• Växjömamma1976

Vilken mat ska ni äta direkt efter förlossningen????

Hej tjejer!

Vilka mattips/kostråd har ni som fött barn eller ska föda barn? För att återfå så mycket av sin normala vikt (kroppsform) som möjligt..

*Alltså vad ska ni äta för mat efter förlossningen eller hur ska ni äta*

• Svar på tråden Vilken mat ska ni äta direkt efter förlossningen????
  • Lupinen69

Jaha, trodde du menade vad man längtat efter och inte kunnat äta under grav när jag läste rubriken! Mitt svar på det är RÅBIFF!!!

I övrigt ska jag fortsätta äta som under graviditeten. Har inte ändrat min kosthållning från före grav till under grav och ser ingen anledning till att ändra den efteråt. Men så har jag iofs inte gått upp nåt extra utöver grav-vikten heller (v 36: +11 kg).

Är inte riktat till dig TS! Men jag förstår inte den inställningen som vissa (många?) har att när man blir gravid behöver man inte bry sig om vad man äter/sitt utseende för man blir ändå "tjock" när man är gravid. Att det liksom är fritt fram att svulla och bli överviktig! Sen får man ju ett h-e att gå ner de överflödiga kg. Förstår det bara inte! Man måste ju inse att livet går vidare efter förlossningen? Varför gör man det medvetet svårt för sig? Man blir ju faktiskt inte automatiskt tjock bara för att man är/var gravid!

BF 5/4
  • MARIA99

Jag kommer att forstätta käka precis som innan.. det har jag gjort de 2 andra gångerna oxå & vikten har rasat av ändå med amning & promenader.
    vet inte hur mkt jag hinner gå upp denna gången, de 2 tidigare gick jag upp 12 kg & 8 av dem försvann vid förlossningen med bebis & moderkaka etc.. ( enligt bm vägde det 8 iallafall)

• MammaFia

Kommer oxå att äta precis som vanligt. Varierad nyttig husmanskost.
    Det är rent farligt att banta medan man ammar. Då frigörs alla gifter i kroppen å går ut i mjölken.

Nä, ät förnuftigt å rör på er, så ska ni se att kilona försvinner.

• Viv

Ha, ha, jag trodde inte heller att det handlade om vad man skulel äta för att gå ned i vikt. Jag är i v. 38 och har gått upp 12kg, tror inte att det blir några problem att bli av med. Vad jag ska äta DIREKT efter förlossningen är Bran Flakes Extra, knäckebröd och linfrön. jag är dö'skraj att bli hård i magen efter förlosssninegn och det har jag hört att man allt som oftast blir och ovannämnda diet funkade för mig vid min förra förlosssning. Vad jag har toklängtat efter är däremot SUSHI och det ska jag nog fixa fram så fort jag har kommit hem från BB.

VitLupin, håller med om ditt allmänna inlägg om fri viktökning under grav. Bra skrivet!

• Borbuleta

Trodde också det handlade om vad man ska äta direkt efter förlossningen... Kallrökt skinka och goda franska ostar ska min man ut och handla så kan vi gotta oss med delikatesser istället för sjukhusmaten... Längtar redan...

• Lupinen69

Viv: tack ska du ha!

BF 5/4
  • Norahs mamma

Jag kommer äta chips och choklad, precis som innan och under (och efter)graviditeten

Orkar faktiskt inte bry mig särskilt mycket om att äta rätt och gå ner i vikt, vara smal å snygg mm mm

• ninen och J

Ska fortsätta att äta näringsrikt. Efter graviditeten är kroppen tömd på sina reserver och behöver massa bra mat för att inte bli trött och deprimerad. Dessutom ska man ju amma och man vill ju göra bra mjölk till sin bebis

Viv - sushi är OK att äta som gravid.

• R Mutt

Hej sussie

Jag kommer att äta som tidigare.

DVS vara noga md att äta ordentlig frukost, lagad mat med mycket grönsaker till lunch och middag och frukt som mellanmål. Jag äter fettnsålt och fiberrikt och tycker att tallriksmodellen är den bästa metoden för att få en bra sammansättning på måltiden.

Jag vet att jag säkert kommer behöva lite extra energi när jag ammar så jag ska försöka vara noga med att lägga in ett rejälare mellanmål på eftermiddagen. Tex keso och banan eller fil och flingor istället för bara frukt. Så brukar jag göra om jag arbetat mycket eller tränat, för annars blir jag hungrig på kvällen och vill småäta.

Min erfarenhet är att det blir mycket socialt fikande som gravid och det är egentligen den största fallgropen för mig (älskar fikabröd). Jag tycker det brukar fungera bra att fika kring lunchtid för det är betydligt enklare att hitta nyttiga lunchalternativ än nyttigt fika på café.

Det är väl allt jag kom på just nu...

• Växjömamma1976

ja, jag håller med er om att man inte ska banta eller äta överdrivet! Har nån nåt bra woktips på kyckling då?

• Pilgrimka

Hej!

Jag drack en Gainomax recovery (chokladsmak) alldeles efter förlossningen. Det var inte så dumt :)
    Tyvärr så kunde jag inte kissa och fick tömmas på över en liter vätska och gå med kateter i tre dagar efteråt... fast jag tror inte det har med Gainomax att göra.

• Cinnalinna

Jag tänker sluta äta godis efter förlossningen... ska komma i min brudklänning tva manader efter BF.....

• Snova

Som nu men något mindre mängd sötsaker och bullar!

Svar på tråden Vilken mat ska ni äta direkt efter förlossningen????