• Anonym (Mamman)

Vårdnadsutredning

Har fått hem brev från socialen om en vårdnadsutredning som tingsrätten har beslutat om att vi ska göra MEN hur går det till och vad för frågor kan dom ställa och hur jobbigt på en skala 1-10 är det?

Jag har en sån stor klump i magen :(

• Svar på tråden Vårdnadsutredning
  • Anonym (C3PO)

Hej. Jag har genomgått en vårdnadsutredning när mitt barn var runt 10 år gammalt. Pappan var inte närvarande mer än nån gång/år så det fungerade inte längre med gemensam vårdnad. Sökte därför ensam vårdnad.

Det var Familjerätten som skötte samtalen och utredningen på mig. Pappan fick de inte tag på så han var aldrig på något samtal.                                             De pratade också med barnet och hörde sig för vad hen kände. 
    Efter deras utredning skickades deras åsikter/ vad de kommit fram till, till Tingsrätten.                                                                                                         Kallelsen till själva Tingsrätten kom cirka 1 år efter allt startat. Väl där valde de att ge mig ensam vårdnad.
    Tre månader efter Tingsrätten kom det skriftliga beskedet i min brevlåda om att jag fått vårdnaden.                                                                                                     Pappan hade fortfarande inte gått att finna. Hade de funnit honom hade resultatet förmodligen blivit detsamma. Dock möjligt att saker och ting tagit längre tid.
    Varför har ni vårdnadsutredning? 
    Förstår verkligen känslan du har just nu.

Svar på tråden Vårdnadsutredning