• Anonym (Lilla jag)

Relation till gudbarn/fadderbarn?

Vad har ni för relation till ert gudbarn/fadderbarn och hur gammal är hen? Är ni släkt eller är ni kanske vänner till föräldrarna? Tänker liksom om gudföräldrarna är något speciellt för barnet också. Antar att det beror mycket på vad man gör det till :) Men har man egna barn så blir det ju kanske på ett annat sätt än om man inte har några och kan ägna mer tid åt sitt gudbarn.

Jag har själv inga gudföräldrar och flera jag känner har inte heller det. Därför är jag nyfiken på vilken relation man brukar ha med barnet  både som barn och när det är vuxet.Liksom om man känner för det lite mer än t.ex. andra vänners/släktingars barn.

• Svar på tråden Relation till gudbarn/fadderbarn?
  • Anonym (Y)

Ej träffat mitt gudbarn sedan dopet. Hon är nog... 7 år? nu. Träffat hennes mamma (som är min mammas barndomsvän) kanske två gånger sedan dess, varav en gång var min mammas begravning.

• Anonym (K)

Jag är gudmor till en av mina kusiners barn. Vi träffades med jämna mellanrum när hon var liten, på födelsedagskalas och ibland tog jag med henne till Skansen eller ut för att åka pulka. När hon var 7 år fick jag mitt första barn och efter det har vi setts mer och mer sällan. Det blir väl 1-2 gånger per år och då ses vi hela familjerna eller tom hela släkten släkten.

Min egen gudmor är en gammal kompis till mina föräldrar. Hon har inga egna barn och har alltid varit en sån där barnslig vuxen som alla ungar älskar. Hon lekte cirkus med mig och min bror, gjorde teater, hittade på sagor, byggde kojor osv. Hon var ofta barnvakt och tog med oss på roliga äventyr som cykla, tälta och klättra. Idag är jag 30 år och hon har bott på andra sidan jorden i snart 15 år men vi pratar i telefon ungefär en gång i månaden eller oftare. Jag har hälsat på henne tre gånger, både själv och med min man och våra barn, och hon har varit i Sverige flera gånger och då har vi också setts. Nu är det mina barn (och jag själv också såklart) som älskar hennes barnslighet och leker med henne så fort vi ses. Vi har en väldigt bra och fin relation.

Svar på tråden Relation till gudbarn/fadderbarn?