• Nilssad

Hemlängtan, Byta studieort?

Hej!,
    Det är så att idag så har jag nyss flyttat till en helt ny stad och studentlägenhet för att börja på ett program i en annan stad som ligger 3h med bil utanför min hemstad.
    Det är så att jag har fått en otrolig hemlängtan den senaste veckan (har bara bott här i nya staden en vecka), och det har inte släppt alls. Det är så att programmet som jag går i nu fanns i min hemstad men jag tänkte som en 20 åring som jag är att studentlivet som är större här kommer bli mer kul och ha egen lägenhet samt komma iväg lite, ny luft. 

Men nu när jag har varit här bara 1 vecka och precis börjat studentlivet så verkar det inte alls vara något speciellt med det än om jag skulle ha haft ett studentliv i min hemstad tror jag, vilket jag fick för mig innan att det skulle bli i mitt fantastiska huvud än mot min hemstad som är 1/3 mindre än den jag har flyttat till nu. Jag har börjat sakna väldigt mycket min familj, släkt och vän (har inte många vänner som bor kvar i min hemstad,), så mycket att jag vet inte vad jag ska göra, känner mig ofokuserad i studierna. Nya vänner kan man få ändå på universitetet i min hemstad tänker jag, men kanske inte samma studentliv. Men jag tror inte party och så är så viktigt för mig ändå då det kan räcka det som anordnas i min hemstad.

Det är så att jag tänker på allt som jag har dit jag flyttat nu kunde jag få i min hemstad som är lite mindre som stad men har ett ok student antal ändå, hemma kunde jag också ha skaffat studentlägenhet, nya vänner på skolan men samtidigt ha familj och släkt nära runt mig, framförallt mina mindre syskon som jag tänker så mycket på samt resten av familjen som jag vill vara delaktiga i deras liv.

Här jag bor nu så kommer jag inte att kunna komma hem alls så mycket, kanske 1-2 gånger per månad på en lörd och sönd som max. Vet kompisar som inte kommer hem förän bara på jul och sommarlov för att hälsa på familjen, känns hemskt lång tid.