• Äldre 23 Aug 08:57
    4275 visningar
    23 svar
    23
    4275

    får man bete sig hur som helst i ett familjehem

    Jag är LVU placerad och jag har gjort ett stort misstag i mitt liv. Jag körde bil utan körkort med familjehemmets bil, och jag vet att jag gjorde fel genom att ta bilen. Dem kommer nu att anmäla mig för detta och de kan jag förstå men att ha sönder mina saker t.ex. innebandyklubbor, ta mina väskor mm får man bete sig så mot sitt familjehems barn? jag har sagt till socialtjänsten att jag har velat flyttat här ifrån men dem lyssnar inte på mig, och dem jag bor hos har inte alltid varit så snälla mot mig. Jag har känt mig utanför familjen och då känt att jag inte vill ha ett socialt umgänge med dem. För att de kan knappt prata med mig, så jag skulle bli glad om någon svara på detta.

  • Svar på tråden får man bete sig hur som helst i ett familjehem
  • Anonym (ll)
    Äldre 23 Aug 09:01
    #1
    +1

    Hej, nej de får inte förstöra dina saker. Det kan räknas som psykisk misshandel. Kolla vem som är chef för socialtjänsten där du bor (kommunens hemsida) och tala om hur du har det och att du redan sagt detta men ingen lyssnar.

  • Anonym (Saga)
    Äldre 23 Aug 09:04
    #2

    Det lilla jag vet är att det är oerhört svårt för de som är placerade att få höras. Familjen kan hävda att du själv förstört sakerna. Socialen kommer nog tyvärr köpa det med tanke på bilhistorien.

  • Äldre 23 Aug 09:06
    #3

    Jag har begärt att få flytta i ett år och dem har fortfarande inte lyssnat på mig. När jag tog deras bil så blev dem arga på mig och de har dem all rätt att vara, men att ha sönder mina saker framför mig va nog de värsta jag varit med. att man ens gör så mot sitt familjehems barn är ju sjukt

  • Äldre 23 Aug 09:09
    #4
    Anonym (Saga) skrev 2017-08-23 09:04:26 följande:

    Det lilla jag vet är att det är oerhört svårt för de som är placerade att få höras. Familjen kan hävda att du själv förstört sakerna. Socialen kommer nog tyvärr köpa det med tanke på bilhistorien.


    Men hur kan de tror att jag har haft sönder mina egna saker? familjehemspappan tog sönder mina saker mitt framför ögonen på mig. Att socialen ens lyssnar på dem
  • Anonym (Saga)
    Äldre 23 Aug 09:10
    #5

    Varför har du fått LVU?

  • Anonym (ll)
    Äldre 23 Aug 09:11
    #6

    Låter verkligen bedrövligt det de gör. Tanken är väl att de ska visa hur man beter sig? Hur ska man annars kunna leda ett placerat barn på rätt spår? Nej, de verkar olämpliga som familjehem.

  • Äldre 23 Aug 09:12
    #7
    Anonym (Saga) skrev 2017-08-23 09:10:10 följande:

    Varför har du fått LVU?


    jag har fått LVU för att min biologiska mamma inte kunnat tagit hand om mig och mina två syskon. så vi blev LVU placerade i familj i Avesta 2006, och där hade vi de bra tills jag flytta till de familjehem jag bor i nu.
  • Äldre 23 Aug 09:13
    #8

    Hur gammal är du? Varför tog du bilen? Vad sa pappan när han hade sönder dina saker?

  • Äldre 23 Aug 09:15
    #9
    Anonym (ll) skrev 2017-08-23 09:11:52 följande:

    Låter verkligen bedrövligt det de gör. Tanken är väl att de ska visa hur man beter sig? Hur ska man annars kunna leda ett placerat barn på rätt spår? Nej, de verkar olämpliga som familjehem.


    Ja de tycker jag också men att ha sönder mina saker är ju det värsta dem kan göra. jag har bett om ursäkt med bilen och jag kommer aldrig göra något sådant igen. Så nu ser ju familjehemmet mig som en brottsling
  • Anonym (Saga)
    Äldre 23 Aug 09:17
    #10
    anonym8621 skrev 2017-08-23 09:09:33 följande:

    Men hur kan de tror att jag har haft sönder mina egna saker? familjehemspappan tog sönder mina saker mitt framför ögonen på mig. Att socialen ens lyssnar på dem


    Tyvärr är det inte ovanligt att barn och ungdomar tar sönder sina saker mm och det utnyttjar vissa familjehem där de påstår att barnet eller ungdomen gjort så fastän det inte stämmer. Dels underminerar de ju den placerade och samtidigt får de lite klappar på axeln över hur starka de är som ändå fortsätter kämpa. Och den placerade framhävs som bråkig och svår. Och ingen man behöver lyssna på.
Svar på tråden får man bete sig hur som helst i ett familjehem