• Anonym (ts)
    Äldre 16 Aug 13:56
    2422 visningar
    5 svar
    5
    2422

    pappan flyttat till annan kommun

    Pappan har flyttat till en annan kommun och nu är resvägen till skolan 3 mil enkel resa. Barnen bor växelvis, varannan vecka.
    Barnen är 11 resp. 13 år gamla så de klarar av att åka buss själva.


    Barnen är fortfarande skrivna hos mig (i den kommunen de är födda och uppvuxna i), då de går i skolan här. Skolan betalar inte busskort då en av föräldrarna väljer att flytta till annan kommun utan det får man som förälder i sånt fall stå för själv.


    När det bestämdes att pappan skulle flytta var han medveten om detta och sa att han skulle betala barnens busskort eftersom det inte är jag som flyttat.


    Nu börjar skolan och pappan vägrar betala detta. Vad gör jag?
    Barnen måste ju kunna ta sig till skolan på pappaveckorna.
    Är det rimligt att jag ska betala busskorten när det inte är jag som valt att flytta från kommunen?

  • Svar på tråden pappan flyttat till annan kommun
  • Anonym (Nope)
    Äldre 16 Aug 14:01
    #1

    Totalt orimligt att du ska betala.

    Låt bli att betala, det är skolplikt och om pappan inte kan se till att barnen är i skolan hans veckor kommer han snabbt att få problem.

  • Anonym (Nipp)
    Äldre 16 Aug 14:16
    #2

    Nej du ska inte betala det. Låt det bara vara. Hur barnen kommer till skolan på hans vecka är upp till honom att lösa. Dyker barnen inte upp så är det han som kommer få problem.

  • Anonym (betal­a själv)
    Äldre 16 Aug 14:23
    #3

    Betala busskort till barnen. De måste ta sig till skolan. Men spara kvittot och ta kontakt med familjerätten hur du skall göra. Själv hade jag aldrig i livet låtit barnen gå med oron att de inte skall kunna ta sig till skolan när de är hos pappa. No way.


    Anonym (Nope) skrev 2017-08-16 14:01:03 följande:
    Totalt orimligt att du ska betala.
    Låt bli att betala, det är skolplikt och om pappan inte kan se till att barnen är i skolan hans veckor kommer han snabbt att få problem.
    Inte bara han. Barnen också. Myndigheternas kvarnar mal långsamt. Så barnen skall inte vara i skolan varannan vecka?

    Aldrig nånsin får man låta barnen sitta i kläm bara för att en vuxen strular med pengar. Aldrig!
  • Anonym (Nope)
    Äldre 16 Aug 14:38
    #4
    Anonym (betala själv) skrev 2017-08-16 14:23:52 följande:

    Betala busskort till barnen. De måste ta sig till skolan. Men spara kvittot och ta kontakt med familjerätten hur du skall göra. Själv hade jag aldrig i livet låtit barnen gå med oron att de inte skall kunna ta sig till skolan när de är hos pappa. No way.

    Inte bara han. Barnen också. Myndigheternas kvarnar mal långsamt. Så barnen skall inte vara i skolan varannan vecka?

    Aldrig nånsin får man låta barnen sitta i kläm bara för att en vuxen strular med pengar. Aldrig!


    Om mamman vägrar kommer pappan betala dem. Han kommer aldrig våga låta det gå så långt att barnen inte kan gå i skolan. Barnen är så pass stora att det kommer sprida sig som en löpeld att de inte kommer till skolan pga pappan. Detta är ju bara nån slags försenad tonårstrots hos pappan. Så återigen, mamman ska stå på sig. Pappan kommer att betala dem.
  • Anonym (betal­a själv)
    Äldre 16 Aug 14:42
    #5
    Anonym (Nope) skrev 2017-08-16 14:38:55 följande:
    Om mamman vägrar kommer pappan betala dem. Han kommer aldrig våga låta det gå så långt att barnen inte kan gå i skolan. Barnen är så pass stora att det kommer sprida sig som en löpeld att de inte kommer till skolan pga pappan. Detta är ju bara nån slags försenad tonårstrots hos pappan. Så återigen, mamman ska stå på sig. Pappan kommer att betala dem.
    Vi känner inte pappan. Han kan vara ett svin som skiter i hur det går.
Svar på tråden pappan flyttat till annan kommun