• Anonym (Orolig vän)

Jag orkar inte med min väns depression -HJÄLP

Hej!

Jag har ett problem som jag gärna skulle vilja få hjälp med.

Det är så att min bästa kompis sedan flera år tillbaka mår väldigt dåligt i sig själv.

Hon hatar sig själv. Anser att hon är fulast i hela världen. Att ingen kille någonsin kommer vilja ha henne osv.

Hon isolerar sig hemma. Vill inte vistas bland folk då hon får sån grov ångest över möjligheten till att "skämma ut sig".

Vi kan inte ens gå ut att äta tillsammans pga av detta. Hon känner sig jämt ful och tycker de är jobbigt att folk ser hon.

Detta problem har hon haft i ca 3 år. Sista året har varit värst.

Tillhörande orsak kan vara att hon gjorde slut med sin pojkvän för lite över ett år sedan.

Nu till mitt problem.

Jag försöker stötta hon allt jag kan och ge hon allt hjälp jag har.

Men det funkar inte. Hon suger bokstavligen ut all min energi med sina problem, och jag vet inte om jag orkar längre..

Jag hatar att se hon må såhär. Men det känns som att jag inte kan hjälpa henne på de plan hon behöver hjälp på.

Hon förväntar sig att jag ska kunna lösa alla hennes problem och att jag ska ställa upp på henne dygnet runt.

Hon ringer mig flera gånger på dag dygnet runt för att beklaga sig för sina problem. Och kan inte jag hjälpa henne eller om jag svarar i fel tonläge så blir hon sur och lägger på luren.

Ett exempel kan vara "Tycker du jag kan använda den där gråa tröjan?" Varpå jag då kan svara "Absolut, den är jättefin"

Då svarar hon "Aa men du lät ju inte så jättesäker på det. Jag skiter i detta och stannar hemma istället"

Missförstå mig inte. Självklart ställer jag upp på henne, men jag känner att bli måste bli nån gräns på hur mycket jag kan göra för henne.

Jag har tagit upp med henne att jag känner att jag inte kan ge henne den hjälp hon behöver och att jag inte kan agera psykolog för henne, utan att jag endast vill vara hennes vän.

Denna gång blev hon jättearg på mig och anklagade mig för att vara en dålig vän som inte ställer upp för henne, och att hon skulle ställa upp mig jämt.

Efter vårt samtal så gick hon iväg motvilligt till en psykolog.

Efter samtalet sa hon att hon tyckte de är värdelöst och att det kommer aldrig finnas någon som förstår henne och att inte inte tänker gå dit igen.

Men saken är den att hon behöver verkligen göra de! Men jag vet inte hur jag ska få henne förstå detta utan att hon tycker jag är värdelös.

Det gör så ont i mig att se hon såhär och inte veta hur jag kan hjälpa hon. För allt jag provar med är inte bra nog.

Ett exempel kan vara om jag säger:

"Va fin du är idag!" Varpå hon då oftast svarar "Men skärp dig jag är världens fulaste, du behöver inte ljuga"

Hon mår så dåligt inombords.

Vad kan jag göra? Hur får jag hon att inse att hon behöver hjälp, och att jag inte klarar av att vara mer än hennes vän?

OBS, ursäkta för långt inlägg. Det finns mycket mer, men är svårt att få med allt.

• Svar på tråden Jag orkar inte med min väns depression -HJÄLP
  • Anonym (Sanna)

Fy vilken tuff situation!

Hur gamla är ni, bor hon hemma ff?

Tycker nog du behöver backa lite för att inte bli helt dränerad. Du kommer inte orka hålla på att peppa och stötta henne i all evighet. Har själv varit i en liknande situation med en vän som har både depression och GAD. Det är så otacksamt och jag orkade till slut inte vara hennes mentala container.

Hur ser hennes kontaktnät ut för övrigt? Föräldrar, syskon, vänner?
    Har hon "bara" dig?

• Anonym (gg)

Oj låter verkligen jättejobbigt. peppa henne att fortsätta gå till psykologen. Sedan tror jag att du måste säga hur ofta du vill ha kontakt.  Säg att du har jättemycket på jobbet osv.

• mamaleona

Nu har jag inte erfarenhet av nåns sida här men har ju hört o sett en del. Depression, burnout mm ÄR otroligt jobbigt kan jag förstå, allra minst för dom nära o kära. Man stöttar, peppar, finns där, skall vara tillgänglig i telefon typ 24h. MEN är det rätt att bli helt ursugen all energi då? Klart man skall hjälpa men till vilket pris? Ofta är all fokus på den som är sjuk men den andra då? Han/hor har ju också ett liv. Förstå mig rätt.

• Anonym (Orolig vän)
    Anonym (Sanna) skrev 2017-08-22 09:38:02 följande:

Fy vilken tuff situation!

Hur gamla är ni, bor hon hemma ff?

Tycker nog du behöver backa lite för att inte bli helt dränerad. Du kommer inte orka hålla på att peppa och stötta henne i all evighet. Har själv varit i en liknande situation med en vän som har både depression och GAD. Det är så otacksamt och jag orkade till slut inte vara hennes mentala container.

Hur ser hennes kontaktnät ut för övrigt? Föräldrar, syskon, vänner?

Har hon "bara" dig?

Hon har egen lägenhet!

Hon har båda sina föräldrar samt sin syster som också vet hon hon är. Men det känns som dom inte "anstränger" sig så mycket utan "låtsas" som dom bryr sig.

Hon är 22 år gammal!

Grejen är de att hon tidigare var ganska "populär" om man kan säga så. Hon hade många vänner, men dom flesta har stött bort henne. Säkerligen pga av att dom inte heller orkar med hennes beteende och mående..

Om dessa kompisar säger hon till mig att dom är värdelösa vänner som bara lämnar henne. Rättare sagt så förstår hon verkligen inte att de är hennes problem som gör att personer stöter bort henne..
  • Anonym (Orolig vän)
    Anonym (gg) skrev 2017-08-22 09:44:45 följande:

Oj låter verkligen jättejobbigt. peppa henne att fortsätta gå till psykologen. Sedan tror jag att du måste säga hur ofta du vill ha kontakt.  Säg att du har jättemycket på jobbet osv.

Jag har försökt att göra det men då svarar hon bara med.

"Nej det är ingen mening. Ingen kommer förstå mig, och dom kan inte hjälpa mig"
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Orolig vän) skrev 2017-08-22 09:47:01 följande:
    Hon har egen lägenhet!

Hon har båda sina föräldrar samt sin syster som också vet hon hon är. Men det känns som dom inte "anstränger" sig så mycket utan "låtsas" som dom bryr sig.

Hon är 22 år gammal!

Grejen är de att hon tidigare var ganska "populär" om man kan säga så. Hon hade många vänner, men dom flesta har stött bort henne. Säkerligen pga av att dom inte heller orkar med hennes beteende och mående..

Om dessa kompisar säger hon till mig att dom är värdelösa vänner som bara lämnar henne. Rättare sagt så förstår hon verkligen inte att de är hennes problem som gör att personer stöter bort henne..
    Ok. Hennes föräldrar och syster kanske inte orkar mer än det de gör.

Jag skulle nog välja att ta lite avstånd. Hon behöver göra något åt sin situation. Hon kan inte kräva att du finns där för henne 24/7. Det är inte rimligt.

När ställde hon upp för dig sist? Det låter som om du ger mycket än vad du får tillbaka och så kan inte relation fungera i längden, varken när det gäller vänskap eller kärlek!

Hennes sätt att baktala andra vänner är inte så trevligt. Hon förstår förmodligen inte att hon stött bort dem genom att vara så krävande. Eller så vill hon inte förstå.

Du kan inte leva hennes liv åt henne. Pluggar eller jobbar hon?
  • Anonym (Orolig vän)
    Anonym (Sanna) skrev 2017-08-22 09:57:59 följande:

Ok. Hennes föräldrar och syster kanske inte orkar mer än det de gör.

Jag skulle nog välja att ta lite avstånd. Hon behöver göra något åt sin situation. Hon kan inte kräva att du finns där för henne 24/7. Det är inte rimligt.

När ställde hon upp för dig sist? Det låter som om du ger mycket än vad du får tillbaka och så kan inte relation fungera i längden, varken när det gäller vänskap eller kärlek!

Hennes sätt att baktala andra vänner är inte så trevligt. Hon förstår förmodligen inte att hon stött bort dem genom att vara så krävande. Eller så vill hon inte förstå.

Du kan inte leva hennes liv åt henne. Pluggar eller jobbar hon?

Hon jobbar på fulltid! Jobbet går bra då hon mestadels jobbar för sig själv.

Jodå hon ställer upp på mig. Hon är faktiskt en helt underbar vän på sina bra dagar. Har jag problem så försöker hon hjälpa mig. Den relationen fungerar bra!

Men sen försöker jag sköta mina problem själv. Jag känner inte att jag behöver lika mycket från henne som hon från mig.

Grejen är ju det också att hon är ju den enda riktigt nära vännen jag har också. Jag har vänner, men inga nära som man kan prata om vad som helst med. Därför är det jobbigt för mig att också "bryta" med henne.

Jag vill bara få hon att börja gå till psykolog igen. För jag ser ingen annan möjlighet för att hon ska må bättre...
  • Anonym (gg)

Man kan ju inte bedöma om de kan hjälpa när man bara varit där en gång. Man kan byta psykolog om personkemin inte stämmer.
    Du bestämmer ju själv hur mycket du orkar med. om du vill träffas en gång vecka eller en gång månad så kan man säga när hon ringer: vi tar det på torsdag när vi ses, jag är på väg till bussen eller liknande. Ses på stan för fika så hon vänjer sig att vara ute, och hon kanske inte vill älta så mycket när andra riskerar höra.
    Du måste sätta gränser för dig själv, du ska ju också må bra. alternativt att du bara säger att du är helt utarbetad på jobbet och bestämmer en träff om två veckor eller en månad. och svarar inte om hon ringer, skriver hon sms så svara att ni ses det datumet ni bestämt. Så du får en paus. Du kan ju inte vara jour 24/7

• Anonym (Moi)

Säger som andra i tråden. Du måste sätta upp gränser. Vet du inte hur du ska göra detta, ta hjälp. Sätt dig med någon klok person och lägg upp en strategi för hur mycket du vill och orkar ha henne i ditt liv och hur du ska gränsa henne.

• John22

Du får säga som det är och påpeka att om hon inte tar tag i sina problem så får ni gå skilda världar.

Det funkar inte att hon ska dra ned dig i sin depression istället för att försöka ta sig upp.

• Anonym (Orolig vän)
    Anonym (Moi) skrev 2017-08-22 10:24:47 följande:

Säger som andra i tråden. Du måste sätta upp gränser. Vet du inte hur du ska göra detta, ta hjälp. Sätt dig med någon klok person och lägg upp en strategi för hur mycket du vill och orkar ha henne i ditt liv och hur du ska gränsa henne.

Ja jag vet att jag måste göra det.. Har försökt att förklara för henne att jag klarar inte av att agera som en psykolog.

Men om jag inte svarar eller inte vill ses osv så blir hon arg på mig och säger att jag är en dålig vän. Att hon jämt ställer upp för mig osv... Jag vill ju inte heller att hon ska vara arg. Utan jag vill försöka förklara till henne på ett bra sätt som gör att hon förstår och inte blir arg..
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Orolig vän) skrev 2017-08-22 10:28:02 följande:
    Ja jag vet att jag måste göra det.. Har försökt att förklara för henne att jag klarar inte av att agera som en psykolog.

Men om jag inte svarar eller inte vill ses osv så blir hon arg på mig och säger att jag är en dålig vän. Att hon jämt ställer upp för mig osv... Jag vill ju inte heller att hon ska vara arg. Utan jag vill försöka förklara till henne på ett bra sätt som gör att hon förstår och inte blir arg..
    Slå inte knut på dig själv. Hon kommer inte förstå hur fina ord du än väljer. Hon kommer bara bli arg. Ger den där vänskapen dig någonting annat än dåligt samvete? Hon använder ju dig som slagpåse. Ställer hon verkligen upp för dig "jämt" eller är det bara ytterligare något hon säger för att du ska få dåligt samvete?

Man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt heller. Psykolog tyckte hon ju tydligen inte om för psykologen daltade väl inte med henne utan försökte väl vara konstruktiv.

Dags att ryta ifrån lite och bli arg tillbaka. Dags att hon behandlar dig med respekt oavsett hur dåligt hon mår.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Madde) skrev 2017-08-22 10:37:14 följande:
    Slå inte knut på dig själv. Hon kommer inte förstå hur fina ord du än väljer. Hon kommer bara bli arg. Ger den där vänskapen dig någonting annat än dåligt samvete? Hon använder ju dig som slagpåse. Ställer hon verkligen upp för dig "jämt" eller är det bara ytterligare något hon säger för att du ska få dåligt samvete?

Man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt heller. Psykolog tyckte hon ju tydligen inte om för psykologen daltade väl inte med henne utan försökte väl vara konstruktiv.

Dags att ryta ifrån lite och bli arg tillbaka. Dags att hon behandlar dig med respekt oavsett hur dåligt hon mår.
    Ja.
    Nu har det passerat en gräns. Det kommer förmodligen bli så att hon blir arg för att du sätter en gräns. Då får hon bli arg. Om hon värderar er vänskap kommer hon att lugna sig och ni kommer hitta tillbaka till varann efter konflikten. Men det kan ta tid.
    Det är inte bara hon som ska må bra. Du ska också må bra.
  • Anonym (Moi)
    Anonym (gg) pskrev 2017-08-22 10:41:59 följande:

Ja.

Nu har det passerat en gräns. Det kommer förmodligen bli så att hon blir arg för att du sätter en gräns. Då får hon bli arg. Om hon värderar er vänskap kommer hon att lugna sig och ni kommer hitta tillbaka till varann efter konflikten. Men det kan ta tid.

Det är inte bara hon som ska må bra. Du ska också må bra.

Klokt!

Du kan nog inte undvika att hon blir arg. Gränsa henne ändå.

Du har ansvar för ditt liv, din energi och din tid. Du behöver faktiskt inte ens förklara dig så mycket. Känns det inte bra så känns det inte bra. Trassla inte in dig i en argumentation med henne. Stå upp för dig själv! Du är viktig och detta mår du inte bra av. Sträck på dig, träffa andra vänner, kör på med ditt liv och begränsa hennes utrymme.
  • Anonym (Nope)

Ledsen att behöva säga det men det finns inget du kan göra. Du är medberoende. En person som inte har någon sjukdomsinsikt kommer aldrig att bli frisk. Förrän den själv vill göra något åt det. Det gäller depression, missbruk mm. Som tidigare människor säger så måste du sätta gränser.

Jag har själv levt 10 med en partner som var både deprimerad och alkoholist. I alla år trodde jag att jag hjälpte honom när jag troligen hjälpte till att stjälpa honom. Man kan vara sjuk, deprimerad What ever, men det är inget ursäkt att vara otrevlig mot någon. Sätt ner foten. Förstår hon inte måste du kanske klippa helt. Vad får du egentligen ut av den här relationen? Varför stannar du kvar?

• Anonym (Orolig vän)
    Anonym (Nope) skrev 2017-08-22 15:15:26 följande:

Ledsen att behöva säga det men det finns inget du kan göra. Du är medberoende. En person som inte har någon sjukdomsinsikt kommer aldrig att bli frisk. Förrän den själv vill göra något åt det. Det gäller depression, missbruk mm. Som tidigare människor säger så måste du sätta gränser.

Jag har själv levt 10 med en partner som var både deprimerad och alkoholist. I alla år trodde jag att jag hjälpte honom när jag troligen hjälpte till att stjälpa honom. Man kan vara sjuk, deprimerad What ever, men det är inget ursäkt att vara otrevlig mot någon. Sätt ner foten. Förstår hon inte måste du kanske klippa helt. Vad får du egentligen ut av den här relationen? Varför stannar du kvar?

Ja men hur får man hon själv att inse att hon har problem hon inte kan sköta själv?

Som jag skrev lite längre upp så är hon min enda riktigt nära vän. Hon är den jag berättar allt för.

Jag har fler vänner, men inte som man verkligen kan prata med!

Det är därför det blir jobbigt för mig också att ta avstånd..
Svar på tråden Jag orkar inte med min väns depression -HJÄLP