• Anonym (jag)

Paus i förhållandet, särbos med barn

Jag vet inte hur jag ska tolka min numera före detta sambo som jag har 2 små barn med. Behöver tips och råd över hur jag ska hantera detta. 

Vi har haft många kriser genom åren som nu har lett till en väldig hastig separation på hans eget initiativ. Jag var egentligen inte ens delaktig i beslutet utan han gjorde det bara efter ett gräl som urartade. Grälen har varit kaotiska med känslostormar där den ena av oss vart tvungen att lämna hemmet för att det ska lugna ner sig.

Jag har länge inte kännt några känslor alls och ibland undrat vad jag gjort med honom, sexlivet har varit lika med noll. Men efter hans beslut om att flytta har mina känslor bara växt sig starkare. Men han däremot säger att han känner sig tom, vet inte vad han känner,

Det var nu snart 2 månader sen han flyttade ut men vi har träffats sporadiskt under sommaren tillsammans med barnen, ätit tillsammans och haft myskvällar (med barnen i fokus.) Jag bor kvar i huset. Vi har trots hans brist på känslor haft sex ett flertal gånger efter beslutet om att han flyttar, och det har varit bättre än på flera år. Han säger att han vill och att han vill umgås med mig men utan samma krav från mig...? Vi har också pratat mycket mer med varandra, oftast på mina initiativ då han är en mer tystlåten typ som inte uttrycker det han känner på samma sätt som jag. Men det har kännts djupare och ärligare, vi har öppnat upp oss inför varandra igen.

Just nu känner jag att jag behöver mer bekräftelse av honom än någonsin, han behöver space. Han kan krama om mig och säga att jag ska lugna mig, det kommer... 

Saken är den att jag känner att jag bara vill lösa allting nu, vill ha ett mål att jobba mot, jag vill veta om det är värt att kämpa för. Jag vill inte vara med på det här om det här bara är ett sätt för honom att komma på vad han vill eller inte. Men han vet inte hur det ska bli, vad som kommer att hända i framtiden, att vi båda har saker att jobba med och att han är rädd att gå tillbaka till det vi haft de senaste åren.

Han säger att han inte ser oss som i en särbo relation nu, men att det ändå är vi.
    Han säger att han vill fortsätta träffas men att vi ska leva som separerade då han tar barnen varannan helg. Han säger att hans önskan är att vi ska hitta tillbaka till något men att han inte kan bo ihop med mig, "just nu är det så här" han kan inte ge mig något mer än det just nu och han vet inte om vi kommer att kunna bo ihop igen.

Jag skrev ett deseprat sms till honom ikväll där jag förklarade att jag inte vet om jag pallar det här, att jag känner att jag vill så mycket och att det känns som jag klamrar mig fast vid honom när han behöver tid att hitta sig själv. Det gnager i mig när vi träffas eftersom jag inte riktigt kan acceptera situationen och känner mig enormt osäker på vad han eg vill trots att vi pratat om detta flera ggr. Men den där tiden, vad innebär den? För mig känns det som ett långsamt sätt att bryta på.

Hur tolkar ni hans avsikter? Är det någon som varit med om något liknande där det faktiskt blivit bra, eller någon som nu lever som särbos med barn i bilden?
    Hur fick ni det att fungera? Vad är det bästa jag kan göra för att få en bättring i denna situation?

• Svar på tråden Paus i förhållandet, särbos med barn
  • Anonym (Kdn)

Ni är inte särbos, ni är separerade.

Klart han inte vill avsluta det ni har nu, han får ligga när han vill, komma och leka familj när det passar honom. Han vill inte tillbaka till ert destruktiva förhållande med bråk och tjaffs! Men han är för feg för att säga det rakt ut, bättre att Linda in det i svaga kansken så har han inte bränt broarna innan han träffat någon som är bättre..

• Anonym (jag)

[quote=77936357][quote-nick]Anonym (Kdn) skrev 2017-08-18 03:59:35 följande:[/quote-nick]

Ni är inte särbos, ni är separerade.

Klart han inte vill avsluta det ni har nu, han får ligga när han vill, komma och leka familj när det passar honom. Han vill inte tillbaka till ert destruktiva förhållande med bråk och tjaffs! Men han är för feg för att säga det rakt ut, bättre att Linda in det i svaga kansken så har han inte bränt broarna innan han träffat någon som är bättre..

[/quote

Det är ungefär så jag känt över hans beteende, har ställt frågan rakt ut otaliga ggr men han påstår att det inte alls är så. Han vill inte hitta någon ny, bara sig själv..jag har väldigt svårt att tro honom. Frågade idag om det verkligen är värt det här, att jag ska vänta på honom. Han säger både ja och nej, att han vill att det ska bli bra men att han inte kan just nu..

• Anonym (jag)

Kan även tilläggs att både han och jag är tydliga med att ingen av oss vill tillbaka till det som varit destruktivt och dåligt i vårt förhållande

• Anonym (mm)

Att sexet blir bättre efter en separation är oerhört vanligt, ofta är det där man kanske känner känslor då, trots att man haft problem i vardagen. 

Tycker ni ska ta hjälp av familjeterapi. Ofta handlar det om att det finns knutar som man inte klarat av att lösa upp själv och kanske inte ens hittar dem. 

• Anonym (mm)

Tycker du ska ställa krav om terapi, går han inte med på det ska ni sluta ha sex och inte vara "halvt" tillsammans. Just nu har han det ganska bekvämt, han  "kan" inte ta ett beslut men lever familjeliv lite nu och då och får sex. Resten av tiden är han singel och fågelfri. 

När jag och min exman separerade sa han rakt ut att han hoppades vi kunde fortsätta ha sex (eftersom vi hade bra sexliv), men han var inte intresserad av något annat - så det skulle vara som en KK egentligen - vilket jag inte alls ville vara med om. Tycker det låter lite så i din historia också eftersom mannen inte "kan" ta beslut. 

• Anonym (Förvirrad)

Vi hade det ett tag som ni har nu. Jag var som din sambo, mitt ex som du. Det slutade med att han krävde svar och ville ha ett mål och det var inget jag visste just då så vi gjorde helt slut och bröt helt. Nu har vi sonen vv och i princip ingen kontakt alls. Jag saknar honom men eftersom han inte klarade av att inte veta så väljer jag att inte kontakta. Jag kände att jag hade tappat bort mig själv och behövde få egentid.

• Anonym (Boo)

Håller med flera av inläggen. Ni har separerat och han har fått det alldeles för bra - sex när han vill och barn varannan helg. Därutöver en hel del massa egentid! Varför har han inte barnen varje vecka?

Jag blir så trött på att höra om dessa män som behöver fundera och hitta sig själva. Var sjutton är ansvaret för att en skaffat hus, familj och hem? Jag förstår vad du säger med destruktivt förhållande och att det kanske inte var ett alternativ för någon inblandad att vara kvar i det. Men ibland tycker jag att folk kan ge upp lite för lättvindigt och inte verka ha några problem med att skaka av sig sitt ansvar på någon annan.

Styrkekramar till dig!

• Anonym (Kvinna)

Han kan äta kakan och ha den kvar.

Sluta genast ha sex med honom, du kommer känna dig utnyttjad till sist om detta fortsätter om du inte redan gör det.

Sluta träffa honom ens.
    Låt honom ha barnen varannan helg och glöm inte att han ska betala underhåll för era barn till dig.

• Anonym (Kdn)
    Anonym (jag) skrev 2017-08-18 04:33:35 följande:

[quote=77936357][quote-nick]Anonym (Kdn) skrev 2017-08-18 03:59:35 följande:[/quote-nick]

Det är ungefär så jag känt över hans beteende, har ställt frågan rakt ut otaliga ggr men han påstår att det inte alls är så. Han vill inte hitta någon ny, bara sig själv..jag har väldigt svårt att tro honom. Frågade idag om det verkligen är värt det här, att jag ska vänta på honom. Han säger både ja och nej, att han vill att det ska bli bra men att han inte kan just nu..

Det är klart han säger så! Det är ju läskigt att göra något så definitivt, det är lättare att fasa ut dig lite pö om pö samt att kunna ha dig som back up plan!

Jag tycker att du ska sätta ned foten, sluta ligga med honom och curla. Har han flyttat ut så har han tagit sitt beslut, han kan inte hålla på att hålla dig "paxad".
  • Anonym (Boo)

Fast jag tänker iofs att det inte behöver vara kört för er del, men tror det är viktigt att sätta lite press på honom och ge honom ett tydligt ultimatum/deadline. Annars kan han gå o dra på sitt beslut så länge han kanoch hävda "jag har inte tänkt klart än..."

• Anonym (vadvilldu)

Är själv man, och kan förvisso hålla med många ovan att det låter "obalanserat" i själva upplägget just nu... Din "sambo" kan komma och gå lite som han vill, träffas när det passar honom, ha lite sex om det känns bra. Mao, sättet du beskriver ert umgänge på verkar vara väldigt mycket utifrån hans premisser.

MEN sen är det ju så att vi kan ju omöjligt veta hur er historik sett ut när det gäller era problem, era "flyktbeteenden" som du nämner.

Det finns säkerligen par som "separerar" temporärt för att skapa ett lugn etc och som sedan hittar tillbaka till varandra. Jag själv är dock inte en sådan person, utan skulle se "separationen" som något som sakteliga skulle leda till ett definitivt slut, om bägge parter inte aktivt jobbar för att man vill leva tillsammans under samma tak.

Jag tycker nog att du bör fokusera mer på dig själv, inte så mycket hur du skall tolka hans signaler. Fundera mer på vad du vill, även om du skriver att känslorna har kommit tillbaka, att det känns bättre nu, så bör du ju fundera på vad skulle hända om han flyttade tillbaka - är allt löst och blir allt bra då hux flux?

Några nämner parterapi, familjerådgivning. Jag skulle nog också slå ett slag för det - speciellt eftersom du skriver att ni verkar ha svårt att prata om jobbiga saker och att det ständigt leder till att någon "flyr fältet". Personligen så tror jag att ni säkert har en massa saker som ni skulle behöva prata igenom, med någon utomstående som kan "styra samtalet" lite, ifrågasätta era tankar och känslor.

Skulle ni vara överens om att detta är en "tillfällig" separation så behöver väl även det pratas om. Vad gäller under denna "separation"? ansvar för barnen? övriga saker som bör "regleras"? Annars så finns nog risken att "separationen" kan bli en våt filt som ligger kvar och skvalpar även om ni skulle hitta tillbaka till varandra efter en tid.

Lycka till

Svar på tråden Paus i förhållandet, särbos med barn