• Anonym (Ännuen)

Rädd att bli galen

Det är ju en så himla vanlig rädsla verkar det som. Varför är det så? Hur kan det etsa sig fast och återkomma till och från år efter år?

Jag har sen ca 6 år tillbaka varit rädd att utveckla en psykos och skada någon. Men det började liksom inte där. Först när jag fick barn kändes världen så stor och jag var rädd någon skulle kunna göra min familj illa men när det aldrig hände blev jag istället rädd jag skulle bli psykiskt sjuk och skada dem. Har gått i terapi vilket hjälpte delvis och jag kan hantera min oro bättre nu. Eller jag vet att svaret helt enkelt är att skit i att älta eländet så minskar oron men den kommer ändå tillbaka hos mig. I annan form.

Såhär kan det se ut i mina tankebanor : Rädd att bli galen-->kontrollera vad jag ser så jag är säker på att jag inte hallucinerar-->Får otäcka mentala bilder av vad jag skulle kunna se om jag faktiskt blev galen och hallucinerade-->kroppen ställer in sig på flykt=ångest och jag har svårt att stå emot att kolla typ allt i sidorna som jag inte med direktseendet kan se för att bli säker på att jag inte hallucinerar-->Känner mig ännu mer galen och får ångest...tycker tom min hörsel förstärks för jag är så på min vakt. Också tycker jag det nu är obehagligt att inte hålla koll på allt. Antagligen för jag kontrollerat så mycket. Till exempel om någon går bakom mig, då har jag inte kontroll och känner obehag. Till och med min sambo. Hjälper inte att vi brukar hålla på och skrämma varandra här hemma. Också känns det konstigt att jag måste hålla koll på allt och alla också undrar jag varför det är så och om jag är rädd att jag ska bli typ skadad vilket jag egentligen inte är(men var ett tag när jag läste mycket om kvinnor som blev överfallna)också får jag mentala bilder av att jag faktiskt blir överfallen eller slagen så undrar jag om jag blivit galen eftersom de tankarna är typ paranoida...

Jag inser ju hur knäppt allt detta låter..och jag inser att jag inte är galen..än iaf ;) Och mestadels mår jag bra..men sen får jag perioder då detta känns som ett verkligt hot och att hela livet och mitt och familjens välbefinnande står på spel. För om jag verkligen blev galen hade allt varit förstört. 

Kanske har jag bara sjukt livlig fantasi och samtidigt lägger för stor värdering i dessa tankar eller så är något fel på mig på riktigt. 

Någon som känner igen sig? 

• Svar på tråden Rädd att bli galen
  • Anonym (Tipsar)

Känner inte alls igen mig men kan tipsa om att du verkar åtminstone ha insikt och då är det nog inte så farligt. Det farliga är ju när någon blir galen och hallucinerar men utan sjukdomsinsikt. Dock bör du nog söka hjälp igen så att du slipper dras med dessa tvångstankar och rädslan, samt kunna släppa ditt kontrollbehov så du får slappna av och njuta av livet istället för att gå och oroa dig över något som troligtvis aldrig kommer hända

• Anonym (Mamm1)

För det första: den som är "galen i huvudet" får inga synhallucinationer utan det är röster dessa människor hör. Synhallisar kan enbart framkallas genom droger eller svårt trauma mot huvudet, i princip.

För det andra: den som har psykos, är schizofren eller liknande (antar att det är det du menar) vet inte själv om att denne håller på att bli "galen".

För det tredje: dessa tankar, katastroftankar, är ytterst vanligt skulle jag säga, för mammor. Det är hjärnans sätt att bearbeta tankar. Du tänker tankar för att rensa ut dem. Du älskar din familj så mycket helt enkelt så du vill tänka ut saker i förebyggande syfte, tex detta med överfallen.

Var lugn! Det blir bättre! Och blir det inte det så kan du ju alltid prata med någon om det.

• Anonym (Ännuen)
    Anonym (Tipsar) skrev 2017-08-16 22:33:41 följande:

Känner inte alls igen mig men kan tipsa om att du verkar åtminstone ha insikt och då är det nog inte så farligt. Det farliga är ju när någon blir galen och hallucinerar men utan sjukdomsinsikt. Dock bör du nog söka hjälp igen så att du slipper dras med dessa tvångstankar och rädslan, samt kunna släppa ditt kontrollbehov så du får slappna av och njuta av livet istället för att gå och oroa dig över något som troligtvis aldrig kommer hända

Tack för ditt svar! Jag vet ju detta egentligen men så fort jag har en dålig dag och får svårt att motstå att kontrollera får ångesten liksom grepp om mig. Har haft det såhär sen jag var 3 men i olika former. Gick i terapi i 1,5 år och känner väl att jag efter det håller mig på en viss nivå. Sjunker inte lika djupt i det liksom..förutom vissa dagar som sagt men jag tar mig alltid ur det igen.
  • Anonym (Ännuen)
    Anonym (Mamm1) skrev 2017-08-16 22:43:59 följande:

För det första: den som är "galen i huvudet" får inga synhallucinationer utan det är röster dessa människor hör. Synhallisar kan enbart framkallas genom droger eller svårt trauma mot huvudet, i princip.

För det andra: den som har psykos, är schizofren eller liknande (antar att det är det du menar) vet inte själv om att denne håller på att bli "galen".

För det tredje: dessa tankar, katastroftankar, är ytterst vanligt skulle jag säga, för mammor. Det är hjärnans sätt att bearbeta tankar. Du tänker tankar för att rensa ut dem. Du älskar din familj så mycket helt enkelt så du vill tänka ut saker i förebyggande syfte, tex detta med överfallen.

Var lugn! Det blir bättre! Och blir det inte det så kan du ju alltid prata med någon om det.

Detta var ny information för mig för om man läser om psykos verkar det som att folk ser saker som inte finns där?

Men just detta med hörselhallucinationer tycker jag nästan är mer otäckt. Det är ju det klassiska att man hört eller läst om någon som hör röster. Speciellt om man får en tvångstanke och kanske har ångest samtidigt så börjar man spekulera över om det verkligen var min egen tanke. Eller att jag hör sämre när jag är väldigt trött och har svårare att uppfatta var ljud kommer från. En dag tyckte jag min man kallade på mig men det gjorde han inte. Mitt logiska jag säger ju att det var något av barnen eller tvn eftersom vi ofta har hög ljudnivå här hemma men sen slår rädslan på. Sen antar jag att det inte är så man upplever det när man hör röster. Då är man nog rätt säker på vad man hör och man tror nog inte det är någon man känner.

Ja du har ju rätt i att det blir bättre! Tvånget och oron har alltid blivit värre när jag fått barn och går hemma. När jag återgår till jobb så brukar det minska drastiskt. Tack för ditt svar, ibland är det skönt att få det man egentligen själv vet bekräftat.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamm1) skrev 2017-08-16 22:43:59 följande:
    Var har du fått det ifrån?
    Vet flera som haft synhallucination utan att det handlat om hjärnskada eller droger.

Synhallucinationer (att se något som inte finns) är vanligt vid bruk av hallucinogener, men förekommer också ibland vid hysterisk psykos då hallucinationerna har drag av återupplevande. Hallucinationer kan också drabba luktsinnet, och andra sinnen.
    Källa: wikipedia
  • Anonym (12345)

Du har ocd, jag hade dessa tankar mycket för 8 år sedan o gick i terapi, fick medicin också samtidigt som tog bort tvångstankarna. Äter medicinen än idag men har inga som helst tvångstankar kvar. Förr hade jag dom konstant.

• Anonym (Ännuen)
    Anonym (12345) skrev 2017-08-17 06:44:23 följande:

Du har ocd, jag hade dessa tankar mycket för 8 år sedan o gick i terapi, fick medicin också samtidigt som tog bort tvångstankarna. Äter medicinen än idag men har inga som helst tvångstankar kvar. Förr hade jag dom konstant.

Min psykolog trodde jag hade OCD/GAD men att jag i slutet på behandlingen bara hade GAD kvar..men jag höll inte riktigt med..tyckte jag hade tvångstankar kvar men han tyckte det var oro...frågan är vad som är skillnaden. Medicin vill jag inte ha.
  • Anonym (Dn)
    Anonym (Ännuen) skrev 2017-08-17 09:08:37 följande:

Min psykolog trodde jag hade OCD/GAD men att jag i slutet på behandlingen bara hade GAD kvar..men jag höll inte riktigt med..tyckte jag hade tvångstankar kvar men han tyckte det var oro...frågan är vad som är skillnaden. Medicin vill jag inte ha.

Skyll dig själv om du inte vill ha medicin.
  • Anonym (Ännuen)
    Anonym (Dn) skrev 2017-08-17 09:54:35 följande:

Medicin är inte lösningen på allt. Har en vän med samma problem som fortfarande har ungefär som mig fast hon tar medicin.
  • Anonym (Ännuen)
    Anonym (Dn) skrev 2017-08-17 09:54:35 följande:

Även min psykolog var positiv till att jag inte gick på medicin
  • Anonym (Dn)
    Anonym (Ännuen) skrev 2017-08-17 09:58:02 följande:

Även min psykolog var positiv till att jag inte gick på medicin

Nej, läkemedel är inte lösningen på allt. Men de hjälper mot de psykiska besvär du tar upp i tråden.

Och varför reglerar din vännina inte sin dos eller får tilläggsläkemedel som passar henne, besöker hon vården får hon hjälp med dessa problem.

Hur hon reagerar på vissa läkemedel säger absolut ingenting om hur du kommer att reagera.

Gå till en psykiatriker istället!
  • Förvånad02

Jag kan verkligen känna igen mig i det du skriver. Jag har till slut tagit steget att medicinera i kombination med KBT.

Jag har vid flera tillfällen känt en så stark oro över allt som kan hända men förmodligen inte kommer göra det. Och framförallt om det skulle hända så hjälper det ju knappast att jag mått dåligt redan långt innan....
    Jag har alltid varit orolig men efter att jag fick barn så har det bara gått utför. Rädslan för att något ska hända dom eller mig (så att jag inte kan finnas där för dom) har liksom stigit mig åt huvudet och det känns ibland som att marken under fötterna försvinner.
    Tanken att jag håller på att bli galen har slagit mig flera gånger, har även schizofreni i släkten så det spär ju på det hela en del. Men dessa känslor har jag helt blivit befriad från efter insättning av medicin. Bortsett från första veckorna då det blev värre men det avtog 3-4 veckor efter första tablett.
    Jag har också googlat alldeles för mycket vilket inte hjälper det heller mot oro över än det ena än det andra.

Psykos har jag förstått det som att man inte är medveten om att man får om det är det.. Man har liksom ingen sjukdomsinsikt då utan det är mer omgivningen som märker av det då..

För mig känns tillvaron ohanterbar utan medicin just nu men jag förstår känslan av att inte vilja stoppa i sig massa konstigheter då jag känt så tidigare.

Hur som helst du är inte ensam om dessa känslor!!

• Förvånad02

Ville lägga till lite:

Om man klarar av att må bra och hantera sina svårigheter utan medicin är det såklart positivt men om det blir för svårt så är det bra att veta att väldigt många människor får tillbaka sin personlighet och sitt liv tack vare dessa preparat och det kan då vara värt några veckors in- och utsättningssymtom Glad

• Anonym (Ännuen)
    Förvånad02 skrev 2017-08-25 15:02:03 följande:

Jag kan verkligen känna igen mig i det du skriver. Jag har till slut tagit steget att medicinera i kombination med KBT.

Jag har vid flera tillfällen känt en så stark oro över allt som kan hända men förmodligen inte kommer göra det. Och framförallt om det skulle hända så hjälper det ju knappast att jag mått dåligt redan långt innan....

Jag har alltid varit orolig men efter att jag fick barn så har det bara gått utför. Rädslan för att något ska hända dom eller mig (så att jag inte kan finnas där för dom) har liksom stigit mig åt huvudet och det känns ibland som att marken under fötterna försvinner.

Tanken att jag håller på att bli galen har slagit mig flera gånger, har även schizofreni i släkten så det spär ju på det hela en del. Men dessa känslor har jag helt blivit befriad från efter insättning av medicin. Bortsett från första veckorna då det blev värre men det avtog 3-4 veckor efter första tablett.

Jag har också googlat alldeles för mycket vilket inte hjälper det heller mot oro över än det ena än det andra.

Psykos har jag förstått det som att man inte är medveten om att man får om det är det.. Man har liksom ingen sjukdomsinsikt då utan det är mer omgivningen som märker av det då..

För mig känns tillvaron ohanterbar utan medicin just nu men jag förstår känslan av att inte vilja stoppa i sig massa konstigheter då jag känt så tidigare.

Hur som helst du är inte ensam om dessa känslor!!

Hej och tack för ditt svar!

Mitt mående går i skov och nu har jag tex haft 9 bra dagar på raken förutom nån kväll då jag var väldigt trött. Om jag tränar, äter bra och sover ordentligt brukar mina problem inte bli så stora. Men nu med sömnbrist och hormoner eftersom jag ammar blir jag väl mer känslig. Har börjat kartlägga mitt mående, minns vi fick göra det i terapin och ser ganska stort samband med min ägglossning och mens då jag mår dåligt.

Jag har all förståelse för att vissa behöver medicin för att orka med och hade jag börjat må väldigt dåligt hela tiden hade jag självklart valt att prova på det.

Skönt att du mår bättre nu!
  • Förvånad02

Va skönt att det ändå är hanterbart. Så länge motion, bra kost och regelbunden sömn hjälper så är det ju helt klart det bästa för kroppen! Medicinering är ju som sista utvägen tänker jag.

Jag ska starta KBT om ett par veckor och hoppas ju såklart på att kunna gå medicin fri i framtiden! Glad

• Anonym (Ännuen)
    Förvånad02 skrev 2017-08-25 15:34:27 följande:

Va skönt att det ändå är hanterbart. Så länge motion, bra kost och regelbunden sömn hjälper så är det ju helt klart det bästa för kroppen! Medicinering är ju som sista utvägen tänker jag.

Jag ska starta KBT om ett par veckor och hoppas ju såklart på att kunna gå medicin fri i framtiden!

Precis så ser jag det! Lycka till på kbtn. Jag lärde mig mycket där och känner nästan jag skulle gått en gång till. Tror verktygen därifrån är det som gör att jag håller mig ovanför ytan.
  • Melissenta
    Anonym (12345) skrev 2017-08-17 06:44:23 följande:

Oj..är det sant?? Att medicinerna kan få bort onödiga tankar?? Önskar att jag vågade experimentera med medicinerna så att jag får hjälp av dem..
  • Anonym (Ts)

Hittade min egna gamla tråd här efter en dipp. Mått bra i hur många veckor som helst nu, sen kommer det tillbaka igen. Är det verkligen en diagnos när det kan gå så långa glapp emellan?

Svar på tråden Rädd att bli galen