• Lina100

Klara matte 2B trots hinder

Hej på er! 

Nu är det så att jag har väldigt stora matte problem och helt enkelt nästan inte ens klarade matte 1B

Nu ska jag dock fortsätta med matte 2B trots mina matteproblem och som dessutom är mycket svårare?! 

Jag vet verkligen inte hur jag ska klara denna kurs och samtidigt har jag massor av andra kurser utöver denna. 

Utöver att ta hjälp och nöta undrar jag hur ni utvecklade era mattekunskaper? 

Vet ni tillexempel någon specifik mattebok som kan hjälpa en för matte 2B eller några bra klipp/användare inom youtube. 

Och hur fick ni liksom mer tid till matten utöver era andra kurser?

• Svar på tråden Klara matte 2B trots hinder
  • ymmmi

Håller på med matte 2a och den är skitsvårt, fattar inger

• Anonym (Ja)

Jag har väldigt svårt för matte och pluggade det inte alls i högstadiet eller gymnasiet. Hamnade efter, jag har inte grunderna. Pluggade in allt på distans, tittade på många videoklipp som finns om hur man löser tal etc. Det var svårt och jag bröt ihop ett par gånger men jag klarade det. 

Minns inte vad jag tittade på, var många olika på youtube samt dessa: matematikvideo.se/

• Anonym (Ma)

Jag har också väääldigt svårt för matte, provade läsa matte 2a då jag behöver den kursen till högskolan men det slutade med att jag fick hoppa av. Det var helt hopplöst för mig, det enda som kopplade var väl algebran någorlunda. Det där grafskiten ska vi inte ens tala om!

Läser du på distans eller på plats? Hoppas du har en riktigt bra lärare eller om du kan få tag i någon som kan förklara för dig privat. Förstår din frustration.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ma) skrev 2017-08-20 15:38:31 följande:

Jag har också väääldigt svårt för matte, provade läsa matte 2a då jag behöver den kursen till högskolan men det slutade med att jag fick hoppa av. Det var helt hopplöst för mig, det enda som kopplade var väl algebran någorlunda. Det där grafskiten ska vi inte ens tala om!

Läser du på distans eller på plats? Hoppas du har en riktigt bra lärare eller om du kan få tag i någon som kan förklara för dig privat. Förstår din frustration.

Det gäller att inte ge upp utan träna, träna och träna lite till. Jag förstod verkligen ingenting men tillslut förstod jag i alla fall grunderna och de "lätta" uppgifterna.
  • Nimzay

Försök få mycket hjälp och stöd det går av skolan.

Och sen när du lärt dig hur man gör en viss typ av uppgifter; försök plugga som så att du gör många sådana uppgifter om och om igen, typ gör ungefär samma uppgifter från boken flera gånger extra, typ som när man läser en text som man tycker är svår flera gånger inför ett prov, fast när det gäller matte istället göra om samma uppgifter flera gånger.

Satsa även bara på de absolut lättaste uppgifterna man behöver kunna för att få lägsta godkända betyg, så du slipper känna dig det minsta stressad att lära dig en massa jobbigt som ej är nödvändigt.

Lycka till! Flört

• nuharjagbytt

Repetera den gamla matten så grunderna sitter. Lite synd att du frågar nu när terminen börjar. Att kolla på video klipp för att få hjälp med konceptet låter som en bra idé.

• Anonym (Matte)

Hej,

Kan tipsa om Mattecentrum som har gratis räknestugor i hela Sverige där man kan få hjälp. Dom har dessutom Matteboken.se som har massa material.

Det viktiga är att du verkligen lägger den tiden som krävs och ber om hjälp när du inte förstår. Det är verkligen inte omöjligt! Det är bara att nöta!! Gör många lätta uppgifter för att fatta vad det handlar om och sätt dig in i formlerna.

• Anonym (Matte)

Kan tillägga att jag prioriterade matten över andra kurser vilket eventuellt gjorde att dom andra kurserna blev lidande men huvudsaken var att jag klarade alla kurser. Det viktigaste är att plugget blir effektivt när man väl sitter där. För mig i matten innebar det att jag alltid tog hjälp av en kompis eller Mattecentrum direkt när jag behövde hjälp. Tag hjälp av en grafräknare (fungerar att använda wolframalpha.com) för att visualisera siffrorna, brukar hjälpa.

• Anonym (mor)
    Lina100 skrev 2017-08-20 12:04:49 följande:

Hej på er! 

Nu är det så att jag har väldigt stora matte problem och helt enkelt nästan inte ens klarade matte 1B

Nu ska jag dock fortsätta med matte 2B trots mina matteproblem och som dessutom är mycket svårare?! 

Jag vet verkligen inte hur jag ska klara denna kurs och samtidigt har jag massor av andra kurser utöver denna. 

Utöver att ta hjälp och nöta undrar jag hur ni utvecklade era mattekunskaper? 

Vet ni tillexempel någon specifik mattebok som kan hjälpa en för matte 2B eller några bra klipp/användare inom youtube. 

Och hur fick ni liksom mer tid till matten utöver era andra kurser?

Kommer du inte att ha ngn lärare? Läser du själv?
Svar på tråden Klara matte 2B trots hinder