Hur gäller det som står i hyreskontraktet? Ev ersättning?
Jag har hyrt ut del av min lägenhet medan jag bor borta. Nu är det dags för utflytt av den person som har bor där. Jag har efter bästa förmåga och med hjälp av nätet utformat ett eget hyreskontrakt. Jag har varit noga med att ha en extra punkt gällande skadedjur i vårt kontrakt.
Nu är det så att jag har viss oro (av specifik anledning) för att min hyresgäst eventuellt kan ha dragit med sig vägglöss till min lägenhet. Jag vet inte säkert ännu dock. Steg ett blir ju att ta reda på om det finns löss där. Nu är ju frågan hur jag gör med depositionen och vad som händer sedan om det finns löss. Tänkte höra här, som sagt.
I kontraktet står: "Om hyresgästen har med sig skadedjur in i lägenheten så blir hyresgästen ersättningsskyldig för de skador som de orsakar". Vidare står: "Deposition (x kronor) har erlagts av hyresgästen. Depositionen återfås i sin helhet om allt är i sin ordning på utflyttningsdagen."
Jag vet nu inte om det med blotta ögat kommer gå att se om det finns vägglöss där. Jag kommer heller inte att flytta in i lägenheten eftersom jag ska sälja den.
1. Kan jag hålla inne med depositionen tills anticimex eller liknande firma varit där och gjort inspektion? Jag är beredd att betala för hundinspektion. Kan hända att eventuella synliga spår är undanstädade.
2. Jag kommer inte kunna sälja lägenheten som tänkt, eller ta med mig mina möbler till min nya lägenhet om det finns vägglöss i lägenheten. Vid en vägglussanering så måste man "sova" i lägenheten, och många personer vittnar om att det kan ta ett år (och då sover man där) eller mer att bli av med vägglöss. Vad räknas som "skador" i detta fall? Kan jag få ersättning på något sätt från min hyresgäst om jag måste kasta mina möbler och måste vänta ett år eller mer med min försäljning av lägenheten?