• Randigabipen

Neurologisk sjukdom?

Hej och tack för insläpp!

Är under utredning sedan något halvår tillbaka, för mina symptomer som dök upp för 1 år sedan.

Har;

Darrningar i hela kroppen (som efter ett tungt styrkepass, liknande mjölksyra) Jobbigast i händer, då det medfört fumlighet.

Sticker/domnar i kroppsdelar ibland.

Ljud och ljuskänslig, inte varit förut.

Blekare än jag brukar vara.

Nervstickning ellet liknande som kommer som en stöt, oftast i ryggen.

Svettas fruktansvärt vid hög fuktighet och värme, då jag även känner att symptomerna tilltar.

Sämre balans pga musklernas darrande.

Huvudvärk är jag van vid att ha var varannan dag. Värst om jag använt nack eller ryggmusklerna.

Trött har jag varit i många år, men ännu mer nu. Kan sova minst 8 tim på natten, vara aktiv några tim, sedan vill jag sova igen minst 1 tim, för att orka med kvällen

Vi har uteslutit att det är inte pga mina mediciner. Tagit massa blodprover (vitaminer, sköldkörteln osv) allt bra.

Alla symptomer har blivit värre med tiden och visss dagar känns det värre än andra.

Gjort MR utan kontrast som var utan anmärkning.

På Måndag har jag tid hos en överläkare på Medicin, så jag hoppas få svar på varför jag är såhär dålig i kroppen.

Ni får gärna kommentera om ni känner igen detta, känner mig så ensam ibland med detta...

• Svar på tråden Neurologisk sjukdom?
  • Långbenopluto

Då måste jag fråga:

* ålder på dig?
    * man eller kvinna?
    * ev. övervikt eller normalvikt.
    * jobb?
    * familj?

• Anonym (Maggi)

Jättebra att läkarna gör ordentliga undersökningar. Själv har jag me och känner igen mig i en hel del. Dock är det viltigt att utesluta andra sjukdomar.

• Randigabipen

Kvinna 28 år, 166 cm 68 kg.

Sjukskriven 75% pga psykiska diagnoser som jag haft sedan tonåren. Dock är det mest handikappande min extrema trötthet som de flesta läkare sagt beror på mina Venlafaxin jag började med 2010 och haft sedan dess i olika doser pga skiftande mående.

Sambo i hus och trivs kanon.

• Randigabipen
    Anonym (Maggi) skrev 2017-08-19 20:00:03 följande:

Jättebra att läkarna gör ordentliga undersökningar. Själv har jag me och känner igen mig i en hel del. Dock är det viltigt att utesluta andra sjukdomar.

Jag har läst om både ME, MS och Fibro som stämmer rätt bra in med många symptomer.

Visst vill jag att detta vore pga medicinerna, även om jag aldrig haft sådant här förut, men det är nog inte det tyvärr. Har minskat dosen och inget händer, blivit snarare sämre och det kommer i omgångar/skov.
  • Randigabipen
    Randigabipen skrev 2017-08-19 20:05:41 följande:

Kvinna 28 år, 166 cm 68 kg.

Sjukskriven 75% pga psykiska diagnoser som jag haft sedan tonåren. Dock är det mest handikappande min extrema trötthet som de flesta läkare sagt beror på mina Venlafaxin jag började med 2010 och haft sedan dess i olika doser pga skiftande mående.

Sambo i hus och trivs kanon.

Glömde skriva att jag jobbar 25% på ett lugnt trivsamt ställe sedan 2 1/2 år, funderat på om detta kommit efter en tids jobbande som tagit musten ur mig?

Jag går på max i att orka mina 25% och orkar knappt fixa saker i hemmt, laga mat, komma ihåg saker. Nästan varje jobbdag kommer huvudvärken som ett brev pp posten efter ca 3 tim. Direkt efter jobbet.måste jag vila mig, för att orka vara uppe tills ca 23 och orka utföra något hemma.
  • Morotskaka

Jag är också under utredning hos neurolog. Har haft problem i lite mer än ett år.

Har haft domningar, speciellt i vänster sida.

Brännande känsla i fötter och lår.

Värk i benen.

Jag har gjort MR med kontrast och de hittade en liten "prick". Har även gjort lumbalpunktion men vätskan var helt normal och därför kan de inte ställa någon diagnos. Så ska snart få tid till ny MR för att se om "pricken" har förändrats.

• Randigabipen
    Morotskaka skrev 2017-08-19 22:04:44 följande:

Jag är också under utredning hos neurolog. Har haft problem i lite mer än ett år.

Har haft domningar, speciellt i vänster sida.

Brännande känsla i fötter och lår.

Värk i benen.

Jag har gjort MR med kontrast och de hittade en liten "prick". Har även gjort lumbalpunktion men vätskan var helt normal och därför kan de inte ställa någon diagnos. Så ska snart få tid till ny MR för att se om "pricken" har förändrats.

Skönt att man inte känner sig så ensam längre. Hoppas de kan finna vad som är problemet hos dig.
    När jag gjorde MR så gjordes den utan kontrast, men man borde väl sett MS eller allvarligare på de bilderna ändå, eller?
    Hur kändes det att göra lumbalpunktionen och hur snabbt efter får man svar på sådant?
  • Morotskaka

Jag vet faktiskt inte om man ser MS plack bättre med kontrast....? Men det kan vara ett sånt jag har, men för osäkert för att kunna säga vad det är :(

Lumbalpunktionen var inte farligt alls! Jag är iof inte alls rädd för att bli stucken och så.. men det gjorde inte ont iaf. Ett tryck i ryggen bara, jag fick ingen huvudvärk efteråt heller.

Tog nog ca 3 veckor innan jag fick svaret på det.

• Randigabipen
    Morotskaka skrev 2017-08-19 22:33:09 följande:

Jag vet faktiskt inte om man ser MS plack bättre med kontrast....? Men det kan vara ett sånt jag har, men för osäkert för att kunna säga vad det är :(

Lumbalpunktionen var inte farligt alls! Jag är iof inte alls rädd för att bli stucken och så.. men det gjorde inte ont iaf. Ett tryck i ryggen bara, jag fick ingen huvudvärk efteråt heller.

Tog nog ca 3 veckor innan jag fick svaret på det.

Så man kan ha MS utan att det synts på en MR utan kontrast tro?

Vad skönt att det gick bra för dig! Jag är dock så känslig så svimmar sv tex blodprov.

Jösses vilken väntan på svar... då lär man vara orolig.
  • Morotskaka
    Randigabipen skrev 2017-08-20 10:36:54 följande:

Så man kan ha MS utan att det synts på en MR utan kontrast tro?

Vad skönt att det gick bra för dig! Jag är dock så känslig så svimmar sv tex blodprov.

Jösses vilken väntan på svar... då lär man vara orolig.

Jag vet faktiskt inte om man kan ha det ändå. Gjorde du även MR på ryggen? För placken kan sitta där med.

Jag är faktiskt inte orolig mer, har väntat så länge på ett svar att jag bara vill veta nu.. ovissheten e värst!
Svar på tråden Neurologisk sjukdom?