• Äldre 18 Aug 12:05
    5910 visningar
    11 svar
    11
    5910

    Folk som tar debatten om hemlösa katter för långt.

    Jag har en raskatt som jag köpt av uppfödare och min syster har seriös uppfödning av samma ras.

    Jag såg en tjej skriva på Facebook "måtte fan ta ALLA som avlar på katter när det finns så många hemlösa" och det är inte första gången jag stött på den attityden.

    Vissa katthem har helt sjuka krav på dom som adopterar och är emot seriös avel.

    Jag tycker precis tvärtom. En raskatt för 10 000 är inget man köper om man tar lätt på att skaffa husdjur och dessutom skulle alla fina raser försvinna om alla slutade avla.

    Jag vill ha en raskatt eftersom jag bor i lägenhet och den rasen jag valt passar bra som innekatt.

    Jag älskar rasen och kommer ha min så länge hon lever och sen skaffa en annan eller alternativt skaffa en annan som sällskap redan innan.

    Det är inte vi ansvarstagande kattägares fel att andra köper kattungar för 500 spänn och sen tröttnar på dom efter ett år!

    Seriösa uppfödare har koll på att avla fram friska katter och dom tar kattungarna till veterinär och bryr sig om vad dom hamnar. Dom tar också bra betalt för att katterna ÄR VÄRDA det.

    Man skulle ju lika gärna kunna skylla katt-problemet på alla katthem och folk som adopterar. Iochmed att dom finns vet ju alla slappa icke-djurvänner att det bara är att lämna katten till ett hem om dom tröttnar.

    Något jag också är emot är dom som korsar tex birma och ragdoll utan papper och sen tar 3-5000 för det, där kan vi snacka oseriösa "uppfödare" som bara vill tjäna pengar utan att behöva göra något jobb bakom och slappa kattköpare som vill ha en katt som liknar en raskatt men inte vill lägga pengarna eller bryr sig om seriositeten.

  • Svar på tråden Folk som tar debatten om hemlösa katter för långt.
  • Anonym (Katth­jälpar­en)
    Äldre 18 Aug 12:45
    #1

    Jag hjälper hemlösa katter och du har missförstått något otroligt. Katthem och vi som hjälper hemlösa katter är inte emot rasavel utan buskisavel, dvs avel på huskatter och "blandrasuppfödning" Vi har inget emot seriös kontrollerad avel.

    Jag har aldrig sett ett katthem som har sjuka krav, vad är det du tänker på? Det är en vanlig missuppfattning att man kan lämna katten på ett katthem då man tröttnar, men katthem hjälper främst hemlösa katter inte ägda katter. Visst tar de flesta katthem emot ägda katter i mån av plats, men i 98% av fallen säger de nej och även om de säger ja ställer de en del krav först, ibland kostar det pengar att lämna in katten också.

  • Äldre 18 Aug 13:24
    #2
    Anonym (Katthjälparen) skrev 2017-08-18 12:45:27 följande:

    Jag hjälper hemlösa katter och du har missförstått något otroligt. Katthem och vi som hjälper hemlösa katter är inte emot rasavel utan buskisavel, dvs avel på huskatter och "blandrasuppfödning" Vi har inget emot seriös kontrollerad avel.

    Jag har aldrig sett ett katthem som har sjuka krav, vad är det du tänker på? Det är en vanlig missuppfattning att man kan lämna katten på ett katthem då man tröttnar, men katthem hjälper främst hemlösa katter inte ägda katter. Visst tar de flesta katthem emot ägda katter i mån av plats, men i 98% av fallen säger de nej och även om de säger ja ställer de en del krav först, ibland kostar det pengar att lämna in katten också.


    Nej, nu missförstod du. Jag sa inte att katthem har den uppfattningen utan att VISSA människor har det, tex tjejen på facebook. Någon annan skrev samma sak om buskavel men då skrev hon "skitsamma om det är buskavel, måste fan ta ALLA som avlar på katter" och fick rätt många likes för det.

    Och jag har sett den attityden innan från diverse kattgalningar. Det är ju inte precis raskatter med stamtavla som dräller utomhus utan hem utan framförallt huskatter och sk "skogisblandningar" eller "25% ragdoll".

    Dom sjuka kraven jag menar är hem som kräver att ha livslång kontakt med den som adopterar och att få göra hembesök närsomhelst, att ägaren ALDRIG får omplacera katten. Folk kan ju faktiskt bli sjuka eller drabbas av något extremt som gör att dom måste och då är det väl bra om dom hittar ett hem.

    Det är inte ens lagligt/juridiskt försvarbart att ha såna krav.

    En hel del av katter på hem har olika beteendeproblem, är skygga. Då tycker jag kattgalningarna har fel när dom alltid propsar på att någon som vill ha katt ska skaffa en vuxen katt som fräser och inte vill bli klappad istället för en registrerad kattunge av en ras som passar dom.

    Med kattgalningarna menar jag nu inte hemmen utan vissa individer med extrema åsikter till det här som hatar avel och raskatter.

    Min kise är supermysig och trygg här, inte så att jag skulle tröttna eller ge bort henne om jag fick en ny karl som inte gillar katter eller annat.

    Jättesnäll mot ungarna med, en annan anledning att jag gillar rasen, den är för att vara katt ganska barnvänlig om man uppfostrar barnen...
  • Anonym (Kng)
    Äldre 18 Aug 13:56
    #3
    +3

    Sådana är det ingen idé att diskutera med. De kan inte föra ett riktigt resonemang. Så sådant strunt kontrar man bara med "måtte fan ta ALLA som får biologiska barn när det finns så många barn som väntar på att bli adopterade".

  • Anonym (Katth­jälpar­en)
    Äldre 18 Aug 14:36
    #4
    Zaflo skrev 2017-08-18 13:24:17 följande:

    Nej, nu missförstod du. Jag sa inte att katthem har den uppfattningen utan att VISSA människor har det, tex tjejen på facebook. Någon annan skrev samma sak om buskavel men då skrev hon "skitsamma om det är buskavel, måste fan ta ALLA som avlar på katter" och fick rätt många likes för det.

    Och jag har sett den attityden innan från diverse kattgalningar. Det är ju inte precis raskatter med stamtavla som dräller utomhus utan hem utan framförallt huskatter och sk "skogisblandningar" eller "25% ragdoll".

    Dom sjuka kraven jag menar är hem som kräver att ha livslång kontakt med den som adopterar och att få göra hembesök närsomhelst, att ägaren ALDRIG får omplacera katten. Folk kan ju faktiskt bli sjuka eller drabbas av något extremt som gör att dom måste och då är det väl bra om dom hittar ett hem.

    Det är inte ens lagligt/juridiskt försvarbart att ha såna krav.

    En hel del av katter på hem har olika beteendeproblem, är skygga. Då tycker jag kattgalningarna har fel när dom alltid propsar på att någon som vill ha katt ska skaffa en vuxen katt som fräser och inte vill bli klappad istället för en registrerad kattunge av en ras som passar dom.

    Med kattgalningarna menar jag nu inte hemmen utan vissa individer med extrema åsikter till det här som hatar avel och raskatter.

    Min kise är supermysig och trygg här, inte så att jag skulle tröttna eller ge bort henne om jag fick en ny karl som inte gillar katter eller annat.

    Jättesnäll mot ungarna med, en annan anledning att jag gillar rasen, den är för att vara katt ganska barnvänlig om man uppfostrar barnen...


    Vad vissa människor tycker är inte så bra att bilda sin uppfattning på, särskilt inte vissa på nätet. Det finns de som jobbat inom sjukvården som anser att cancer är en myt också, men de är inte representiva för den stora massan inom sjukvård, de är snarare stora undantag. Den här tjejen är också ett undantag. De som gapar som hon gör på Facebook har oftast inte gjort ett skit för hemlösa katter.

    Vilket katthem kan göra hembesök när som helst? Jag har hjälpt katter i flera år och aldrig sett ett sådant krav. Omplaceringskravet finns för att det finns folk som dumpar katter, alla seriösa katthem tar ett livslångt ansvar för katten. Man får alltid lämna tillbaka katten till katthemmet även om det har gått flera år och man får omplacera själv men måste i formera katthemmet om det. Kravet är alltså inte att man måste behålla katten för tid och evighet.

    Det där med skygga katter har du missförstått, de flesta katter som går att adoptera på katthemmen är tama även de vuxna. Det är ett jätteproblem att folk bara vill ha kattungar, de vuxna katterna behöver också ett hem. Katthemmen går igenom de olika hemmens önskemål och behov sedan matchar ihop katt och ägare. Är det en barnfamilj som vill ha en tam katt hittar katthemmet en tam katt som är van vid barn.

    De flesta huskatter funkar bra med barn också, du verkar ha en del förutfattade meningar om huskatter, alla måste inte ha raskatter. Ha det om du vill, men katter är individer, både raskatter och huskatter.

    Som raskattsuppfödare måste du väl inse vilken av att inte sprida fördomar, det finns en hel del fördomar om raskatter också.
  • Äldre 19 Aug 03:27
    #5
    Anonym (Katthjälparen) skrev 2017-08-18 14:36:12 följande:

    Vad vissa människor tycker är inte så bra att bilda sin uppfattning på, särskilt inte vissa på nätet. Det finns de som jobbat inom sjukvården som anser att cancer är en myt också, men de är inte representiva för den stora massan inom sjukvård, de är snarare stora undantag. Den här tjejen är också ett undantag. De som gapar som hon gör på Facebook har oftast inte gjort ett skit för hemlösa katter.

    Vilket katthem kan göra hembesök när som helst? Jag har hjälpt katter i flera år och aldrig sett ett sådant krav. Omplaceringskravet finns för att det finns folk som dumpar katter, alla seriösa katthem tar ett livslångt ansvar för katten. Man får alltid lämna tillbaka katten till katthemmet även om det har gått flera år och man får omplacera själv men måste i formera katthemmet om det. Kravet är alltså inte att man måste behålla katten för tid och evighet.

    Det där med skygga katter har du missförstått, de flesta katter som går att adoptera på katthemmen är tama även de vuxna. Det är ett jätteproblem att folk bara vill ha kattungar, de vuxna katterna behöver också ett hem. Katthemmen går igenom de olika hemmens önskemål och behov sedan matchar ihop katt och ägare. Är det en barnfamilj som vill ha en tam katt hittar katthemmet en tam katt som är van vid barn.

    De flesta huskatter funkar bra med barn också, du verkar ha en del förutfattade meningar om huskatter, alla måste inte ha raskatter. Ha det om du vill, men katter är individer, både raskatter och huskatter.

    Som raskattsuppfödare måste du väl inse vilken av att inte sprida fördomar, det finns en hel del fördomar om raskatter också.


    Jag är inte uppfödare! Min syster är. Jag har inte fördomar om huskatter, är uppväxt på hästgård med flera stycken jättemysiga (som bodde med oss, inte i stallet)

    Det är dock skillnad mellan olika raser, stora raser som brittisk korthår och perser är lugnare än huskatter och har inte samma behov av att vara utekatter.

    Jag har sett många katthem med dom kraven. (Att få göra hembesök närsomhelst)

    Jo, vad "vissa" individer gapar om på nätet kan man visst diskutera på nätet, speciellt när de skuldbelägger alla som vill ha katt men inte adoptera.
  • Äldre 19 Aug 03:28
    #6
    +1
    Anonym (Kng) skrev 2017-08-18 13:56:46 följande:

    Sådana är det ingen idé att diskutera med. De kan inte föra ett riktigt resonemang. Så sådant strunt kontrar man bara med "måtte fan ta ALLA som får biologiska barn när det finns så många barn som väntar på att bli adopterade".


    Eller hur.
  • Anonym (Katth­jälpar­en)
    Äldre 19 Aug 10:59
    #7
    Zaflo skrev 2017-08-19 03:27:52 följande:

    Jag är inte uppfödare! Min syster är. Jag har inte fördomar om huskatter, är uppväxt på hästgård med flera stycken jättemysiga (som bodde med oss, inte i stallet)

    Det är dock skillnad mellan olika raser, stora raser som brittisk korthår och perser är lugnare än huskatter och har inte samma behov av att vara utekatter.

    Jag har sett många katthem med dom kraven. (Att få göra hembesök närsomhelst)

    Jo, vad "vissa" individer gapar om på nätet kan man visst diskutera på nätet, speciellt när de skuldbelägger alla som vill ha katt men inte adoptera.


    Det är fel, de flesta (inte alla) huskatter fungerar som innekatter, hur lugn huskatten är, är inviduellt (och tyvärr är det grisen i säcken om man köper en huskatts kattunge) Det finns huskatter som är lika lugna som en perser och de som är lika aktiva som en bengal.

    Nämn gärna namnet på ett katthem som kan göra hembesök när som helst, finns det så många borde det inte vara ett problem.

    Varför ska man resonera kring vad idioter tycker och på så vis att hjälpa till och sprida fördomar? Vissa tycker att alla raskatter är sönderavlade oavsett ras och att deras ägare är eletistiska idioter som tror att de är bättre än alla andra. Det är en hyfsat vanlig fördom. Tänk om jag startade en tråd på det ämnet som såg ut som din, skulle du tycka det vore okej?
  • Äldre 19 Aug 22:40
    #8

    Har en kompis som är helt rabiat vad gäller katter. Finns extremer inom alla områden, man får försöka acceptera det och scrolla vidare. Låt dem ha sina åsikter och föra sin kamp.

  • Äldre 20 Aug 13:20
    #9

    Det finns alltid människor med extrema åsikter. Antagligen kommer de krocka med dina egna, vilket kan kännas jobbigt speciellt som här när det handlar om något som ligger dig varmt om hjärtat.

    Det är bara att acceptera att andra inte alltid kommer gilla dina värderingar, även om du anser att du har de rätta värderingarna.


    Korrekturläser som en kratta
  • Äldre 20 May 17:24
    #10

    Jag håller med om att vissa katthem, katthjälpsorganisationer har helt orimliga krav och genom det har svårt att hitta hem åt katterna. Min dotterson (mycket kattvan, har levt med katter hela sin uppväxt och har haft egna katter sen han blev vuxen. Nu har han och hans hustru 2 st katter hemma och ville gärna ha en till (bor i hus med stor trädgård). Dom kontaktade ett katthem för att adoptera en katt. Men fick ett BLANKT NEJ! Dom fick inte adoptera EN katt, skulle dom  adoptera fick dom ta MINST två. "Dom måste ha kattkompisar". Sen hjälpte det inte att dottersonen påtalade att dom hade två katter hemma så adoptivkatten skulle få kattkompisar... Resultatet blev att den lille kissen fick stanna kvar på katthemmet

    Ett annat katthem krävde att katten dom adopterade skulle hållas i karantän i minst två veckor (dvs egen rum)

    Inte ok! tycker jag

  • Anonym (..)
    Äldre 23 May 08:16
    #11
    Anonym (Katthjälparen) skrev 2017-08-18 14:36:12 följande:
    Vad vissa människor tycker är inte så bra att bilda sin uppfattning på, särskilt inte vissa på nätet. Det finns de som jobbat inom sjukvården som anser att cancer är en myt också, men de är inte representiva för den stora massan inom sjukvård, de är snarare stora undantag. Den här tjejen är också ett undantag. De som gapar som hon gör på Facebook har oftast inte gjort ett skit för hemlösa katter.

    Vilket katthem kan göra hembesök när som helst? Jag har hjälpt katter i flera år och aldrig sett ett sådant krav. Omplaceringskravet finns för att det finns folk som dumpar katter, alla seriösa katthem tar ett livslångt ansvar för katten. Man får alltid lämna tillbaka katten till katthemmet även om det har gått flera år och man får omplacera själv men måste i formera katthemmet om det. Kravet är alltså inte att man måste behålla katten för tid och evighet.

    Det där med skygga katter har du missförstått, de flesta katter som går att adoptera på katthemmen är tama även de vuxna. Det är ett jätteproblem att folk bara vill ha kattungar, de vuxna katterna behöver också ett hem. Katthemmen går igenom de olika hemmens önskemål och behov sedan matchar ihop katt och ägare. Är det en barnfamilj som vill ha en tam katt hittar katthemmet en tam katt som är van vid barn.

    De flesta huskatter funkar bra med barn också, du verkar ha en del förutfattade meningar om huskatter, alla måste inte ha raskatter. Ha det om du vill, men katter är individer, både raskatter och huskatter.

    Som raskattsuppfödare måste du väl inse vilken av att inte sprida fördomar, det finns en hel del fördomar om raskatter också.

    Känner också att TS kanske är lite väl hård i sin ton... men det finns helt klart katthjälpsorganisationer med skumma krav.


    Ett exempel är Kattkommando Syd, som iallafall kring Kalmartrakten har en del skumma idéer. Verkar mest bero på deras kontaktpersoner i området dock.


    Har själv en sibirisk katt och två bondkatter (varav en från ett katthem) så jag gillar alla sorters katter :)

Svar på tråden Folk som tar debatten om hemlösa katter för långt.