• HannaA11

    Jobbintervju

    Hej!

    Jag ska på jobbintervju nästa vecka och kommer då vara gravid i v. 11, men jag funderar på huruvida jag ska säga något eller inte? Tjänsten är en tillsvidaretjänst med en provanställning på 6 månader och jag är i nuläget arbetslös så det vore roligt att få den samtidigt som jag inte vill ljuga för arbetsgivaren.

  • Svar på tråden Jobbintervju
  • HannaA11
    viseversa skrev 2017-08-17 18:07:34 följande:

    Nej du ska inte säga något.


    Det är det jag lutar mest åt, vill ju iallafall få chansen att visa vad jag går för.
  • viseversa
    HannaA11 skrev 2017-08-17 18:17:58 följande:
    Det är det jag lutar mest åt, vill ju iallafall få chansen att visa vad jag går för.
    Precis. Säger du att du är gravid kommer dom välja bort dig därför. Dom kommer såklart inte erkänna att det är därför du inte får jobbet men det är det. Vill du INTE ha jobbet säger du att du är gravid. Vill du ha jobbet håller du truten om det och låter dom gå efter din kunskap och hur bra du passar istället.
  • viseversa
    Froken Lokens skrev 2017-08-17 18:20:48 följande:
    Skulle en man säga till om han skulle bli pappa?
    Nej. För en man innebär det inte samma diskriminering som för en kvinna.
  • Froken Lokens
    viseversa skrev 2017-08-17 18:21:28 följande:

    Nej. För en man innebär det inte samma diskriminering som för en kvinna.


    Nej, exakt.
  • viseversa
    Ascendere skrev 2017-08-17 18:25:08 följande:
    Nej, det är inget du behöver säga. Och inget de ska fråga heller om de är en vettig arbetsgivare.
    Precis. Ts dom får inte ens fråga om du har barn är gravid eller tänker skaffa barn i framtiden. Det har dom inte med att göra. 
  • HannaA11

    Tack för era vettiga svar! Jag säger inget och förhoppningsvis blir de inte alltför sura om jag får tjänsten och berättar lite längre fram :)

Svar på tråden Jobbintervju