• Shandmd

    Att lösa in ogiltiga sedlar?

    Hej!


    När jag var på semester och besökte min mamma som bor i Slovenien, upptäckte jag att hon sparade alla pengar som jag brukade lämna hos henne under flera år. Dessa pengar borde hon spendera på mat och el. (vi brukar stanna ganska länge hos henne och hon accepterar inte att vi köper ngt. för vi är hennes gäster). Hur som helst, nu upptäckte jag att hon inte har spenderat pengarna utan har kvar de gamla sedlar som är redan ogiltiga. :( Jag blev chockad och nu är jag orolig för jag vet inte hur kan jag förklara att min mamma sparade hemma 15 000 SEK och jag kan inte ens bevisa att jag gav henne pengar eller vad som helst.


    Är det någon som löst in sina ogiltiga sedlar? Hur gick det? Går det smidigare om det handlar om en summa under 10 000?


    Tack!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-17 19:19
    Hej!

    När jag var på semester och besökte min mamma som bor i Slovenien, upptäckte jag att hon sparade alla pengar som jag brukade lämna hos henne under flera år. Dessa pengar borde hon spendera på mat och el. (vi brukar stanna ganska länge hos henne och hon accepterar inte att vi köper ngt. för vi är hennes gäster). Hur som helst, nu upptäckte jag att hon inte har spenderat pengarna utan har kvar de gamla sedlar som är redan ogiltiga. :( Jag blev chockad och nu är jag orolig för att jag inte vet hur kan jag förklara att min mamma sparade hemma 15 000 SEK och jag kan inte ens bevisa att jag gav henne pengar eller vad som helst.

    Är det någon som löst in sina ogiltiga sedlar? Hur gick det? Går det smidigare om det handlar om en summa under 10 000?

    Tack!
  • Svar på tråden Att lösa in ogiltiga sedlar?
  • Aniiee
    Anonym (bank) skrev 2017-08-17 19:13:39 följande:

    Nej, det går inte.

    Jag jobbar på Nordea. 


    För att jobba på Nordea måste jag säga att du har dålig koll..
    De 100- och 500-kronorssedlar som blev ogiltiga den 30 juni 2017 går att sätta in på ett bankkonto till och med den 30 juni 2018. Kontakta din bank innan för att ta reda på hur du lättast går tillväga.

    Riksbanken har möjlighet att mot en avgift på 100 kronor lösa in alla svenska ogiltiga sedlar, oavsett hur gamla de är. Dessa sedlar ska skickas in per post, se nedan hur man går tillväga.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • MajaVira

    Vet inte om jag missförstår, men varför har du gett henne svenska sedlar om hon bor i Slovenien? Då har hon ju inte haft någon chans att använda pengarna.

  • Anonym (???)
    MajaVira skrev 2017-08-17 19:51:08 följande:

    Vet inte om jag missförstår, men varför har du gett henne svenska sedlar om hon bor i Slovenien? Då har hon ju inte haft någon chans att använda pengarna.


    Undrade samma. Låter konstigt ts. Tror du hon kan köpa något för svenska pengar där??
  • Anonym (Jag)

    Jag skickade in 5000 i tusenlappar till riksbanken för ett tag sen.

    Man fick fylla i varför man inte löst in dom i tid. Skrev att jag hittat dom i en byrålåda jag glömt. Fick pengar på kontot efter typ en månad.

  • Shandmd
    Det går enkelt växla in svenska pengar till euro...när som helst, men hon tänkte spara och växla dem senare när det behövs.
  • Anonym (Handelsbankskund)
    Anonym (bank) skrev 2017-08-17 19:13:39 följande:

    Nej, det går inte.

    Jag jobbar på Nordea. 


    Tack gud att man inte har Nordea, verkar inte så kompetent... SkrattandeJag skickade in en gammal tusing som låg i en gömma, det var inga problem. Här står precis hur man gör och det ska ta ca två veckor att få pengarna enligt sidan.

    www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Sedlar/Att-losa-in-ogiltiga-sedlar/
Svar på tråden Att lösa in ogiltiga sedlar?