• Anonym (antroposof?)

Antroposofer som pedagoger på förskolan?

Vi blev rekommenderade en förskola i närheten av där vi bor och har sökt den men nyligen fick jag reda på att pedagogerna där var antroposofer. Någon som kan förklara vad det innebär och om det kan vara skadligt eller på något annat sätt påverka oss? Har läst att man ska undvika visa märken för att de stödjer antroposoferna så det låter som något negativt men jag förstår inte riktigt vad det innebär.

• Svar på tråden Antroposofer som pedagoger på förskolan?
  • Glinda från Oz

Väldigt kortfattat så är de emot vaccin och en del annan modern sjukvård, de har en annan pedagogik i skolan och tror inte på betyg, det är mer självständigt arbete (att man själv ska söka kunskap) mer grupparbeten och de tror att alla gör sitt bästa (dvs ingen är lat) Är det bara förskola så spelar det här ingen roll.

I förskolan är de ute mycket i naturen, vilket jag tycker är positivt.

• Anonym (antroposof?)

Ja, det är Waldorf... Men när det gäller dagisbarn, kan dessa människor påverka barnen negativt med sina värderingar? Alltså kommer det att spela någon roll för oss föräldrar att de är just antroposofer?

• NELJ

Jag tror inte att de kommer försöka "värva" barnen till att bli antroposofer men jag skulle vara tveksam att sätta ett barn som inte är fullvaccinerat på en waldorfförskola.

• Anonym (antroposof?)
    NELJ skrev 2017-08-22 21:39:22 följande:

Jag tror inte att de kommer försöka "värva" barnen till att bli antroposofer men jag skulle vara tveksam att sätta ett barn som inte är fullvaccinerat på en waldorfförskola.

Är barnen som går på en sån förskola inte heller vaccinerade?? Mina vänner som har barn där vaccinerar iaf sina barn. Eller kan pedagogerna vara smittsamma? 
  • NELJ
    Anonym (antroposof?) skrev 2017-08-22 21:42:16 följande:

Är barnen som går på en sån förskola inte heller vaccinerade?? Mina vänner som har barn där vaccinerar iaf sina barn. Eller kan pedagogerna vara smittsamma? 

Det är ju många icke-antroposofer som har barn i waldorfförskola, men jag tänker att det är större risk att det finns ovaccinerade barn på en sån skola, att föräldrar med den ideologin (eller vad man ska kalla det) söker sig aktivt dit. Jag skulle i alla fall kolla upp med bvc hur vaccinationsskyddet ser ut i barnets ålder.
Svar på tråden Antroposofer som pedagoger på förskolan?