• Anonym (Kaffedraken)

    Huvudet är ruckbart

    Hej! Är i vecka 36 (35+4) och jag var hos BM igår och hon kände om bebisen hade vänt sig. Men bebisen låg med huvudet nedåt men att huvudet var ruckbart! 


    Jag har försökt googla lite på det och jag tycker att jag inte egentligen får så bra fakta utav det lilla som finns ute. 


    det jag har hittat är:
    - Vid vattenavgång ska man lägga sig ner och ringa förlossningen. För att det finns risk för att navelsträngen kan linda sig runt bebisens huvud. 


    - Att bebisen kan fortfarande fixera sig. 


    Men jag undrar med er som har haft bebisar i magen som haft ruckbart huvud, vad har ni fått höra om detta, hur har det gått på förlossningen, påverkar detta tiden på bebisens ankomst? Jag är nyfiken på era erfarenheter och kunskaper helt enkelt :) 

  • Svar på tråden Huvudet är ruckbart
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det betyder bara att bebisen sjunkit ner en del mer inte är fullständigt fixerad, dvs huvudet sitter inte fastkilat än. Vissa fixeras rätt långt innan förlossningen och andra är ruckbara tills man är inne på förlossningen så det behöver inte säga så mycket om hur lång tid det är kvar har jag hört.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min son fixerade sig aldrig. Fick inte höra något speciellt om det, han låg länge med huvudet långt ner men fick vräkas när det gått 2 veckor över tiden. Tror inte att han inte fixerade sig spelade någon roll, minns jag inte fel kan de fixera sig när som helst även strax innan förlossningen börjar

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej nej. Det är när huvudet är rörligt som det är risk vid vattenavgång. Otroligt många har ruckbara bebisar när de kommer in till förlossningen :). Ingen fara.

Svar på tråden Huvudet är ruckbart