• Äldre 19 Aug 09:35
    5314 visningar
    9 svar
    9
    5314

    Gräsliga foglossningar, tips!?!

    Hej

    Väntar mitt sjätte barn, nu i v 34 och har för första gången drabbats av riktigt jobbiga foglossningar.

    Det har värkt med de andra men denna gången är det en skarp jävla smärta i höger skinka o ner i höger ben. Det blir tio gånger värre när jag sitter och ligger. Nu kan jag knte ligga på höger höft längre för det tar timmar innan värken lägger sig sen när jag ska vända på mig.

    Jag blir alltså helt handikappad och kan inte stödja på höger ben alls för det känns som någon sticker in en kniv i rumpan. Jag kan inte använda mig av höger sida o ben när jag ska vända mig i sängen heller.

    Var hos sjukgymnast igår och fick ett bälte men inga andra tips och trix, han mer konstaterande att det inte var ischiasnerven eller ryggen som var paj utan att det är höften och då framförallt höger sida. Bältet hjälper lite när jag är ute och går men hemma och på natten känns det helt tröstlöst..

    Alla tips o råd är välkomna!

  • Svar på tråden Gräsliga foglossningar, tips!?!
  • Äldre 19 Aug 09:40
    #1

    Kiropraktor eller naprapat kan hjälpa massor! Flera i min närhet prisar dessa grupper just vid falsk ischias och foglossning.

  • Äldre 19 Aug 11:15
    #2
    alade skrev 2017-08-19 09:40:37 följande:

    Kiropraktor eller naprapat kan hjälpa massor! Flera i min närhet prisar dessa grupper just vid falsk ischias och foglossning.


    Ok tack!

    Då testar jag detta!!!
  • Äldre 19 Aug 11:40
    #3

    Sidenlakan underlättar när man ska vända sig. Kudde mellan knäna.

  • Äldre 19 Aug 12:37
    #4

    Väntar sjunde, har haft grym foglossning under flera graviditeter. Har testat det mesta.

    Det enda som nånsin hjälpt på riktigt är akupunktur. Tidigare fick ju bm ge på mvc men det drog de in på för några år sen.

    Fråga din bm ell kolla privat. Annars kan jag bara rekommendera att vila, inte gå i trappor etc

  • emc85
    Äldre 19 Aug 12:41
    #5

    Glidlakan är jättebra för att underlätta vändning i sängen på natten. hade även med det till förlossningen för att underlätta där med.

  • Äldre 20 Aug 22:08
    #6
    mrshudson75 skrev 2017-08-19 12:37:33 följande:

    Väntar sjunde, har haft grym foglossning under flera graviditeter. Har testat det mesta.

    Det enda som nånsin hjälpt på riktigt är akupunktur. Tidigare fick ju bm ge på mvc men det drog de in på för några år sen.

    Fråga din bm ell kolla privat. Annars kan jag bara rekommendera att vila, inte gå i trappor etc


    Tack!

    Läste på om akupunktur och ska ringa på mvc och sjukgymnasten imorgon och kräva detta!!!

    Vila känns ju helt hopplöst eftersom det nästan gör mer ont vid vila, men jag försöker ju förstås att ta det lugnt. När man vanligtvis är väldigt aktiv så är det ju tortyr att inte orka gå en promenad med barnen! Sen bor vi i ett radhus med tre våningar!!!! Trappor in i huset på både bak o framsida! Just nu känner jag för att beordra ett kjesarsnitt typ imorn!

    Kommer fan aldrig kunna krysta ut en bebis när jag inte kan ligga, sitta eller stå!!

    Beundrar er som haft det så här innan o väljer att skaffa fler!!!
  • Äldre 21 Aug 08:00
    #7

    Hade som dig. Det enda som hjälpte var akupunktur. Bälte gjorde det bara värre. Körde även TENS som också funkade ok.
    Förlossningen var inga problem, kände knappt foglossningen då.

  • Äldre 21 Aug 15:56
    #8

    Stackare som också behöver dras med foglossningar. Vilket dåligt bemötande av sjukgymnasten, finns massor man kan göra för att underlätta. Jag är själv i vecka 17 och är rullstolsburen pg min foglossningar. Viktigt att undvika att belasta benen ojämnt(undvik trappor(gå i dem med båda benen på samma steg), sitt ner och ta på kläder osv). För mig hjälpte kinesiologtejp som sjukgymnasten tejpade över ryggen och bälte. Jag rekommenderar också att läsa Thomas Torstenssons artiklar och avhandling då han forskar på foglossningar och hur man kommer tillbaka efter förlossning. Har själv pratat med Thomas och fått hjälp med ett träningsprogram (inte belasta eller öka smärtan) för att hålla igång musklerna, jättebra. Han var helt fantastiskt och hade väldigt mycket bra input! Han rekommenderade akupunktur och tens.

    Jag har också varit till en oesteolog som rättade till min höft som var sne så jag fick lite lättare att gå korta sträckor!

    Ta hand om dig! Det är jätteviktigt att lyssna på kroppen och försöka minska smärtan så gått det går!

  • Äldre 24 Aug 15:33
    #9

    Jag är i vecka 37+0 och går med kryckor pga foglossning, tyvärr har jag inga bra tips på att få smärtan bättre då inget verkar funka på mig :( Har ont både i rygg så som du beskriver samt i bäcken och över blygdbenet. Vila så mycket som det går och ta hjälp av kryckor i värsta fall är nog dom enda tips jag har

Svar på tråden Gräsliga foglossningar, tips!?!