Hur lång tid innan och efter får man på sig och lämna och hämta på dagis?
Finns det några regler på hur lång tid de max får ta och lämna och hämta barnen på dagis från det man lämnar hemmet eller jobbet?
Finns det några regler på hur lång tid de max får ta och lämna och hämta barnen på dagis från det man lämnar hemmet eller jobbet?
Jag får lämna min son restiden till jobbet och typ 10 min till, så att jag hinner fram 10 min innan jag börjar :)
Kan dom neka en att gå till jobbet som tar 1 timme och 15 min?
Finns inga generella regler, alla kommuner gör olika. Bor du i en vettig kommun skiter de fullständigt i dina faktiska arbetstider så länge vistelsetiden inte är fullständigt orimlig.
Hur lång tid tar det om du åker kommunalt eller iaf cyklar? Ska du både hämta och lämna? Vilka tider har du tänkt barnet ska gå? Om vistelsetiden blir 07:00-18:00 för att du ska gå liksom. Olika strikta regler på olika förskolor.
Ingen på dagis har någonsin frågat när jag slutar jobba, eller om jag tar tåg eller bil. Bara när jag kan hämta. Men varför vill du ha barnen på dagis längre än du måste? Finns d t inget snabbare sätt att ta dig hem?
" standarden" är 30 min har man längre resväg än så är det " så fort man hinner" dvs med snabbaste transport sättet. Du har enligt lagen rätt till förskola under den tid du arbetar/studerar+ rimlig restid(alltså som regel 30 min) däremot är förskolan INTE till för att man som förälder ska hinna utöva sina fritidsintressen eller handla eller tid för att träna......sådant får man göra på sin Fritid och skaffa Barnvakt till... Så JA förskolan kan neka dig att gå till jobbet när du har så lång väg till jobbet att det tar över 1 TIMME att gå dit. (Detta gäller dock inte i Stockholm där du som förälder har rätt att lämna dit barn i 40h/veckan utan att ha behov av någon tid alls egentligen....)
" standarden" är 30 min har man längre resväg än så är det " så fort man hinner" dvs med snabbaste transport sättet. Du har enligt lagen rätt till förskola under den tid du arbetar/studerar+ rimlig restid(alltså som regel 30 min) däremot är förskolan INTE till för att man som förälder ska hinna utöva sina fritidsintressen eller handla eller tid för att träna......sådant får man göra på sin Fritid och skaffa Barnvakt till... Så JA förskolan kan neka dig att gå till jobbet när du har så lång väg till jobbet att det tar över 1 TIMME att gå dit. (Detta gäller dock inte i Stockholm där du som förälder har rätt att lämna dit barn i 40h/veckan utan att ha behov av någon tid alls egentligen....)
Här sa de 30 minuter vilket ju är totalt bs och ganska knäppt.
Vad gör de annars? Ringer socialen eller.
Det är ju inte alla som jobbar precis bredvid förskolan direkt.
Men för att du ska gå till ditt jobb?
Skärp dig lite är du snäll.
nu handlade ju inlägget om fsk hade rätt att neka en förälder att GÅ till förskolan ,en promenad som då skulle ta 1h och 15 min... Och mitt svar var då att JA fsk har rätt att neka en förälder utnyttja fsk för att träna- Någon annan anledning till att lämna sitt barn tidigare för att kunna ta en timmes promenad finns ju inte! I min komuns information ang vistelsetid står " resväg" just som ca 30 min i angivelserna till hur man fylller i schemat- HAR man längre resväg med SNABBASTE transportmedel så anger man naturligtvis den faktiska resvägen vilken i " småkommuner " ofta ÄR längre eftersom avstånden är långa mellan orterna....Men NU handlade det som sagt om att GÅ ....vill man ta långpromenader får man göra det på sin fritid...till och från jobbet tar man bil/buss/spårvagn/pendeltåg vad nu som går snabbast.... Att ta en PROMENAD på över en timme anses INTE som det " snabbast" sättet... Hade det varit år 1917 så hade det kunnat stämma men inte år 2017!