• moaguuun

karamelliserad mjölk istället för kondenserad mjölk?

Hittade ett enkelt recept jag tänkte göra, trodde jag hade sötad  kondenserad mjölk som det ska vara, men det var karamelliserad mjölk. Någon som vet om man kan byta ut  kondenserad mjölk mot karamelliserad? Blir kanske sötare än tänkt men i övrigt är det väl typ samma eller? Kanske inte behöver koka det heller som det står i receptet?

• Svar på tråden karamelliserad mjölk istället för kondenserad mjölk?
  • myskmalva

Om jag inte misstar mig så blir kondenserad mjölk karamelliserad när man kokar den. Så då borde det funka att ta karamelliserad mjölk och slippa koka den själv.

• moaguuun

Jag har för mig att jag också läst det men jag vet inte om det stämmer riktigt, den karamelliserade mjölken blir ju aldrig så brun som den kondenserade. I alla fall inte på bilden av bakverket, de var vita men mina kommer ju då bli bruna.

• äsch

Om du lägger ut receptet så kanske vi kan avgöra bättre. Karamelliserad mjölk är ju mer som kola, medan kondenserad är mer flytande. Men eftersom du ska koka den kondenserade så kanske det funkar. Ska du blanda mjölken med något under kokningen så kan det bli svårare.

• äsch

Jag tror tyvärr inte du kan använda karamelliserad mjölk. Men du kan använda den till mycket annat :)

Svar på tråden karamelliserad mjölk istället för kondenserad mjölk?