• Gullvivan01

Hur gäller det som står i hyreskontraktet? Ev ersättning?

Jag har hyrt ut del av min lägenhet medan jag bor borta. Nu är det dags för utflytt av den person som har bor där. Jag har efter bästa förmåga och med hjälp av nätet utformat ett eget hyreskontrakt. Jag har varit noga med att ha en extra punkt gällande skadedjur i vårt kontrakt. 

Nu är det så att jag har viss oro (av specifik anledning) för att min hyresgäst eventuellt kan ha dragit med sig vägglöss till min lägenhet. Jag vet inte säkert ännu dock. Steg ett blir ju att ta reda på om det finns löss där. Nu är ju frågan hur jag gör med depositionen och vad som händer sedan om det finns löss. Tänkte höra här, som sagt.

I kontraktet står: "Om hyresgästen har med sig skadedjur in i lägenheten så blir hyresgästen ersättningsskyldig för de skador som de orsakar". Vidare står: "Deposition (x kronor) har erlagts av hyresgästen. Depositionen återfås i sin helhet om allt är i sin ordning på utflyttningsdagen."

Jag vet nu inte om det med blotta ögat kommer gå att se om det finns vägglöss där. Jag kommer heller inte att flytta in i lägenheten eftersom jag ska sälja den.

1. Kan jag hålla inne med depositionen tills anticimex eller liknande firma varit där och gjort inspektion? Jag är beredd att betala för hundinspektion. Kan hända att eventuella synliga spår är undanstädade.

2. Jag kommer inte kunna sälja lägenheten som tänkt, eller ta med mig mina möbler till min nya lägenhet om det finns vägglöss i lägenheten. Vid en vägglussanering så måste man "sova" i lägenheten, och många personer vittnar om att det kan ta ett år (och då sover man där) eller mer att bli av med vägglöss. Vad räknas som "skador" i detta fall? Kan jag få ersättning på något sätt från min hyresgäst om jag måste kasta mina möbler och måste vänta ett år eller mer med min försäljning av lägenheten?

• Svar på tråden Hur gäller det som står i hyreskontraktet? Ev ersättning?
  • Gullvivan01
    nevermind skrev 2017-08-16 20:57:10 följande:

Håll i depositionen.

Har jag juridisk rätt att hålla i depositionen? Jag har ju ännu inga bevis för att det finns löss. Kan jag bara säga att jag håller den tills jag har fått svar av anticimex?

Det är ganska lång kö för att få en tid bokad med sökhund/lushund. Jag väntar på att anticimex ska ringa tillbaka till mig, men det verkar dröja.
  • Gullvivan01
    faren skrev 2017-08-16 20:37:33 följande:

Du får ju vänta och se?

Ett visst agerande från min sida krävs väl dock. Tycker du inte?

Härefter så undrar jag ju över de juridiska aspekterna, de som jag frågar om här. Kan väl inte bara strunta i regler och lagar??
  • Gullvivan01
    nevermind skrev 2017-08-16 20:57:10 följande:

Håll i depositionen.

Det var tänkt att vi skulle växla nycklar och deposition nu i dagarna, glömde jag skriva. Hyresgästen har flyttat till nytt boende redan.
  • felix le chat

"Depositionen återfås i sin helhet om allt är i sin ordning på utflyttningsdagen."

så kan du ju inte skriva.  Vad är " allt i sin ordning" ?

" Återfås efter av båda parterna godkänd slutbeiktning "
    är nog en bättre formulering

• Noname00

Ditt kontrkt är inte juridiskt hållbart och är inget du bör gå vidare med som grund, då det vid en kvist kan resultera i kostnader.

• Gullvivan01
    Ms H skrev 2017-08-16 22:55:46 följande:

Hur bevisar man vem som orsakat vägglöss?

Man kan vara säker i vissa fall vem som är orsaken. Men juridiskt vet jag inte hur det funkar. Jag är inte jurist.
  • Gullvivan01
    felix le chat skrev 2017-08-17 15:16:39 följande:

"Depositionen återfås i sin helhet om allt är i sin ordning på utflyttningsdagen."

Det är inte det enda som står, förstås, utan det syftar på en hel massa annat som är listat innan.
  • Gullvivan01
    felix le chat skrev 2017-08-17 15:16:39 följande:

Vad är det som hyresgästen ska godkänna vid utflyttning? Det har jag aldrig hört om. Hyresgästen ska väl godkänna städning, inventarier etc vid inflyttning?
Svar på tråden Hur gäller det som står i hyreskontraktet? Ev ersättning?