• erikaABC

    Min man köpte smycken till tjejkompis men inget till mig

    Jag har fyllt år två gånger sedan vi gifte oss. Fick ingen present på någon av födelsedagarna. Han sa att han inte hade råd. När hans tjejkompis fyllde år köpte han örhängen till henne. 
    Hur skulle ni ha reagerat? Känner mig vilsen. (Är gravid)

  • Svar på tråden Min man köpte smycken till tjejkompis men inget till mig
  • Carambolan

    Inte hade råd? Är ni gifta men har separata ekonomier? Säg till honom att det faktiskt är viktigt för dig med uppvaktning på födelsedagar. Har ni helt gemensam ekonomi kan ni redan nu komma överrens om hur mycket det är okej att ta ur hushållskassan i smyg för att köpa födelsedagspresent / julklapp till den andra, har ni inte gemensam kan det ändå vara bra att enas om en tumregel för att ingen ska ha orimliga förväntningar.

  • Birgitta02

    Jag hade också blivit jätteledsen. Riktigt taskigt att ge en annan tjej smycken. Och smycken är ju något ganska intimt att ge. Ge honom en rejäl spark i baken och tala om för honom hur man uppför sig i en relation!

  • Stårschan

    Tänk att en så liten gest kan säga så mycket om en människa. För det gör den. Jag hade haft väldigt svårt att tänka mig en sådan person som en lämplig far till mina barn, faktiskt.

  • Anonym (lågt)

    Verkligen lågt! Jag hade också blivit ledsen, alltså HUR tänker han? 

  • Birgitta02

    De där örhängena skulle ju du haft, om så efter din födelsedag. Han hade råd att köpa dom nu, och kommer han med att du inte fyllde år så är det skitsnack. Jag fick en riktigt dyr guldlänk av min sambo en vanlig tisdag en höst. Bara för att. Så de där örhängena hade han kunnat köpa till dig. Bara för att. Inte för att du fyllde år, eller inte fyllde år, utan bara för att.

  • Anonym (Känslan)

    Jag förstår din känsla. Min man köper inte heller present eller julklapp till mig, medans jag lägger en del pengar och tid på honom. jag fyller år på ett "dumt" datum, så hans ursäkt är pengar, eller att han glömmer.. Jag förklarar för honom att jag fyller år varje år, samma datum. Det är okej att köpa present månader innan, och lägga undan, kan jag tycka iaf.

    Och för mig handlar det inte om vad det kostar, det är gesten att han lagt tid på mig. En bok, ett par trosor, bestick, vad fan som helst hade jag blivit glad över.

    Hade han köpt till någon annan, särskilt tjej, fyan- då hade jag gått i taket!!

  • Birgitta02
    erikaABC skrev 2017-08-17 13:40:59 följande:
    Lättad att höra att det är fler som skulle bli ledsna och upprörda, då är jag inte helt galen.
    Nej, det är HAN som är galen. Inte du.
  • Birgitta02
    FyFan123 skrev 2017-08-17 14:51:42 följande:
    Nu vet jag inte hur hans ekonomi är, men klart han har råd med något.

    Är han uteliggare så får han väl plocka blommor

    Var har du hittat idioten - På blocket ?
    Han hade råd att köpa örhängen till tjejkompisen. Så han är inte fullt så pank. Om man vet med sig att man kommer ha lite taskigt med pengar när ens sambo fyller år, så kan man köpa något månaden innan och lägga undan till aktuellt tillfällle.
  • Gamlik

    Avstår endast presenter till mig och min fru till förmån för våra barn, inget annat.
    Skulle jag gå och köpa gåvor till tjejkompisar och skita i min fru så skulle jag få sova i bilen, så enkelt är det.

    Rent generellt så skulle jag tro att han har ett romantiskt intresse av sin tjejkompis, bara att hon vid någon punkt i livet placerat honom i "friendzone", därav gåva till henne men inte till dig.
    Ta upp det med honom, ger han inte ett godtagbart svar så skicka ut han, var noga med att poängtera för honom att det sårar dig också. Är han nonchalant mot dina känslor eller försöker få det till att bli ditt eget fel så sticker du direkt.

  • sextiotalist

    Du har all rätt att bli besviken.
    Ofta kan, om man lägger en sådan kommentar, gärna försvaras med "svartsjuka" etc.
    Så mitt tips är att du berättar att när han skippar dina födelsedagspresenter och istället ger en kvinnlig vän en gåva, som ofta anses vara en gåva mellan par, så har han därmed visat, genom handling, hur oviktigt han ser er relation. Om han är rädd om er relation och vill fortsätta att leva ihop med dig, så får han arbeta en hel del på att få dig att känna som att han lever i en relation med honom och inte med sin kvinnliga väninna.

  • Anonym (h)

    Hur har det gått ts, fick du någon födelsedagspresent på din födelsedag?

Svar på tråden Min man köpte smycken till tjejkompis men inget till mig