• SweetJune

Blanda semester och föräldrarledighet under julen, får man betalt de röda dagarna?

Hej!

Min man har ett jobb där han har betalt röda dagar. Vad händer med de röda dagarna, får han ändå betalt för dessa dagar eller utgör arbetsgivaren att han tar ledigt för hela perioden?

20-22/12 ansöker om semester

24-26 röda dagar

27-29 föräldraledigt

30/12-1/1 helg och röd dag

2/1 semester

Dvs han söker ej ledigt för de röda dagarna men då perioden han blandar semester och föräldraledighet och totalt med de röda dagarna blir det en sammanhängande period, kan arbetsgivaren då göra avdrag för de röda dagarna? Vad händer med sgi?

• Svar på tråden Blanda semester och föräldrarledighet under julen, får man betalt de röda dagarna?
  • snedtak

Hur menar du att han har betalt för röda dagar? Får han mer betalt om det är röda dagar i månaden? Brukar han jobba röda dagar? Har han timlön eller månadslön? 

Jag har månadslön och får lika mycket varje månad oavsett om det är 0 eller 2 röda dagar på en månad. Jag behöver inte ta ut semester på de röda dagarna, men jag jobbar inte heller i normala fall på dessa. Jag ser inte att din man behöver ta ut semester/FL på röda dagar om han normalt inte jobbar på dem.

• Anonym (Gustavo)

Men....jag blir lika brydd varje gång en sån här typ av tråd dyker upp.
    Varför pratar du inte med fk direkt, du lär ju få bäst besked därifrån? 

• karamellflickan
    SweetJune skrev 2017-08-21 06:19:13 följande:

Hej!

Min man har ett jobb där han har betalt röda dagar. Vad händer med de röda dagarna, får han ändå betalt för dessa dagar eller utgör arbetsgivaren att han tar ledigt för hela perioden?

20-22/12 ansöker om semester

24-26 röda dagar

27-29 föräldraledigt

30/12-1/1 helg och röd dag

2/1 semester

Dvs han söker ej ledigt för de röda dagarna men då perioden han blandar semester och föräldraledighet och totalt med de röda dagarna blir det en sammanhängande period, kan arbetsgivaren då göra avdrag för de röda dagarna? Vad händer med sgi?

Som jag har förstått det som så får man inte göra så. Jag frågade om det hos min arbetsgivare för något år sedan men det var ett blankt nej. Det är som att man inte får ta ut föräldrapenning lördag och söndag om ens ordinarie arbetstider är måndag-fredag och man jobbar måndag-fredag.
  • SweetJune
    snedtak skrev 2017-08-21 20:29:33 följande:

Hur menar du att han har betalt för röda dagar? Får han mer betalt om det är röda dagar i månaden? Brukar han jobba röda dagar? Har han timlön eller månadslön? 

Jag har månadslön och får lika mycket varje månad oavsett om det är 0 eller 2 röda dagar på en månad. Jag behöver inte ta ut semester på de röda dagarna, men jag jobbar inte heller i normala fall på dessa. Jag ser inte att din man behöver ta ut semester/FL på röda dagar om han normalt inte jobbar på dem.

Han jobbar måndag - fredag men är det en röd dag mitt i veckan så är han ledig men de gör inte avdrag på lönen så det är som att han får betalt under den röda dagen. Så min fråga är om han får fortsatt betalt om han blandar sem och föräldraledigt. Tar man föräldraledigt över hela perioden då gör de avdrag och han får inte betalt under de röda dagarna.
  • SweetJune
    snedtak skrev 2017-08-21 20:29:33 följande:

Han jobbar måndag - fredag men är det en röd dag mitt i veckan så är han ledig men de gör inte avdrag på lönen så det är som att han får betalt under den röda dagen. Så min fråga är om han får fortsatt betalt om han blandar sem och föräldraledigt. Tar man föräldraledigt över hela perioden då gör de avdrag och han får inte betalt under de röda dagarna.
    karamellflickan skrev 2017-08-21 20:41:00 följande:

Som jag har förstått det som så får man inte göra så. Jag frågade om det hos min arbetsgivare för något år sedan men det var ett blankt nej. Det är som att man inte får ta ut föräldrapenning lördag och söndag om ens ordinarie arbetstider är måndag-fredag och man jobbar måndag-fredag.

Menar du att du inte fick blanda semester och föräldraledigt?
  • modsey

Har han betalt lediga röda dagar behöver han ju inte ta ledigt de sagarna utan de runt om. Har gjort så flera år och mixat fp semester och utag av komptid

• chrissepisse

Utgångspunkten är att man vid ledighet som är kortare än fem dagar gör dagsavdrag (=4,6% av månadslönen per dag) och vid ledighet som är längre än fem dagar gör kalenderdagsavdrag (ungefär månadslön/30,3 per dag). Dagsavdraget är högre per dag men omfattar bara arbetsdagar medan kalenderdagsavdrag är lägre men omfattar även helger.

Här kan det, som jag ser det, antingen bli fråga om tre dagsavdrag (27-29/12) eller sex kalenderdagsavdrag 27/12 -1/1). Jag tycker din man ska kolla i eventuellt kollektivavtal samt fråga löneavdelningen vad som gäller.

SGI bör inte påverkas av hur avdraget görs, så länge han har full sysselsättning, det vill säga antingen arbetar, har semester eller är föräldraledig på sina ordinarie arbetsdagar.

• Anonym (Ledig)
    karamellflickan skrev 2017-08-21 20:41:00 följande:

Man kan ta ut fl på helgen även om man inte arbetar helg, men man måste då ta ut fl en vardag i anslutning till helgen. Alltså en vanlig helg utan extra röda dagar så måste man minst vara föräldraledig antingen fre eller mån utöver helgen.
Svar på tråden Blanda semester och föräldrarledighet under julen, får man betalt de röda dagarna?