Rädd att bli galen
Det är ju en så himla vanlig rädsla verkar det som. Varför är det så? Hur kan det etsa sig fast och återkomma till och från år efter år?
Jag har sen ca 6 år tillbaka varit rädd att utveckla en psykos och skada någon. Men det började liksom inte där. Först när jag fick barn kändes världen så stor och jag var rädd någon skulle kunna göra min familj illa men när det aldrig hände blev jag istället rädd jag skulle bli psykiskt sjuk och skada dem. Har gått i terapi vilket hjälpte delvis och jag kan hantera min oro bättre nu. Eller jag vet att svaret helt enkelt är att skit i att älta eländet så minskar oron men den kommer ändå tillbaka hos mig. I annan form.
Såhär kan det se ut i mina tankebanor : Rädd att bli galen-->kontrollera vad jag ser så jag är säker på att jag inte hallucinerar-->Får otäcka mentala bilder av vad jag skulle kunna se om jag faktiskt blev galen och hallucinerade-->kroppen ställer in sig på flykt=ångest och jag har svårt att stå emot att kolla typ allt i sidorna som jag inte med direktseendet kan se för att bli säker på att jag inte hallucinerar-->Känner mig ännu mer galen och får ångest...tycker tom min hörsel förstärks för jag är så på min vakt. Också tycker jag det nu är obehagligt att inte hålla koll på allt. Antagligen för jag kontrollerat så mycket. Till exempel om någon går bakom mig, då har jag inte kontroll och känner obehag. Till och med min sambo. Hjälper inte att vi brukar hålla på och skrämma varandra här hemma. Också känns det konstigt att jag måste hålla koll på allt och alla också undrar jag varför det är så och om jag är rädd att jag ska bli typ skadad vilket jag egentligen inte är(men var ett tag när jag läste mycket om kvinnor som blev överfallna)också får jag mentala bilder av att jag faktiskt blir överfallen eller slagen så undrar jag om jag blivit galen eftersom de tankarna är typ paranoida...
Jag inser ju hur knäppt allt detta låter..och jag inser att jag inte är galen..än iaf ;) Och mestadels mår jag bra..men sen får jag perioder då detta känns som ett verkligt hot och att hela livet och mitt och familjens välbefinnande står på spel. För om jag verkligen blev galen hade allt varit förstört.
Kanske har jag bara sjukt livlig fantasi och samtidigt lägger för stor värdering i dessa tankar eller så är något fel på mig på riktigt.
Någon som känner igen sig?