• Anonym (Usch!)

Varför får man svart/brunt runt tänderna?

Det handlar inte om hygien för jag är väldigt noga med att borsta med eltandborste, använda tandtråd och stickor varje dag och skölja med flour. Jag går hos tandhygienist minst två gånger om året och tandläkaren lika ofta. Men ändå har jag som svart runt två tänder precis där tanden möter tandköttet liksom och det är som ett svart streck på en tand dessutom. Varför blir det så? Det måste ju vara något som missfärgar tänderna men vad kan det vara och hur blir man av med det? Att skrapa på det hjälper inte.

Det enda jag kan misstänka spontant är att jag dricker svart te, earl grey, varje morgon sen två år tillbaka kan det skapa missfärgningen? Jag brukar skölja med vatten så fort jag är klar och även borsta tänderna kanske en timme efteråt men det kanske missfärgar ändå? Någon som vet?

• Svar på tråden Varför får man svart/brunt runt tänderna?
  • Anonym (te)

Det kan nog vara teet. Jag fick liknande på den tiden jag drack te dagligen.

• Glinda från Oz

Är det inte tandsten? Jag tycker du ska prata med din tandläkare/tandhygienist nästa gång du är där, de borde veta.

• Anonym (Usch!)
    Anonym (te) skrev 2017-08-21 17:51:49 följande:
    Det kan nog vara teet. Jag fick liknande på den tiden jag drack te dagligen.
    Drack du mycket te? Det kan nog pga teet för det här har kommit sista året och det är bara ett par år som jag har druckit te varje dag. Inte ens när jag drack cola varje dag som yngre fick jag missfärgningar. Det skulle också kunna förklara varför engelsmän har så fula tänder. Jag får sluta dricka te och se vad som händer. Försvann dina missfärgningar när du slutade dricka te- om du nu slutade?
    Glinda från Oz skrev 2017-08-21 18:00:45 följande:
    Är det inte tandsten? Jag tycker du ska prata med din tandläkare/tandhygienist nästa gång du är där, de borde veta.
    Jag ska dit om en månad så jag ska ta upp det då. Jag upptäckte det nyligen och vet med säkerhet att det är ganska nytt och att jag aldrig har haft så förut. Och hygienen brister verkligen inte så det är inte pga det.

• Glinda från Oz
    Anonym (Usch!) skrev 2017-08-21 18:06:22 följande:

Drack du mycket te? Det kan nog pga teet för det här har kommit sista året och det är bara ett par år som jag har druckit te varje dag. Inte ens när jag drack cola varje dag som yngre fick jag missfärgningar. Det skulle också kunna förklara varför engelsmän har så fula tänder. Jag får sluta dricka te och se vad som händer. Försvann dina missfärgningar när du slutade dricka te- om du nu slutade?Jag ska dit om en månad så jag ska ta upp det då. Jag upptäckte det nyligen och vet med säkerhet att det är ganska nytt och att jag aldrig har haft så förut. Och hygienen brister verkligen inte så det är inte pga det.

Tandsten har inget med hygien att göra, det kan man få fast man är jättenoga med sina tänder.
  • Anonym (Usch!)
    Glinda från Oz skrev 2017-08-21 19:59:08 följande:
    Tandsten har inget med hygien att göra, det kan man få fast man är jättenoga med sina tänder.
    Jo, det vet jag men är tandsten verkligen brun/svart? Kan tandsten dessutom ge som ett svart streck på själva tanden? Jag brukar inte ha mycket tandsten alls enligt tandhygienisten och då aldrig heller där just det brunsvarta finns.
  • Anonym (Usch!)

Om det nu är tedrickandet som orsakar problemet så vill jag inte dricka det så ofta länge men om te och cola går bort vad kan jag då dricka som har lite koffein i sig? Kaffe dricker jag inte. Har ni några förslag och är det fler än Anonym nummer 1 som har fått så som jag beskriver pga te?

Svar på tråden Varför får man svart/brunt runt tänderna?