• Anonym (Tyst)

Vet inte hur jag ska kunna sluta vara otrogen

Så här ser det ut:

Jag är nygift. Jag älskar min man, även fast vi liksom alla par såklart har svårigheter.

Jag träffade min nuvarande bästa vän för ett och ett halvt år sen, då jag och min man var förlovade. Vi bor rätt långt ifrån varandra så varje träff innebar också en sleep-over; på soffan förstår sig. Vi båda två gillade att kramas och kramar blev pussar och det ledde till annat...

Efter att det hände första gången sökte jag förtvivlat inom mig efter dåligt samvete - men det fanns inte.

Ofta när vi har träffats har det blivit sex men inte alltid.

För oss både känns sex som en så naturlig del av vår relation, just för att vi älskar varandra som vänner. Det handlar inte så mycket om dragning eller lust utan just det intima, att ge varandra sin kärlek och närhet. Vi säger till varandra att vi älskar varandra för att vi har djupa känslor för varandra. Men vi har inga romantiska känslor för varandra och skulle aldrig kunna tänka oss ett förhållande. Och ingen av oss skulle vilja förstöra mitt äktenskap.

Min man har vid ett tidigare tillfälle sagt att han aldrig skulle lämna mig. Han trodde då, felaktigt, att jag var otrogen och sa att han skulle förlåta mig om så var fallet. Men han vet inget om min bästa kompis och mina aktiviteter och vi har varit noggranna att han inte ska kunna få reda på det. Inte för rädslan att han skulle göra slut, för det vet jag att han inte skulle göra utan för att ingen av oss skulle vilja göra honom ledsen.

Jag vet att det är fel och oschysst att vara otrogen. Men jag kan verkligen inte finna det i mig varför det är det mer än av ren princip att man hat lovat någon trohet. För det här känns inte som otrohet knappt. Och så länge min man inte få reda på det ser jag inte hur någon far illa av det. Det är därför jag har så dålig samvete över att inte ha dålig samvete, just för att jag vet att det borde kännas fel men det gör det inte.

Är det någon i en liknande situation som har hittat viljan och styrkan att sluta? Hur gjorde ni i så fall? Vet verkligen inte hur jag ska gå vidare.

Den som endast har elaka kommentarer och inget konstruktivt att komma med kan lika gärna strunta i att skriva.

Jag är framförallt ute efter att diskutera situationen med någon och kanske få råd hur jag ska gå vidare.

• Svar på tråden Vet inte hur jag ska kunna sluta vara otrogen
  • Anonym (Tjejkompisen)

Det du måste börja med är att inse varför det du gör är fel. Det är fel av en orsak - din man vet inget. Du lever ett dubbelliv där din man inte vet om en stor del av dig som skulle göra att han såg helt annorlunda på dig. Det är inte rätt mot honom. Tänk om han också hade en stor hemlighet. Tex om han hade ett barn med någon annan som han träffade ibland och du inte visste om. Eller var en rysk spion. Ni kan inte vara intima och äkta med varandra medan du har din hemlighet. Du låter inte honom få känna den riktiga du. Det kan såra oerhört och är samtidigt dumt och fel mot honom.

Berätta vad håller på med. Låt honom bli sårad för i den verkliga världen så sårar du honom både med dina lögner och din otrohet även fast han inte vet om det än. Du blir en falsk människa som inte kan stå för den du är inför den som ska vara dig närmast. Om du fortsätter kommer det ha konsekvenser på dig själv och din personlighet. Saker blir mindre riktiga. Han har rätt att bestämma över sitt liv och leva i den riktiga världen, inte i en falsk värld som du har skapat till honom för att du tror att han inte kan hantera verkligheten. Du behandlar inte honom som en jämställd vuxen utan som ett barn som ska skyddas.

Väljer han att leva med dig trots detta så är det med öppna ögon. Du kan säga att du tänker fortsätta med detta och det är okej. Du har rätt att göra vad du vill och leva ditt liv som du vill. Men du har inte rätt att ta ifrån honom möjligheten att göra samma sak. Han har också rätt att välja. Även om du tror att du vet vad han skulle välja så har du inte rätt att ta valet åt honom. Det är respektlöst.

• Tecum

Hur skulle det kännas om din man gjorde likadant, hade sex med en tjejkompis?

Du skrev:"För oss både känns sex som en så naturlig del av vår relation, just för att vi älskar varandra som vänner."
    Förklara gärna detta lite närmare, vi har haft många trådar om att ha eller inte ha sex med sina vänner och 99% av alla kvinnor ser det som helt omöjligt att ha sex med en manlig vän.

• Anonym (Bob)
    Tofflans skrev 2017-08-23 17:19:51 följande:

Hade det varit ok om din man gjorde lika med sin tjejkompis?

Hej,

Ja det hela låter mycket märkligt. Men vem har sagt att det är motsatt kön?
  • hännrick

I värsta fall får du väl stoppa lite is i underbrallorna eller ta till det gamla hederliga kyskhetsbältet *suck*

Jag förstår inte hur det kan vara så jäkla svårt att att inte knulla med andra, det är ju knappast någonting som bara händer. Tvärtom så är det en serie av aktiva beslut från dig som gjort att du hamnat i fel säng.

I wish you blue birds in the spring, to give your heart a song to sing
  • LillaTjockaBertil

Det första du bör göra är att berätta för din man. Är det så att du är säker på att han inte kommer lämna dig har du ju inget att oroa dig för.

• fluu

Det är mycket enkelt. Du slutar bortförklara ditt beteende och tar till dig att DU styr över dina handlingar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • duckis

Det kommer inte att gå. Helt enkelt för att du inte _vill_ sluta och att du saknar respekt för din man.

• Anonym (Tyst)

Om han gjorde likadant med en tjejkompis och jag skulle få reda på det skulle jag veta varför han ligger med någon annan. Om det är för att han saknar någonting i vårt sexliv, då skulle jag ju lätt kunna fixa det. Om det är att han har känslor för någon annan och egentligen inte vill vara med mig, det skulle kännas tufft. Men redan innan vi gifte oss sa jag att det är helt okej för mig om han känner att han behöver ha sex med någon annan för att jag vet att jag inte täcker hans behov av sex ensamt.

• Anonym (Tyst)
    hännrick skrev 2017-08-23 17:48:58 följande:

I värsta fall får du väl stoppa lite is i underbrallorna eller ta till det gamla hederliga kyskhetsbältet *suck*

Jag förstår inte hur det kan vara så jäkla svårt att att inte knulla med andra, det är ju knappast någonting som bara händer. Tvärtom så är det en serie av aktiva beslut från dig som gjort att du hamnat i fel säng.

Håller helt med om att det är ett beslut. Men beslut är ju viljestyrda och det är där haken ligger för mig.

Och angående is i brallorna så hjälper ju inte det i det här fallet iom att jag inte ligger med min kompis för att jag är kåt. Skulle det handla om det vore det ju bara att ha sex med maken så vore problemet löst. Utan det handlar om att dela någonting vackert. En närhet med kompisen.
Svar på tråden Vet inte hur jag ska kunna sluta vara otrogen