• Nilssad

Hemlängtan, Byta studieort?

Hej!,
    Det är så att idag så har jag nyss flyttat till en helt ny stad och studentlägenhet för att börja på ett program i en annan stad som ligger 3h med bil utanför min hemstad.
    Det är så att jag har fått en otrolig hemlängtan den senaste veckan (har bara bott här i nya staden en vecka), och det har inte släppt alls. Det är så att programmet som jag går i nu fanns i min hemstad men jag tänkte som en 20 åring som jag är att studentlivet som är större här kommer bli mer kul och ha egen lägenhet samt komma iväg lite, ny luft. 

Men nu när jag har varit här bara 1 vecka och precis börjat studentlivet så verkar det inte alls vara något speciellt med det än om jag skulle ha haft ett studentliv i min hemstad tror jag, vilket jag fick för mig innan att det skulle bli i mitt fantastiska huvud än mot min hemstad som är 1/3 mindre än den jag har flyttat till nu. Jag har börjat sakna väldigt mycket min familj, släkt och vän (har inte många vänner som bor kvar i min hemstad,), så mycket att jag vet inte vad jag ska göra, känner mig ofokuserad i studierna. Nya vänner kan man få ändå på universitetet i min hemstad tänker jag, men kanske inte samma studentliv. Men jag tror inte party och så är så viktigt för mig ändå då det kan räcka det som anordnas i min hemstad.

Det är så att jag tänker på allt som jag har dit jag flyttat nu kunde jag få i min hemstad som är lite mindre som stad men har ett ok student antal ändå, hemma kunde jag också ha skaffat studentlägenhet, nya vänner på skolan men samtidigt ha familj och släkt nära runt mig, framförallt mina mindre syskon som jag tänker så mycket på samt resten av familjen som jag vill vara delaktiga i deras liv.

Här jag bor nu så kommer jag inte att kunna komma hem alls så mycket, kanske 1-2 gånger per månad på en lörd och sönd som max. Vet kompisar som inte kommer hem förän bara på jul och sommarlov för att hälsa på familjen, känns hemskt lång tid.

Det är så att programmet i min hemstad är fortfarande öppen och det finns ca 80 % att det finns plats över så att man kan byta igen till samma program men byta studieort till min hemstad. Det finns inga studentlägenheter kvar men det kan man stå i kö i och ta när det kommer och bo hemma så länge tills det blir ledigt känner jag, ekonomin blir inte fel heller samtidigt ha familj nära och försöka få nya vänner i skolan.

Vad tycker ni, ska jag göra det om jag kommer in i min hemstad, skulle ni?
    Vad finns de för fördelar att göra en så stor flytt som jag har gjort?
    Kommer hemlängtan att gå över? (ps jag står min familj och släkt väldigt nära).

Det är så att jag får svar om jag kommer in om en vecka men känner att jag vill ha lite motivation/push från er. Jag måste säga detta till min pappa snart, som jag är lite rädd för att säga att jag vill flytta tillbaka för en viss tid, han har hjälpt mig med denna flytt nyligen och känns pinsamt att säga detta....

• Svar på tråden Hemlängtan, Byta studieort?
  • Nilssad

Vill också säga att man kan inte vänta för länge med att byta studieort, man måste göra det så fort som möjligt. Samt så är vissa kurser i programmet olika ändå så att gå här jag har flyttat till ett år och sedan flytta till min hemstad för att gå resten av åren där skulle inte vara optimalt, väldigt svårt att fixa, kanske omöjligt. 
    jättetacksam för svar,

• snedtak

Jag tycker du ska hålla ut en termin. Jag har flyttat flera gånger (tre) för att börja studera och dessutom coachat nya studenter på mitt senaste program. Det är jättevanligt med hemlängtan! Ofta går det över eller i vågor, dvs. efter 1 vecka har man hemlängtan och efter en månad trivs man jättebra. Sedan efter första tentan kanske man får lite hemlängtan igen.

En vecka är i varje fall för kort för att avgöra om du kommer trivas. Hur känns utbildningen?

Studentliv är mycket mer än fester. Ordnas det någon mottagning för er på universitetet? Det brukar vara bra tillfällen att hitta vänner till studiegrupper, kanske göra en stadsvandring för att lära sig hitta i nya staden eller kanske testa roliga saker som paintball,

Svar på tråden Hemlängtan, Byta studieort?