• Cecilialia

Nyfödd hemma, saknar mitt stora barn

Hej

Precis blivit mamma för andra gången, barnet föddes för ett par dagar sen och jag är såklart fylld av hormoner och känslor.

Jag ammar dygnets alla timmar och saknar mitt äldsta barn något oerhört. Han är snart 4. Jag gråter så fort jag tänker på det. Han är med sin pappa nu de här dagarna, de är såklart hemma med oss mycket under dagarna men jag är ju rätt frånvarande då jag håller bebis och ammar hela tiden.

Jag oroar mig för att han känner sig lämnad av mig. Jag förklarar för sonen att det blir roligare när bebisen vuxit lite. Påminner om att jag älskar honom och försöker involvera så gott som nu, sonen får hålla bebis, klappa osv.

Hur var det för er med barn nr 2? Liknande känslor?

• Svar på tråden Nyfödd hemma, saknar mitt stora barn
  • faren

Han kan vara med i iallafall! Kanske inte ge tutten, men han kan vara med om ammningstunderna, och känna närheten? Det är stort att bli storebrorsa! Efter ett litet tag av "svartsjuka", brukar 4åringar bli oerhört "omhändertagande"!

Hämta blöjor, stå på en liten pall,och ni byter tillsammans, och han får styra? Han kan känna (nätt) om bröstet är fylld, och det är dax att ge mat?

Det hela kommer sig av sig självt, han kommer att bli en oerhört stolt storebror! Var med honom samtidigt som du ammar! han kan vara med i en liten kram? Han kan pussa på sin älskade mamma, och hålla sitt lilla syskon i en pytteliten hand?

Det löser sig, var så säker!

Om två år, står "stora" på golvet, och visar lilla, hur man gör pannkakor!

• Fnutte

Kram till dig! Min stora var fyra när lillebror kom i december och jag kände precis så! Kan fortfarande idag när lillebror är 8 mån sakna den speciella relation jag hade med den stora när jag bara hade honom men det känns ändå mycket lättare. Jag har valt att ha även storebror hemma på heltid, då han inte trivdes på fsk, och det underlättade mina känslor även om det varit jättetufft att ha båda hemma. Det tar tid innan bebisen är en självklar del av familjen, men när han/hon är det känns det lättare!

• legomum

Tror det ger sig när du och bebis får allt att gå smidigt.
    Ha storebror hemma tillsammans med dig och bebbe, det kommer han att tycka om han saknar nog dig lika mycket som du saknar honom.

• Cajo1979

Har egentligen inget tips, mer bara att jag vill skriva och säga att jag känner igen mig! Tog nog minst 6 månader innan jag slutade känna att jag förstört storasysters liv i och med lillasysters födelse...

idag har de en bra relation och mycket roligt tillsammans så det löser sig nog ska du se!

Svar på tråden Nyfödd hemma, saknar mitt stora barn