• jag är den jag är

    Mysigt boende i London

    Hejsan!

    Vi planerar en liten London resa inom det närmsta året. Det blir jag, min man och våra två tonårsdöttrar.
    Aktiviteter som är ett MÅSTE enligt våra döttrar är; Harrods, London Eye, The London Dungeon och Warner bros studio tour London -The making of Harry Potter.

    Jag har tre frågor till er;

    1. Vilken tid på året är det enligt er bäst att åka till London, och varför?

    2. Vilka andra aktiviteter/sevärdheter får vi inte missa?

    3. Vilket är det bästa boendet för oss som familj?  Det är givetvis ett krav att det är rent och fräscht med trevlig personal. Dusch och toa är ett måste. Och vi vill att det ska ingå frukost. Det får gärna vara litet och mysigt med en utpräglad "brittisk känsla och karaktär" (om ni förstår hur jag menar?).

    Så ös på med tips och ideér TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-22 12:52
    Ps: Jag är en stor älskare av te, och därför skulle jag vilja besöka en riktigt brittisk "te-shop". Jag vill att det ska vara en liten, mysig och riktigt brittisk te-shop, och INTE något turistshop. Har ni några tips även här?

  • Svar på tråden Mysigt boende i London
  • MeandHim

    Madame Tussauds får ni inte missa, köp
    Och skriv ut biljetter innan, likaså vid London Eye då köerna kan vara långa.
    Sen måste ni testa Breakfast club, världens bästa frukost!! Räkna med 20-40 min i kö, men det är verkligen värt det!
    Vi bodde i Paddington, hotellet hette Paddington Grand court. Väldigt bra service där portien alltid höll upp dörren, nästan 5 stjärnigt
    Våren är underbar!

  • MeandHim

    Kan även rekommendera Jamie Olivers restaurang. Bra service, god mat och billigt! Åt tre rätters för ca 400:-

  • vi och pyret

    Glöm inte att boka Harry Potter ett bra tag innan, blir snabbt slutsålt! Det är även jätteenkelt att ta sig dit, så man kan tjäna in ganska mycket på att inte boka med bussresa från London:)

  • jag är den jag är
    vi och pyret skrev 2017-08-23 20:52:32 följande:

    Glöm inte att boka Harry Potter ett bra tag innan, blir snabbt slutsålt! Det är även jätteenkelt att ta sig dit, så man kan tjäna in ganska mycket på att inte boka med bussresa från London:)


    Ok, hur tar man sig dit då?
  • Mrs Green
    jag är den jag är skrev 2017-08-25 08:29:51 följande:
    Ok, hur tar man sig dit då?
    Tåg till Watford Junction från t.ex Euston station, och där går det en direktbuss flera gånger i timmen. Kolla på Harry Potter-studions hemsida
  • vi och pyret

    [quote=77958518][quote-nick]Mrs Green skrev 2017-08-25 20:00:43 följande:[/quote-nick]Tåg till Watford Junction från t.ex Euston station, och där går det en direktbuss flera gånger i timmen. Kolla på Harry Potter-studions hemsida[/P

    Precis så:)

  • MammaPetra

    Kan lägga till att våren eller tidig höst är väldigt bra tid på året med fint väder som varken blir allt för varmt eller för kallt. Försök undvika lov då det är ganska mycket turister då.

    Jag skulle rekommendera alla museum i London. Nästan alla har gratis inträde och är väldigt stora (Om ni har intressent och orket kan ni lätt spendera en hel dag där och fortfarande inte sett allt. Jag kan rekommendera Naturhistoriska- och Vetenskaps museet. De ligger nära varandra. Är stora och har gratis inträde.).

    Gå till China town och ät god mat eller testa bubbletea. Jag tror verkligen två tonårs tjejer skulle älska bubbletea.

    Harrods är också väldigt roligt att gå på även om man inte köper något. Det är så mycket att se.

    Om ni är villiga och lägga lite pengar så rekommenderar jag Park Plaza Hotel. Fina rum och sköna sängar. Bra service och läge. Jag hade utsikt över Westminster bridge och Big Ben från mitt rum.

    Allmänna tips:
    Kolla alltid åt båda håll även om det är en enkelriktad väg.
    Korsa aldrig en väg först. I London så tycker alla trafikanter att de ska först så det är ganska aggressiva med sitt körande.
    Tänk på var ni står. Londonbor är väldigt trevliga men tänk på att de har sina vanliga liv i den staden och är ofta stressade. Står ni då i vägen för dem när de ska fram så kan de vara lite otrevliga.
    Var inte rädd att gå bort från huvudgatorna. London är en gammal stad så det är väldigt trångt. Därför har bara de stora företagen råd att vara vid huvudgatorna. Går ni små vägar så kan ni hitta allt möjligt skoj plus så kommer ni bort från de stora folkmassorna.
    Ha inga värdesaker i byxfickorna eller handväskan. Ha det på hotellrummet eller i innerfickan av jackan. Ficktjuvarna är skickliga.
    Tänk på att tunnelbanan inte är öppen hela tiden. Den stänger ungefär vid tolv på natten.
    Bråka, reta och stör verkligen INTE the Queen's guard. De är riktiga soldater som har kämpat i strid. Deras automatvapen är skarpladdade och bajonetterna är riktiga. De kommer förmodligen inte göra något förutom att skrika på er att flytta på er. Stå heller inte i vägen för dem när de marscherar fram. De kommer inte gå runt utan kommer gå rakt fram. Står ni då i vägen så kommer de att knuffa bort er hårt.

    Har ni några andra frågor så kan jag försöka svara på dem så gott jag kan.

    Källa: Bodde i London i ett antal år.

  • jag är den jag är
    MammaPetra skrev 2017-09-16 00:57:43 följande:

    Kan lägga till att våren eller tidig höst är väldigt bra tid på året med fint väder som varken blir allt för varmt eller för kallt. Försök undvika lov då det är ganska mycket turister då.

    Jag skulle rekommendera alla museum i London. Nästan alla har gratis inträde och är väldigt stora (Om ni har intressent och orket kan ni lätt spendera en hel dag där och fortfarande inte sett allt. Jag kan rekommendera Naturhistoriska- och Vetenskaps museet. De ligger nära varandra. Är stora och har gratis inträde.).

    Gå till China town och ät god mat eller testa bubbletea. Jag tror verkligen två tonårs tjejer skulle älska bubbletea.

    Harrods är också väldigt roligt att gå på även om man inte köper något. Det är så mycket att se.

    Om ni är villiga och lägga lite pengar så rekommenderar jag Park Plaza Hotel. Fina rum och sköna sängar. Bra service och läge. Jag hade utsikt över Westminster bridge och Big Ben från mitt rum.

    Allmänna tips:
    Kolla alltid åt båda håll även om det är en enkelriktad väg.
    Korsa aldrig en väg först. I London så tycker alla trafikanter att de ska först så det är ganska aggressiva med sitt körande.
    Tänk på var ni står. Londonbor är väldigt trevliga men tänk på att de har sina vanliga liv i den staden och är ofta stressade. Står ni då i vägen för dem när de ska fram så kan de vara lite otrevliga.
    Var inte rädd att gå bort från huvudgatorna. London är en gammal stad så det är väldigt trångt. Därför har bara de stora företagen råd att vara vid huvudgatorna. Går ni små vägar så kan ni hitta allt möjligt skoj plus så kommer ni bort från de stora folkmassorna.
    Ha inga värdesaker i byxfickorna eller handväskan. Ha det på hotellrummet eller i innerfickan av jackan. Ficktjuvarna är skickliga.
    Tänk på att tunnelbanan inte är öppen hela tiden. Den stänger ungefär vid tolv på natten.
    Bråka, reta och stör verkligen INTE the Queen's guard. De är riktiga soldater som har kämpat i strid. Deras automatvapen är skarpladdade och bajonetterna är riktiga. De kommer förmodligen inte göra något förutom att skrika på er att flytta på er. Stå heller inte i vägen för dem när de marscherar fram. De kommer inte gå runt utan kommer gå rakt fram. Står ni då i vägen så kommer de att knuffa bort er hårt.

    Har ni några andra frågor så kan jag försöka svara på dem så gott jag kan.

    Källa: Bodde i London i ett antal år.


    Stort tack!
  • 2020

    Våren är en bra tid att åka, men London är alltid busy. Min favorit månad är maj, brukar vara varmt, fint väder och inte för mycket turister.
    Jag älskar att ta bussen till London bridge, promenera hela vägen till Waterloo. Borough market, Tate modern, royal festival hall. Stanna på vägen, ät lunch. Ta båten från westminster till Greenwich (jag åker inga turistbåtar utan tar Thames river clipper (kan använda sitt Oyster card) gå upp till the observatory fin utsikt, finns också ett bra museum i Greenwich, maritime museum.

    Promenera längst kanalen från islington - camden eller islington - Victoria park, gå till Flower market, Columbia road (hit går jag varje söndag) längst med kanalen finns många mysiga caféer.

    Listan kan göras lång ???? fråga om det är något mera ni vill veta. Har bott i London i nästan 20 så känner staden ganska väl ????

Svar på tråden Mysigt boende i London