• Sandbergjosefine

    Uppsagd pga graviditet..?

    Hej!

    Jag jobbar idag på ett mycket litet företag, vi är ca 10 anställda inkl. mig. Med en chef som inte verkar veta regler och för den delen inte bryr sig så mycket. Jag är väldigt rädd att bli uppsagd efter att jag berättat om graviditeten för honom, som sagt så vet JAG att det inte är tillåtet men jag känner också honom och han brydde sig inte när han förlängde min provanställning till 8 månader och sänkte mig till 20% helt utan grund med 2 dagars framförhållning tidigare i år heller.

    Nu har jag fått reda på att en av mina kollegor ska ta föräldraledigt mellan april - december 2018, jag ska vara föräldraledig från februari vilket gör att både han och jag försvinner mycket samtidigt. Sedan har jag även en kollega som precis gick ner drastiskt i tid då hon börjar studera nu, så vi är alltså tre som försvinner/är borta nästa år och det lämnar EN person kvar på vår sida. Därför vet jag att företaget inte överlever om de ska vänta på mig i ett år, då det redan varit nära konkurs flera gånger och chefen säger att jag verkligen behövs och är ovärderlig i sådana situationer, likaså de andra kollegorna som försvinner. Men de två kollegorna har redan sagt till och jag hörde att chefen inte blev så glad då, så kommer jag komma där som tredje som säger att jag försvinner nästa år..

    Har en känsla av att han kommer hitta något sätt att säga upp mig när jag berättat, hur gör man isåfall om man blir uppsagd några månader innan FL men inte har rätt till a-kassa ännu? Ursäkta för rörigt inlägg,'men det är ännu rörigare i mitt huvud just nu kan jag säga

  • Svar på tråden Uppsagd pga graviditet..?
  • arianne03

    Men om du är så behövd, varför skulle han säga upp dig? Då vill han väl verkligen att du ska vara kvar, kanske kan ni komma överens om att du jobbar nån strödag under FL (om det funkar för dig) så vikarierna kan fråga dig saker?

  • Anonym (Facket)

    Om han strular skulle jag ta hjälp av facket direkt. Han har redan gjort fel såpass många ggr. Att bara ha förlängt din provanställning är fel då det enligt lag är upp till 6 Mån

  • Anonym (HR)

    1. Det är olagligt att förlänga provanställningen. Den får enligt lag vara max 6 månader om inte kollektivavtal säger annat. Saknas kollektivavtal så är du fast anställd dag 1 månad 7 oavsett vad som står i ditt anställningsavtal.

    2.Spela in på telefonen det ögonblicket du berättar för chefen om att du kommer att vara föräldraledig. Spela in alla samtal med honom för att ha bevis. Få honom att uttala saker. Om han antyder att du får sparken eller andra försämringar i dina villkor, fråga explivit: menar du att denna och denna ändring har med min graviditet och föräldraledighet att göra? Skaffa bevis.

    3. Gå med i facket om du inte redan är med. Innan du berättar om föräldraledigheten för chefen.

  • Anonym (Ts)

    Anledningen till att det känns som jag kommer bli uppsagd trots att jag behövs är att när en gammal kollega till mig berättade att hon gått in i väggen och dessutom var gravid så "slutade" hon helt plötsligt och chefen har sedan dess kallat henne för lögnare och svikare och alla möjliga ord, för att hon satte företaget i en jobbig sits med att sticka. Han skulle se till att hon aldrig får ett jobb inom denna bransch igen sa han..

    Har bara en känsla av det liksom. Finns inga vikarier idag och skulle bli förvånad om han anställde en sådan som sedan stannade mer än en vecka. Förstår inte ens hur jag lyckats stanna i ett år, man mår inte bra där med den chefen.

    Jag vet att det är olagligt att förlänga provanställning, det visste jag dock inte då och han verkade skita i det.. jag är med i facket. Men frågan är ju om han nu skulle säga upp mig, vad har jag för möjligheter? Att få nytt jobb känns svårt då jag ännu inte är utbildad utan endast har detta och lite andra jobb som erfarenhet, och dessutom är gravid. Och har inte rätt till a-kassa än..

  • Anonym (HR)

    Du kan få flera månadslöner i skadestånd för uppsägning utan saklig grund och ytterligare för diskriminering. Så ta dig samman nu och spela in samtalet. Skriv absolut inte på något. Ha en attityd att det är självklart att du har rätt att vara föräldraledig utan att det påverkar anställningen. Tycka synd om dig själv kan du sen ????

  • Anonym (Ts)

    Blir det inte konstigt om jag ringer trots att jag jobbar 10 meter ifrån honom som är VD (som jag ska berätta för - min närmsta chef) varje dag? Tycker ni man ska spela in trots att man tar det i ett personligt samtal för att ha bevis?

    Kan vara svårt för utomstående att förstå hur konstig denna chef är, hade snarare blivit extremt förvånad om samtalet gått smärtfritt liksom

  • Carambolan

    Spela in. Det är bara att starta röstmemo-appen på mobilen och ha telefonen i fickan.

  • Carambolan

    De hjälper dig att driva rättsprocessen. Annars måste du göra det själv.

  • Sandbergjosefine

    Okej, tack!

    Är nu i vecka 14, å ena sidan vill jag säga till i tid för att slippa "svek"-snacket om man säger till lite sent (men fortfarande innan 2-månadersgränsen), men å andra sidan vill jag vänta lite för OM han skulle säga upp mig så vill jag inte vara utan inkomst för länge.. blir så stressad av denna situation, ovanpå att jag är extremt stressad på jobbet hela tiden.. gah! Måste sluta oroa mig så mycket känner jag

Svar på tråden Uppsagd pga graviditet..?