Jag personligen tror tbh inte alls att det är en särskilt bra åldersskillnad faktiskt, om man tänker sig två barn utan något syskon som fötts mittemellan.
Jag menar den äldsta är då ganska mycket äldre och större, och på en aningen helt annan nivå än den yngsta, men samtidigt heller inte så pass många fler år, så att man kan riktigt kan räkna den som mycket äldre ( enligt hur jag tänker mig ) - alltså exempelvis så att den yngsta kan få en riktigt mysig miniförälder-relation med den äldsta, där den äldsta tar hand om den yngsta mycket, på ett speciellt sätt som bara riktigt mycket äldre och betydligt större, äldre och mognare storasyskon kan.
Fast detta kan ju säkert helt klart arta sig väldigt olika i olika familjer, och bli helt olika bland olika barn. Och säkert kan det även finnas en hel del fördelar med just exakt denna åldersskillnaden också.
Nu säger jag absolut inte såhär, för att mena att det är totalt kört för er, eller att det nästan helt säkert kommer att gå rätt åt helvete för er, om det nu för er del -skulle bli dags för syskon just vid tiden när åldersskillnaden då skulle bli just sådan, utan jag säger bara detta för att vara helt ärlig med vad just jag personligen tror.
För visst skulle säkert det kunna bli riktigt bra för er på sitt sätt, och just denna åldersskillnaden kanske passar superbra för era barn och för er familj osv.
Så självklart önskar jag er lycka till och så! ;)
Och självklart menar jag inte att det tvunget behöver vara något fel eller dåligt med en sådan åldersskillnad, och givetvis finns det ju säkert både fördelar och nackdelar med alla åldersskillnader mellan syskon. Jag säger ju alltså bara som sagt, helt ärligt vad just jag tänker och tror.
Och då känner jag ju helt klart, att just denna åldersskillnad inte är något som jag personligen, rent självmant skulle försöka satsa på, om det gällde en åldersskillnad på, typ hur ska jag säga - två av mina eventuella framtida barn. Jag skulle hellre försöka satsa på antingen mindre eller större åldersskillnad om jag ska ha barn.
Så min rekommendation är ju därför rent spontant, och om man bara tänker kring just åldersskillnader mellan barnen att vänta några år så att er son är lite mer i tioårsåldern eller i alla fall sådär 7-8 år innan ni får ett till barn. Men nu är ju detta givetvis hur jag tänker. Och jag vet ju inte heller hur situationen för er familj ser ut i övrigt, eller vad ni tror att skulle passa för just er son, honom känner ju trots allt ni bäst själv. Inte heller kan ju jag bestämma hur ni ska göra, jag delar bara med mig av mina egna tankar helt enkelt. ;)
Och så blir det ju inte alltid exakt som man tänkt sig heller, men kan ju liksom inte bestämma exakt när man blir med barn, och då kan det ju säkert bli riktigt bra ändå även om det inte alls blir som man tänkt från början.
Jag tycker helt klart du ska försöka att inte fundera för mycket på detta i nuläget, utan istället försöka ta det som det kommer, och göra det bästa av det hela efterhand, så som det blir helt enkelt, för förhoppningsvis blir det riktigt bra, men det är ju något som du inte alls kan veta nu innan - alltså hur en viss åldersskillnad kommer passa just dina barn, men det bästa du kan göra är helt enkelt att hoppas och att försöka göra det bästa av situationen som den är och blir. Kram!