämnet? Det brukar finnas kapitel som handlar om religion och identitet och/eller religion och kultur.

Mvh religionsläraren

Tack snälla för ditt svar! Jag har boken "Under samma himmel" men den är verkligen jätteluddig hela boken så jag förstår knappt vad jag läser, även om jag koncentrerar mig jättemkt. Jag har bett läraren förklara men det blir faktiskt inte tydligare för mig.
  • Anonym (A)

Det här är alltså gymnasienivå? Herregud. Vad har hänt sen jag gick i gymnasiet undrar jag, frågan är ju formulerad som en hemtentafråga på grundläggande nivå på universitetet. 

• 879214
    Anonym (A) skrev 2017-08-16 22:42:49 följande:

Det här är alltså gymnasienivå? Herregud. Vad har hänt sen jag gick i gymnasiet undrar jag, frågan är ju formulerad som en hemtentafråga på grundläggande nivå på universitetet. 

Ja gymnasienivå. Jag gick gymnasiet 2008-2011 (går på komvux nu) och jag kan inte minnas att det var så komplicerade och luddiga frågor. Skönt att jag inte är ensam om att tycka frågan är knäpp :p
  • Anonym (anonym)
    Anonym (A) skrev 2017-08-16 14:39:29 följande:

Vad är det du inte förstår exakt? Alltså, förstår du begreppen?

Jag förstår inte vad det är jag ska svara. Förstår inte frågan alltså.
  • Anonym (mm)

Så svårt är det inte TS. Ta bit för bit: 

Vilken betydelse kan livsåskådningar eller religiös tillhörighet ha för individers identitet (dvs. för hur de upplever sig själva och uppfattas av andra)?  

Du ska fundera över hur man påverkas av att tex födas och växa upp i en viss religion
    (min förklaring) 
    = hur upplever en person sig själv eller uppfattas av andra om den tex vuxit upp som kristen/muslim etc

Utveckla ditt resonemang och koppla det till kulturella, sociala och geografiska faktorer. Hur samverkar de? Vilka kan tyckas vara starkast? Vad kan det bero på? 

(min förklaring)
    Om du tex tänker dig en person som vuxit upp i ett visst geografiskt område/ett land, hur kan det ha påverkar personen (tänker på tex kvinnoförtryck i religionens namn eller om man lever i ett krigshärjat land mm) ?

kultur- vad i den kulturen du tänker på, märks och påverkar personen eller hur andra ser på den (kanske man skulle kunna diskutera slöjans betydelse inom islam?) eller traditioner vid högtider, bröllopsritualer mm. 

sociala - familjens förväntningar tex i att man ska gifta sig och inte leva "i synd", sociala osynliga regler som är uppkomna pga religionen. 

Allt detta kan du applicera på vilken person som helst, kristen eller något annat. Eftersom frågan är allmänt skriven utgår jag från att ni kan ta olika exempel för att förtydliga vad ni menar.

Hur samverkar de? Vilka kan tyckas vara starkast? Vad kan det bero på? 

Här har du chansen att analysera, visa att du verkligen tänkt igenom de här sakerna du nu har skrivit. 

Men jag råder dig till att läsa ordentligt i kursboken och använd den så mkt du kan för uppgiften. När du säger att "hela boken är luddig" blir jag lite orolig för hur det ska gå för dig. Det är ett vanligt uttalade från en som inte läst utan bara bläddrat lite eller från en som inte är så van att läsa. 

• Anonym (Hepp)
    879214 skrev 2017-08-17 06:50:16 följande:
    Ja gymnasienivå. Jag gick gymnasiet 2008-2011 (går på komvux nu) och jag kan inte minnas att det var så komplicerade och luddiga frågor. Skönt att jag inte är ensam om att tycka frågan är knäpp :p
    ...och jag gick i gymnasiet i slutet på 80-talet och tycker inte att det var en konstig fråga. Vi fick sådana, sen blev gymnasiet "högstadifierat".
  • Anonym (A)
    879214 skrev 2017-08-17 06:50:16 följande:
    Eller hur! Jag läser på universitetet nu (är snart 34) och gick alltså gymnasiet 99-02. Vi hade vanliga prov med korta frågor, detta är mycket mer avancerat. Iof så tycker jag att frågor som dessa är mycket bättre eftersom det kräver kritiskt tänkande. Det ger inte mycket att mata in en massa faktakunskap rakt upp och ner. Men är man inte van så blir man ju lite snurrig i bollen. Så tycker inte alls frågan är knäpp men bara förvånad att det är så här det ser ut på gymnasienivå numera. 
Svar på tråden Religionskunskap 1 - hjälp!