• Anonym (Fundersam)

    Vem ärver mamma om jag dör först?

    Hej,
    Jag tänkte kolla med någon juridikkunnig här vad som händer om jag dör före min mamma.

    Så här är situationen.
    Mamma är dement men frisk i kroppen och kan nog leva många år till. Jag är hennes enda barn, jag är gift och jag vet att mamma och pappa (när han levde) skrev ett testamente där jag står som enda arvinge och att det jag ärver blir enskild egendom. Jag och min man har inga barn och det kommer inte bli några heller. Jag har däremot två kusiner på mammas sida som jag står nära och de har barn.

    En bekant till mig dog plötsligt för inte så länge sedan och det fick mig att fundera på min egen dödlighet... 

    Vad händer med mammas pengar om jag dör före henne? Jag skulle vilja att de går till kusinernas barn. Inget ont om min man men han behöver inte pengar och kusinbarnen är precis i starten på vuxenlivet. Men i och med att mamma är dement kan jag ju inte prata med henne om att komplettera testamentet.

    Skulle arvet hamna hos min man, hos allmänna arvsfonden eller letar man reda på släktingar som står i tur om den utpekade arvtagaren gått bort?

  • Svar på tråden Vem ärver mamma om jag dör först?
  • Franck på iPhone

    Efter barn och barnbarn osv som är första arvsklassen går man på föräldrar och syskon syskonbarn osv som är andra arvsklassen. Tredje arvsklassen är far och morföräldrar och deras syskon. Finns inte något av detta blir det allmänna arvsfonden.

Svar på tråden Vem ärver mamma om jag dör först?